۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۰۱۳۹۳
حجت الاسلام و المسلمین وحید پور مطرح کرد؛

حکم فقهی روزه گرفتن بدون سحری

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حکم فقهی روزه گرفتن بدون سحری گفت: اگر کسی از قبل نیت روزه گرفتن داشت چه برای سحری بیدار شود و چه بیدار نشود باید روزه بگیرد و روزه بدون سحری صحیح بوده و از نظر فقهی مشکلی ندارد.
حجت الاسلام وحیدپور استاد برجسته حوزه و مدیر ستاد ترویج احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور، ظهر امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حکم فقهی روزه گرفتن بدون سحری گفت: کسی که از قبل برای روزه زمضان نیت دارد، بیدار شدن سحرگاهان برای او نقشی ندارد و از آن جایی که نیت دارد برای فردا روزه بگیرد بنابراین چه سحر بیدار شود و چه بیدار نشود باید روزه بگیرد و تفاوتی ندارد.

وی با بیان این که سحر دارای فضیلت های بسیار زیادی است، افزود: اگر کسی از قبل نیت روزه گرفتن داشت و حتی برای نماز صبح نیز بیدار نشد و قبل از ظهر را خواب بماند، روزه او مانعی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه در خانواده های امروزی اگر نوجوانی خواب بماند و نتوانست سحری بخورد به او می گویند که روزه اش صحیح نیست؛ باید دقت کرد روزه بدون سحری با نیت قبلی و بدون سحری درست است و اگر فرد فقط به این علت که سحر بیدار نشده روزه خود را بخورد، این روزه خواری، مصداق روزه خواری عمدی است و فرد باید کفاره آن را بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور با اشاره به حکم فقهی ضعف روزه داران، گفت: نوعا بیشتر روزه داران در هنگام عصر ضعف پیدا می کنند و این ضعف نمی تواند مجوز خوردن روزه باشد.

وی افزود: نوع دیگری از ضعف وجود دارد که ضعف مفرط و غیر عادی است و اگر شخص چنین ضعفی پیدا کرد و برایش قابل تحمل نبود می تواند برای خروج از وضعیت حاد به حدی که این ضعف بهتر شود مواد غذایی مصرف کند و باید تا افطار روزه خود را نگه دارد و فرد باید دقت کند که قضای روزه آن روز بر او واجب است./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ستا ماهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
خوبه
11
4
.....
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
من میخواستم روزه بگیرم ولی سحری بیدار نشدم خیلی ناراحتم ولی شب نیت کرده بودم
39
8