۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۰۱۳۶۸
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

ماه رمضان فرصت فدا کردن لذت فانیه در راه لذت باقیه است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تحمل تشنگی و گرسنگی در ماه مبارک رمضان مصداق فدا کردن لذت فانیه و زودگذر در راه رسیدن به لذت باقیه و پایدار است.
تفسیر قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز در جلسه روزانه تفسیر قرآن کریم خود که در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری سوره مبارکه شمس پرداخت و اظهار کرد: خداوند در ابتدای این سوره سوگندهایی خورده تا بگوید نفس انسان هم الهام بخش خیر است و هم الهام بخش شر.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در ذات انسان هم خوبی نهاده شده و هم بدی و در واقع انسان به وسیله فطرت خود هدایت شده و اگر نورافکن های درون خود را کم سو یا بی سو کند، نمی تواند راه هدایت را پیدا کند. به عبارت دیگر رمز اثرگذاری سخن حق در انسان این است که حجاب غلیظی در خود ایجاد نکرده باشد.

وی با اشاره به آیه شریفه «فألهمها فجورها و تقواها» خاطرنشان کرد: واژه «فجور» به این معنا استفاده شده است که انسان پرده دری می کند و پرده های عفت و دین داری را می درد. در چنین شرایطی اشکال بر راه وارد نیست؛ بلکه بر آن شخصی وارد است که قدم در این راه نهاده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر این که هدایت بشر به وسیله حجت باطنی و حجت ظاهری صورت می پذیرد، یادآور شد: عقل انسان می گوید انسان باید شکرگزار کسی باشد که به او نعمت عطا کرده است اما چگونگی این شکرگزاری را باید حجت ظاهری که اولیای خدا هستند به ما نشان دهند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در قرآن کریم دو عامل «ایمان» و «تزکیه نفس» به عنوان لوازم رستگاری مطرح شده است. برخی گمان می کنند تزکیه نفس به این معناست که انسان خود را از نعمات الهی محروم کند؛ خیر. تزکیه نفس به معنای تلاش برای رشد یافتن است. همان گونه که یک جوان محصل از تفریحات خود کم می کند تا آینده خوبی داشته باشد، انسان مؤمن نیز در ماه مبارک رمضان از لذت خوردن و آشامیدن می گذرد تا به جایگاهی که صائمین در نزد خداوند دارند، دست پیدا کند.

وی با بیان این که تحمل تشنگی و گرسنگی در ماه مبارک رمضان مصداق فدا کردن لذت فانیه و زودگذر در راه رسیدن به لذت باقیه و پایدار است، خاطرنشان کرد: خداوند فرموده «روزه برای من است و پاداش آن خود من هستم» انسان مؤمن که چنین لذتی را می بیند، از روزه گرفتن لذت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: ماه رمضان ماه ظرفیت سازی است. انسانی که از مال حلال خود به خاطر رضای خدا صرف نظر می کند و از آن استفاده نمی کند، به راحتی می تواند از مال حرام چشم بپوشد و مؤمنی که از لذت حلال خود در این ماه می گذرد، به راحتی در برابر شهوت مقاومت خواهد کرد./202/820/ب1

ارسال نظرات