۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۰۱۳۵۸
آیت الله شفیعی:

تحمیل ولایتعهدی به امام رضا حیله مأمون برای جلوگیری از سقوط بنی عباس بود

آیت الله شفیعی با اشاره به اجبار امام رضا(ع) در پذیرش ولایتعهدی، گفت: این اقدام حیله مأمون عباسی برای پایان دادن به تنش های خاندان عباسی و حفظ سلطنت بود.
آیت الله سید علی شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سلسله سخنرانی های اخلاقی ـ معرفتی، با اشاره به اینکه در نخستین هفته ماه مبارک رمضان حادثه تاریخی بیعت مردم ایران با امام هشتم(ع) و مسأله ولایتعهدی در کتب تاریخی ضبط شده است، اظهار داشت: درباره دلایل پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) نکات اصلی مؤثر در تثبیت اعتقادات بیان نمی شود حال آن که چتر امامت و ولایت ثامن الائمه(ع) بر ایران گسترده شده و هزاران نفر به زیارتش مشرف و شفاعت، استجابت دعا، شفای بیماران را به واسطه ایشان از خداوند منان طلب می کنند؛ از این رو باید بیشتر مورد شناخت و احترام عارفانه ما قرار گیرند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امامت امام رضا(ع) برای دستگاه خلافت عباسی سخت و غیرقابل تحمل بود، ابراز داشت: اوضاع بنی عباس پس از مرگ هارون الرشید بسیار متشنج بود، خالی بودن بیت المال و عدم پرداخت حق مردم و از همه مهمتر آگاهی مسلمانان از نقش هارون الرشید در به شهادت رساندن امام موسی کاظم(ع) پایه های این خلافت را می لرزاند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه مأمون عباسی برای پایان دادن به چنین تنش هایی نقشه کشاندن امام رضا(ع) به خراسان و گماردن در هرم خلافت را پی ریزی کرد، افزود: مأمون عباسی در برابر عدم پذیرش امام(ع) در نهایت به اجبار و اکراه آن امام بزرگوار را به سوی خراسان حرکت داد و به کارگزارن توصیه کرد تا امام رضا(ع) را از مناطق سنی نشین حرکت دهند.

آیت الله شفیعی گفت: مأمون عباسی ترس آن را داشت که گذر امام رضا(ع) از شهرهای شیعه نشین همچون حله و کوفه، شورش هایی را در اعتراض به بنی عباس برپا کند؛ از این رو امام را از مدینه به بصره و سپس اهواز منتقل کردند.

وی با بیان اینکه قطعا امام رضا(ع) در مسیر خود در اهواز توقف کردند، افزود: در کدام منطقه و چه مدت طول کشید بر ما نامعلوم است اما به هر حال آن حضرت در اهواز حضور داشتند و سپس به رامهرمز  و از آنجا به بهبهان حرکت و در پایان به خراسان رسیدند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مأمون عباسی با ادعای نذر واگذاری خلافت به صاحبانش، پیشنهاد خلافت را به امام رضا(ع) مطرح کرد اما آن امام همام قاطعانه پذیرش خلافت و ولایتعهدی را رد کرد و سرانجام در برابر تهدیدها به شرط عدم عزل و نصب و عدم وضع قانون ولایتعهدی را پذیرفتند.

این مقام مسؤول بیان داشت: هر آدم عاقلی از طریق شرط های وضع شده امام رضا(ع) در پذیرش ولایتعهدی پی خواهد برد که آن حضرت خلافت مأمون عباسی را به رسمیت نمی شناسد./9456/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات