۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۰۱۳۵۶
استاد حوزه علمیه:

معراج پیامبر سیر در عالم معنا است

آیت الله هادوی تهرانی معراج پیامبر را سیر در عالم معنا دانست و گفت: دنیا پست ترین مرتبه وجود است و این که معراج پیامبر(ص) را جسمانی بدانیم با مبانی ما سازگار نیست.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مدرسه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، در تفسیر سوره اسراء با اشاره به معراج زمینی و آسمانی پیامبر(ص) ابراز داشت: پیامبر در معراج آسمانی خود به جایی می رود که هیچ ملکی به آن جا راه پیدا نکرده بود.

وی با بیان این که اصل معراج پیامبر(ص) در احادیث شیعه و سنی متواتر است، گفت: در کیفیت معراج پیامبر(ص) اختلافاتی وجود دارد که برخی معتقدند معراج با جسم بوده است و برخی هم معتقدند که معراج در عالم معنا بوده است.

آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که سیر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی بنا بر اتفاق همه زمینی و با جسم بوده است، اظهار داشت: اختلاف بر سر سیر آسمانی پیامبر(ص) است که جسمانی بودن آن با شبهاتی مواجه است و برخی از مفسران با استناد به قدرت اعجاز خداوند آن را توجیه کرده اند.

وی با اشاره به اقوالی که معراج را جسمانی می دانند، ابراز داشت: این حرف ها با مبانی ما سازگاری ندارد و مراد از سیر به آسمان سیر در عالم معنا است و این تعابیر برای تقریب به ذهن بیان شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: برخی از بزرگان این اشتباه را کرده اند که سیر معنوی را به معنی سیر در عالم خواب دانسته اند در حالی که عالَم معنا حقیقتی است که وجود دارد و حتی علمای بزرگی را داشته ایم که در عالم معنا سیر می کردند و حقایقی را دیده اند و در حقیقت مرتبه وجودی دنیا در مقابل مرتبه وجودی عالم معنا توهمی بیش نیست.

وی خواب را برادر مرگ دانست و گفت: در برخی از خواب ها گاهی روزنه هایی از عالم معنا برای انسان گشوده می شود که اصطلاحا رؤیای صادقه نامیده می شود و خداوند این روزنه ها را گذاشته است تا ببینیم که ورای عالم ماده عالمی دیگر وجود دارد.

آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که معراج پیامبر(ص) در بیداری و در عالم معنا بوده است، اظهار داشت: بسیاری از بزرگان ما از جمله آیت الله بهاء الدینی، شیخ ابوالقاسم کبیر قمی و علامه طباطبایی از کسانی بودند که با چشم خود و در بیداری حقایق را می دیدند و پیامبر(ص) هم به طریق اولا و در درجات بالاتری از عالم معنا سیر داشته است و این چیز بعیدی نیست.

وی در تفسیر ذیل آیه که آمده است «انه هو السمیع البصیر» خاطرنشان کرد: در قرآن مواردی را ذکر کرده است که پیامبران درخواست دیدن حقایق را از خدا می کردند؛ مانند جریان حضرت ابراهیم(ع) که خداوند به این درخواست پاسخ مثبت داد و جریان حضرت موسی (ع) که خداوند فرمود «لن ترانی»؛ این در خواست در پیامبر اسلام(ص) هم وجود داشت ولی به خاطر حجب و حیائی که داشت از خدا چنین درخواستی را نکرد ولی خداوند معراج را برای پیامبر(ص) قرار داد تا خواست باطنی آن حضرت را اجابت کند./۸۴۳/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات