۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۵۰۱۲۴۳

بررسی نقش مرجعیت دینی در انتخابات

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی به تشریح نقش مرجعیت در انتخابات پرداخت و گفت: مرجعیت فقط شعار نیست.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نقش مراجع در انتخابات گفت: مراجع شایسته است که بر تبلیغات و مناظرات کاندیدها نظارت کنند هرجا در وعده های آنها شبهه و یا دروغ  دیدند تذکر دهند و مردم را آگاه سازند تا در جامعه اسلامی مان دروغ ، تهمت ، فرافکنی و ظلم نباشد.
عضو خبرگان رهبری حضور مراجع را در عرصه انتخابات ضروری دانست و اظهار کرد: مراجع باید حضور خود را در همه امور نظام مخصوصا انتخابات برجسته کنند تا اعلام کنند ما هستیم، نقش داریم و این کشور صاحب دارد.
وی تصریح کرد: مراجع باید هر جا شبهه ، اتهام ، دروغ و ظلمی دیدند، بیان کنند مانند شبهات در مناظره ها ، ادعاها ، شعارها و وعده هایی که به مردم می دهند نمی خواهم بگویم بعضی کاندیداها دروغ می گویند و نسبت دروغ به کسی نمی دهم ولی شاید اشتباه کنند در اثر عدم توجه به قدرت ، امکانات و اختیاراتشان به مردم وعده هایی بدهند و توقعات مردم را بالا ببرند و در نهایت مردم با عدم تحقق آن وعده ها سرخورده و ناامید شوند.
هاشم زاده هریسی گفت: مسأله مرجعیت یک مساله مهم و محوری جامعه و نظام اسلامی ما در عصر غیبت است. ائمه(ع)، رسول خدا(ص) و  امام علی(ع) هم مرجع بودند و حضرت ولی عصر(عج) هم در عصر غیبت صغری، مرجع مردم بود که مردم از طریق نماینده خاص حضرت به او وصل بودند و مسایل و مشکلات خود را از او می پرسیدند. پس مراجعه مردم به مراجع، یک دستور شرعی است و از سوی خداست و در قرآن هم آمده است بنابراین به آنها مرجعیت شرعی گفته می شود.
وی کمرنگ شدن نقش مرجعیت را مساوی با کمرنگ شدن هویت مرجعیت دانست و گفت: مرجعیت شرعی به این معنی نیست که فقط در مسایل شرعی به آن مرجع مراجعه کنیم بلکه مرجعیت شرعی به این معناست که در همه امور به آنها مراجعه شود ، صحیح و نا صحیح بودن امور  را از آنها بپرسند. مرجعیت یک مساله مهمی است که از اول در اسلام بوده و تا حال حاضر هم ادامه دارد و بعد از ظهور حضرت، توسط خود ایشان ادامه خواهد یافت. مرجعیت در اسلام مخصوصا در تشیع یک مساله بنیادین و محوری جامع اسلامی و شیعی ماست و نباید اجازه دهیم کمرنگ شود، کمرنگ کردن مرجعیت، کمرنگ کردن اسلام و نقش رسول الله و ائمه است.
 
مرجعیت فقط شعار نیست
این عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: عقیده دینی و فقهی ما این است که در روی زمین انسان هر عملی انجام دهد و یا حرفی بزند خالی از حکم الهی نیست؛ یعنی یا واجب است یا حرام، یا مستحب، یا مکروه است و یا مباح که این احکام از سوی مرجعیت تشخیص داده می شود. حتی رهبر که نظام و کشور را اداره می کند به خاطر این است که یکی از اعضای برجسته نهاد مرجعیت و برانگیخته از کانون مرجعیت می باشد مرجعیت در اسلام بسیار اهمیت دارد و آثار و برکات خود را در تاریخ تشیع مخصوصا در ایران نشان داده است در این عصر صدای تشیع صدای اصیل اسلام است و صدای تشیع غیر از صدای اسلام چیزی دیگر نیست و انتشار صدای ناب اسلام از ایران به همه دنیا در اثر نقش همین مرجعیت است؛ بنابراین مرجعیت فقط شعار نیست بلکه ریشه قرآنی دارد. اینکه می گویم ریشه قرآنی دارد بر اساس « آیه نفر» است که در سوره توبه آمده است آیات تفقه، آیه استنباط در سوره نساء آیات سوال و اهل ذکر که در قرآن ذکر شده است همه این آیات ریشه مساله  تفقه و مرجعیت در قرآن است و از قرآن به روایات و بعد از آن به فقه وارد شده است.
 
اگر مراجع در مسائل ملی انقلابی و انتخاباتی کنار روند، انسجام ملی آسیب می بیند
وی اظهار کرد: آیا مرجعیت در عرصه انتخابات که یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین عرصه ها است نباید نقشی داشته باشد؟ البته مرجعیت در همه جا حضور دارد اما در این حد کافی نیست. هر کدام از مراجع مقلدینی دارند که اگر یکی از آنها کنار روند مقلدین آنها هم خارج می شوند و انسجام ملی آسیب می بیند. هر کسی با دستور مرجع خودش وارد سیستم انتخابات شده و با رهنمود آنها بهترین را انتخاب می کند که هم در انتخاب ارجح و هم در اصل انتخابات اثر دارد. اگر اثر آنها در مقام عمل کم باشد آنوقت همه چیز به هم می ریزد و رهبر هم تنها می ماند. مراجع اعتقادات و تفکرهای مختلف را متصل و فکر و اندیشه های مختلف را به هم وصل و انسجام ایجاد می کنند و همه را به سمت انتخابات و امور خیر و اثرگذار در جامعه و نظام بسیج می کنند مرجعیت شایسته است در انتخابات اصول ، مبانی ، معیارهای اصلحیت و ضرورت مشارکت عمومی را بیان کند اگر از کاندیدای خاصی حمایت علنی نماید طرفدران کاندیداهای دیگر دلشون از مرجعیت می شکند و ناراضی می شوند و مرجعیت آسیب می بینند .
 
مراجع باید شبهات را بیان کنند
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی تصریح کرد: مراجع باید جلو بیایند و هر جا شبهه، افراط و تفریط و ظلم و ناانصافی مشاهده کردند بیان کنند مانند شبهه در مناظره ها، ادعاها و وعده هایی که کاندیدا به مردم می دهند. نمی خواهم بگویم برخی کاندیداها دروغ می گویند بلکه کار آنها اشتباه در فکر کردن و گفتن است یعنی وعده ای که می دهند بیشتر از ظرفیت و اختیارات آنهاست. در انتخابات آمریکا، ترامپ همه گذشته های آمریکا را زیر سوال می برد و آنچه را که در آمریکا گذشته بود، لخت و عریان به دنیا نشان می داد ما هم می شنیدم و خوشحال می شدیم که آنها به جان هم افتادند و فجایع آمریکا را نشان می دهند و در ایران به خودمان افتخار می کردیم. ما به خودمان افتخار می کردیم اما با این کارها آن افتخارها را خراب می کنیم و می خواهیم نشان دهیم ملت ما فلج است نظام ما فلج است و نظام ما در این ۴۰ سال نتوانسته است این مملکت را اداره کند! اما این مسایل مربوط به یک نفر و یک مقطع نیست. معنایش این است که این نظام در این ۴۰ سال هیچ کاری برای مردم انجام نداده است یعنی ما روی ترامپ را سفید کردیم.
 
وی حضور مراجع را در انتخابات کشور ضروری دانست و گفت: حضور مراجع در اینگونه مسایل ضرورت دارد مراجع باید حضور خود را در همه امور نظام و جامعه مخصوصا در انتخابات برجسته و اعلام کنند که ما هستیم، نقش داریم و این کشور صاحب دارد. نهاد مرجعیت، صاحب کشور امام زمان است و رهبر هم عضو برجسته ای از این نهاد است. مردم هم باید به صحبت های مراجع را گوش دهند و اگر اطاعت کنند آنوقت است که مراجع هم بر سر کار می آیند، تشویق می شوند و احساس می کنند حرفشان اثر دارد و این هم وظیفه واجب مردم است. باید بین مرجعیت و مردم اتصال قوی ایجاد شود. مراجع باید به این مساله توجه کنند که چرا ۱۱ دوره رییس جمهورهایی که آمدند و رفتند به عنوان افراد شناخته شده جامعه که آنها هم قدرت مدیریت داشتند، مدیر و متدین بودند خیانت کردند و نمی خواستند به مردم خدمت کنند؟ درحالی که آنها هم قدرت داشتند و هم قوی، مدیر و متدین بودند. اگر بگوییم همه خائن بودند پس چه چیزی برای ایران باقی می ماند! این افراد برای نظام کار کردند، بالا آمدند، شناخته شدند، مورد تایید شورای نگهبان هستند، مردم هم به آنها رأی دادند و رهبر هم حکم آنها را تنفیذ کرد چگونه می توانند خائن ، نادان و بی خاصیت باشند و نتوانند مشکلات کشور را حل نمایند پس قهراً یک سلسله مشکلات دیگری وجود دارد که باید آنها ریشه یابی و شناخته شوند مراجع در ریشه یابی این مشکلات اساسی باید عنایت فرمایند و مورد توجه قرار دهند و حرف ها و گزارش های سیاسی جناح های سیاسی اکتفا نکنند تا خدای ناکرده فرفکنی نشود و کسی مظلوم نگردد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود: پس اگر آنها خائن باشند چه چیزی برای ما باقی می ماند. چرا با این مسایل آبروی اسلام و تشیع را می بریم! اگر درست توجه کرده باشیم آنقدر برنامه ها، سیاست ها و منشورهای زیبایی داریم که کشور را آباد می کند. منشور جوانان داریم که تقریبا حدود ۲۰ سال پیش تنظیم شده است، منشور فرهنگی داریم که اگر در کشور پیاده شود ایران تبدیل به بهشت می شود درحالی که این منشورها خاک می خورند و اجرایی نمی شوند چراکه بسترسازی نکردیم. بستر برای تحقق آنها وجود ندارد بستر هم در دست یک رییس جمهور نیست. رییس جمهور از نظر حقوق اساسی ما اختیارات زیادی ندارد و تنها بخشی از کشور در دست اوست. از میان سه قوه یک قوه و آن هم قوه ضعیف در اختیار اوست.حتی بسیاری از مراکز کلیدی در دستش نیست ، قانون  و سیاست گذاری هرکدام در یک سمت و رئیس جمهور در وسط آنها فقط مسوول اجرای آنهاست آنهم با امکانات کم و با اختیارات محدود آنهم اگر بگذارند پس بنابراین یک رئیس جمهور چگونه می تواند همه این کارها را درست و همه مشکلات را حل کند؟ این دیدگاه ما را از بررسی و یافتن ریشه های  اصلی مشکلات منحرف می سازد.
 
باید گروه کارشناسی فرا قوا در کشور تشکیل شود
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی، تشکیل گروه کارشناسی فرا قوا را ریشه یابی مشکلات دانست و بیان کرد: باید یک گروه فرا قوا تعیین شود که علل عدم تحقق برنامه ها را بررسی کند، حدود چهل سال است انسان های سرشناس نظام و شناخته شده بر سر کار آمدند شورای نگهبان آنها را تأیید کرد، مردم به آنها رأی دادند و رهبری هم حکم آنها را تنفیذ کرد پس چرا به اینجا رسیدیم؟ چرا این مسایل کارشناسی و ریشه یابی نشده است! با قربانی کردن یکی دو نفر به اسم خائن آیا کار درست می شود؟ من سیاه نمایی نمی کنم من اینها را برای اینکه دیگران را متهم نکنیم می گویم. حرف من این است که چرا گرفتار این مشکلات شده ایم. این مشکلات در یکی دو سال ایجاد نشده است بلکه در طول چهل سال ایجاد شده است. نباید سیاه نمایی شود همه ما مسوول هستیم مردم، مراجع، مسوولین، همه مسوول هستند. تا مادامی که مساله را به اینصورت بررسی و رشه یابی نکنیم تا قیامت اینگونه هستیم و سال به سال هم بدتر خواهیم شد و کسی که می تواند این نقش را انجام دهد نهاد مرجعیت و در راس آنها نهاد رهبری است.
 
قانون اساسی در کشور فراموش شده است
نماینده مجلس خبرگان رهبری در رابطه با برخی مشکلات اخلاقی در ایام انتخابات گفت: من روی سیستم و حقوق اساسی کشورمان کار کردم، روی قانون اساسی کار کردم به نظر من بسیاری از اصول قانون اساسی یا متوقف است یا نقض می شود. متاسفانه قانون اساسی امروز در جامعه ما فراموش شده است و اصلا ذکری از قانون اساسی نیست. یک روزی قانون اساسی در این کشور فرهنگ و مساله روز شده بود و نقض قانون اساسی قباحتی پیدا کرده بود اما الان فراموش شده است.
 
هر کاندیدایی که تجربه بیشتری دارد تاثیرش هم در جامعه بیشتر است
وی در پایان خاطرنشان کرد: حقیقت اینست که ما برخلاف شعارها و ادعاهای کاندیداها از هیچ کدام آنها نباید توقع داشته باشیم و باور کنیم که اگر هرکدام آنها بر سر کار آمدند مشکلات کشورمان را بتوانند بطور کامل حل کنند زیرا هم امکانات بسیار محدود است و هم اختیارات ، کسانی که این ادعاها را می کنند و این شعارها را سر می دهند واقعا از امکانات و اختیارات موجود و از نظام حقوق اساسی کشورمان اطلاع ندارند و از بسترها و ریشه های اصلی مشکلات اطلاع ندارند و بنابراین اگر بهترین مجلس و قویترین قوه مجریه را هم داشته باشیم بازهم بسیاری از مشکلات باقی خواهند ماند چراکه مشکلات کشور ما ریشه های اساسی دیگری هم دارد که ما از آنها غفلت کردیم./935/
۱۰۱/ب2

ارسال نظرات