۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۵۰۱۲۱۱
شرح دعای روز دوم ماه رمضان؛

توفیق فهم قرآن در سایه رحمت الهی

اگر دوری از سخط و نقمت الهی حاصل شود، احتمال دارد که خداوند ما را موفق به قرائت قرآن کند و برای این موضوع ابتدا انسان باید مستعد و پاک باشد و این ظرفیت و توان را در خود به وجود آورد.
شرح دعای روز دوم

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تفسیر و تشریح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان پرداخت که حاصل آن در ادامه می آید:

«اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین»

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.

از خدا می خواهیم که بار خدایا مرا در این روز به رضایت خود نزدیک کن یعنی اعمالم طوری باشد که لیاقت پیدا کنم که باعث قرب و خشنودی و رضایت تو باشد و آنچه را باعث می شود که اعمالم موجب رضای تو باشد انجام دهم و طوری عمل کنم که به رضایتت نزدیک شوم.

«قَرّبْنی» یعنی نزدیک کردن به رضایت، زیرا اعمالی که باعث شود عین رضای پروردگار حاصل شود کار بسیار سختی است و شاید توان حرکتی برای این کار نباشد اما نزدیک شدن به مرضات الهی ممکن است و در این بخش از دعا می خواهیم که خداوند عنایت کند که انسان کارهایش نزدیک به رضای الهی باشد و در مقابل می خواهیم که مرا دور قرار بده از سخط و نقماتت و طوری باشد که اجتناب کنم و نزدیک نشوم به آنچه موجب غضب الهی می شود.

غضب و چیزهایی که موجب عذاب و گرفتاری می شود همان چیزهایی است که موجب سخط پروردگار می شود و باید توجه کرد که نقمت جایگاهی دارد که سبب سخط پروردگار می شود.

اگر دوری از سخط و نقمت الهی حاصل شود، احتمال دارد که خداوند ما را موفق به قرائت قرآن کند و برای این موضوع ابتدا انسان باید مستعد و پاک باشد و این ظرفیت و توان را در خود به وجود آورد و در این صورت است که به سوی قرآن نزدیک می شود.

برخی فکر می کنند قرائت قرآن به معنای خواندن الفاظ است اما وقتی می گوییم «و رتل القرآن ترتیلا» یعنی آرام آرام قرآن خوانده شود و تدبر همراه آن باشد.

ما در این دعا از خدا درخواست می کنیم که ما را به گونه ای موفق به قرائت آیات کند که همراه آن فهم و درک باشد و می خواهیم که این موضوع همراه با رحمت الهی باشد، البته باید توجه داشت که همه اینها به واسطه رحمت پروردگار میسر می شود و اگر این رحمت نباشد ما هیچ هستیم و اصلاً امیدی برای توفیق نداریم.

«ارحم الراحمین» یعنی ای کسی که از نظر رحمت از همه بالاتری و باید توجه کرد که ما همه اینها را از خداوند می خواهیم و رحمت و نعمت از جانب خداوند حاصل شده و از آنجا سرچشمه می گیرد و در پایان می گوییم ای کسی که به واسطه رحمت تو همه چیز به دست آمده است، در این ماه مبارک توجه به قرآن را به ما مرحمت کن./872/ت۳۰۲/ی       

ارسال نظرات