۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۵۰۱۲۰۲
آیت الله سبحانی تبیین کرد؛

فواید و برکات دنیوی و اخروی روزه داری در رمضان

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به فایده اجتماعی و اخروی و روزه گفت: ارزش اجتماعی روزه این است که انسان از وضعیت دیگران خبر دار می شود و زندگی آنهایی که نمی توانند وضعیت خوبی داشته باشند را عملا لمس می کند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در نخستین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنو کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» اظهار داشت: طبق روایات ما بهترین عمل در این ماه تقوی، ورع و گناه نکردن است به گونه ای که تمام اعضا و جوارح انسان روزه دار باشد.

وی افزود: گاهی سؤال می شود چرا خداوند برای وجوب روزه کلمه «کتب» را به کار برده و از مشتقات وجوب استفاده نکرده است و دیگر اینکه منظور از وجوب روزه بر ملت های پیشین چیست؟

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه ریشه «کتب» در لغت عرب به نوشته های سنگی گفته می شود، اظهار کرد: این واژه بعدها استعمالات بیشتری پیدا کرده و به نگارشات مطلق هم کتابت گفته می شود، شاید نظر این است که وجوب روزه آن چنان محکم است که مانند نوشته بر سنگ است و هیچگاه از بین نمی رود همچنانکه قرن ها می گذرد تا سنگ نوشته ای از بین برود.

وی روزه را یکی از ارکان ایمان دانست و خاطرنشان کرد: انسان در این ماه اگر شرایط را داشته باشد باید روزه بگیرد و گزارش از نوشتن روزه بر امت ها پیشین نیز این است که روزه یک عمل سختی است و خداوند برای این که این مسأله را آسان کند می فرماید روزه بر دیگران هم واجب بوده است تا از رنج عمل بکاهد.

استاد برجسته درس خارج ادامه داد: طبق روایات وقتی مسأله سختی گسترش پیدا کند گوارا می شود، بنابراین ما وقتی بدانیم امت های دیگر نیز روزه می گرفتند این مسأله نیز برای ما آسان می شود، در آیات دیگر نیز خداوند این مسأله را تأکید می کند که روزه چند روزی بیشتر نیست و البته اینکه امت های پیشین چطور روزه می گرفتند مشخص نیست ولی حضرت موسی(ع) در میقات چهل روز روزه گرفت و طبق آیات قرآن حضرت مسیح(ع)، حضرت یحیی(ع) و حضرت مریم(س) هم در روزه می گرفتند.

وی تأکید کرد: روزه یک عبادت عمومی و جهانی است و آن چیزی که ما اطمینان داریم این است که روزه داری در یهود و نصارا بوده ولی مسلما در امت های دیگر نیز بوده است چراکه روزه جنبه دنیوی دارد که دستگاه گوارش 11 ماه کار کرده و غذای زائد در اطراف معده ها و روده ها جمع شده و روزه آنها را از بین می برد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به فایده اجتماعی و اخروی و روزه عنوان کرد: ارزش اجتماعی روزه این است که انسان از وضعیت دیگران خبر دار می شود و زندگی آنهایی که نمی توانند وضعیت خوبی داشته باشند را عملا لمس می کند و همچنین در مورد فواید اخروی روزه داری در روایات داریم با گرسنگی و تشنگی در این ماه به یاد جوع و عطش روز قیامت می افتیم./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات