۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۰۱۱۹۴
حجت الاسلام قائمی:

روزه قلبی ایمان قلبی را به وجود می‌آورد

استاد حوزه گفت: روزه قلبی ایمان قلبی را به وجود می‌آورد، توصیه می‌شود در ماه رمضان کشیک قلبمان را بکشیم و هرآنچه خدا دوست دارد را دوست بداریم.
حجت الاسلام و المسلمین قائمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قائمی استاد حوزه امروز شنبه (٦خرداد) در مراسمی که به مناسبت روز اول ماه رمضان برگزار شد با اشاره به اینکه روزه از دیدگاه اهل بیت(ع) چند بخش دارد، اظهار داشت: متأسفانه اکثرا مردم ابتدایی‌ترین مرحله روزه را می شناسند، امام علی(ع) می‌فرمایند «روزه‌ قلب بهتر و با فضیلت‌تر از روزه‌ی لسان است، همچنین روزه‌ زبان با فضیلت‌تر از روزه‌ی شکم است

وی ادامه داد: روزه از نظر اهل‌بیت(ع) سه بخش دارد، مرحله اول روزه‌ شکم است که از آن با عنوان روزه بدن یاد می‌شود به این معنا که خوردن و آشامیدن در آن منع شده است و این نوع روزه از ابتدایی‌ترین شکل روزه است، اکثرا مردم هم فقط به روی این روزه تمرکز دارند.

استاد حوزه تأکید کرد: مرحله دوم روزه که بالاتر از مرحله اول است روزه لسان می‌باشد به این معنا که باید روزه عملی گرفت، چرا از این مرحله با عنوان روزه لسانی یاد می‌شود بابت این است که زبان سخت‌ترین قسمت زبان است که می‌توان آن را کنترل کرد، راس تمام اعمال با کنترل زبان انجام می‌شود زیرا اگر زبان را کنترل نکنی اثراتی در انسان رخ می‌دهد که باعث می‌شود کنترل سایر اعضا هم از دست برود.

حجت الاسلام قائمی یادآور شد: هر عملی اثر سطحی خودش را می‌گذارد، برای نمونه اگر کسی با چشم خود گناه کرد بهترین عمل برای پاک کردن این گناه انجام عمل خیر با همان چشم است، کسی که فقط روزه‌اش شکمی می‌باشد گناه می‌کند زیرا روزه‌اش به مرحله عملی نرسیده است، در این میان باید اشاره کرد که کسی که روزه شکمی دارد آیا اثر ملکوتی در او وجود دارد؟

وی افزود: اثر روزه شکمی فقط در بدن است ولی اثر روزه عملی در عالم ملکوت است، از روزه عملی بالاتر هم وجود دارد و آن هم روزه قلب است، روزه قلب افضل همه روزه‌ها است، وقتی به جایی رسیدیم که هر چیزی به خاطر خدا دوست داشته باشیم و آنچه هم دوست نداریم به خاطر خدا که مبادا ناراحت شوند دوست نداشته باشیم به روزه قلب رسیده‌ایم.

استاد اخلاق ابراز داشت: روزه قلبی ایمان قلبی را به وجود می‌آورد، امام صادق(ع) می‌فرمایند «هر کسی به اندازه سر سوزنی محبت دشمنان ما در دلش باشد حق اوست که خدا او را وارد جهنم کند»، توصیه می‌شود در این ماه کشیک قلبمان را بکشیم و هر آنچه خدا دوست دارد را دوست بداریم.

حجت الاسلام قائمی با بیان اینکه آنچه انسان را بالا می‌برد و به عمل روح می‌بخشد مرتبه قلب است، خاطرنشان کرد: اگر کسی در باب روزه‌ها همه مراتب را داشته باشد پرواز می‌کند زیرا ظاهر و باطن او با هم یکسان شده است، یادمان باشد در دوست داشتن دیگران دقت کنیم و هر کسی به خاطر نفع خودمان دوست نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «هر کسی چهل روز بتواند چنین روزه‌ای که با رعایت هر سه مرتبه اصلی روزه باشد بگیرد خداوند چشم‌های حکمت را از قلب بر زبانش جاری می‌کند»، پس تا به امروز چنین روزه‌ای را نتوانستیم بگیریم که اثری را در خود احساس نمی‌کنیم./۸۱۶/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات