۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۰۱۱۹۰
آیت الله مکارم شیرازی:

ماه مبارک رمضان مکتب عالی تربیت است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که ماه رمضان مکتب عالی تربیت است، گفت: این ماه مبارک انسان را در دنیایی که عوامل دور شدن از اخلاق انسانی فراوان است تربیت می کند.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در نخستین برنامه سخنرانی معرفتی که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان گفت: این ماه نعمت بزرگی به شمار می رود که خداوند متعال نصیب انسان ها کرده است.

وی افزود: ماه رمضان مکتب عالی تربیت است و انسان را در دنیایی که عوامل دور شدن از اخلاق انسانی فراوان است تربیت می کند، اگر آخر ماه رمضان تحولی در روح، فکر، جان و اخلاق ما پیدا شده باشد می فهمیم که روزه این ماه قبول است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم نشانه قبولی روزه ماه مبارک رمضان را تحول در انسان دانست و اظهار داشت: پیامبر اسلام می فرماید که انسان ها در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت می شوند، انسان همواره مهمان خدا است و تمامی نعمت ها از سوی خداوند به او عطا می شود چرا حضرت می فرمایند که در این ماه انسان دعوت به مهمانی خدا می شود.

وی ادامه داد: این تعبیر نشان می دهد که برکات ویژه و نعمت های مهمی در این ماه وجود دارد، امیدوارم که افراد لایق شرکت در این مهمانی مهم باشد، پیامبر برای این ماه مبارک 10 توصیه به مسلمانان می فرمایند، یکی از کارها این است که انسان به نیازمندان توجه داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید به افراد نیازمند با آبرو توجه کرد، ابراز داشت: راه های بسیاری برای کمک کردن وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد، توصیه دوم پیامبر به مسلمانان احترام بیشتر به بزرگترها در ماه مبارک رمضان است.

وی عنوان کرد: جوانان باید به پدران و مادران خود در این ماه بیش از ماه های دیگر احترام بگذارند، حضرت می فرماید به افراد زیر دست و صغیر باید ترحم شود و محبت بیشتری باید صورت گیرد تا بدانند این ماه با ماه های دیگر تفاوت دارد.

این مرجع تقلید توصیه چهارم پیامبر اسلام در ماه مبارک رمضان را انجام صله رحم عنوان و خاطرنشان کرد: انسان باید با خویشاوندان خود رفت وآمد داشته باشد و حال آن ها را جویا شود تا آنان بدانند که تنها نیستند.

وی اضافه کرد: توصیه دیگر رسول اکرم(ص) حفظ زبان است، انسان هیچگاه نباید دروغ بگوید و غیبت کند به ویژه این که در ماه مبارک رمضان باشد، انسان در ماه مبارک رمضان باید روزه زبان هم داشته باشد، دروغ، تهمت، اهانت به افراد، شایعه سازی در فضای مجازی و برنامه های توهین کننده باید کنار گذاشته شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان باید چشمان خود را بر حرام ببندد، گفت: این توصیه ششم حضرت است، البته این مسأله همیشه باید باشد اما در ماه مبارک رمضان به عنوان روزه چشم باید بیشتر صورت گیرد.

وی افزود: توصیه هفتم پیامبر این است که در ماه رمضان انسان نباید چیزهای حرام را گوش دهد، نباید در مجلیسی که غیبت می کنند و تهمت می زنند نباید حضور داشت، در این مطالب خلاف گوینده و شنونده مسؤول هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم رسیدگی بیشتر به یتیمان در ماه مبارک رمضان را توصیه هشتم پیامبر اسلام برشمرد و اظهار داشت: باید به مراکزی که یتیمان را اداره می کنند شرکت کرده و به آن ها کمک کرد، نباید یتیمان احساس کنند که اگر پد خود را از دست دادند همه چیز آن ها از دست رفته است.

وی ادامه داد: یتیمان باید بدانند که دیگران جانشین پدران آن ها هستند و محبت می کنند به ویژه در عصر ما که ایتام بسیاری از دوران جنگ تحمیلی هستند که به آن ها باید بیشتر اهمیت داده شود، توصیه نهم حضرت اسن اتس که انسان باید فرصت را غنیمت بشمارد و از گناهان توبه کند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: دعا کردن در اوقات نماز دیگر توصیه رسول اکرم(ص) است، بهترین وقت دعا و استجابت آن در همین زمان است، انسان باید از این توصیه های حضرت بهره ببرد تا رمضانی با نشاط و پر از موفقیت داشته باشد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات