۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۰۱۱۸۶
رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد تأکید کرد؛

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی جامع از جلسات خانگی قرآن کریم در خراسان شمالی

رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد با اشاره به برگزاری جلسات خودجوش و خانگی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، گفت: در راستای ساماندهی جلسات خانگی قرآن کریم باید بانک اطلاعاتی جامع از این جلسات تهیه شود.
حجت الاسلام رحیم مهدوی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رحیم مهدوی پور، رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن، اظهار داشت: با توجه به اینکه هم‌زمان با ماه مبارک رمضان جلسات خانگی قرآن کریم به‌صورت خودجوش افزایش می‌یابد باید این جلسات به نحو احسن در استان ساماندهی شود.

وی افزود: در راستای ساماندهی و برگزاری هر چه‌ بهتر و مفیدتر جلسات خانگی قرآن کریم باید عوامل اجرایی این جلسات شناسایی شده و بانک اطلاعاتی جامعی از این افراد تهیه شود تا این جلسات با روشی درست در مسیر انس بیشتر با قرآن قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مهدوی پور با اشاره به وضعیت جلسات مذهبی در دوران قبل از انقلاب، اضافه کرد: قبل از انقلاب به دلیل بی‌توجهی رژیم پهلوی به معارف قرآنی و الهی، کم‌جمعیت بودن شهرها و رفت‌وآمد بیشتر مردم با یکدیگر، مردم قرآن‌خوانان شهر را می‌شناختند و مکان‌های برگزاری جلسات خانگی قرآن کریم هم مشخص و معلوم بود؛ به همین دلیل ضرورت ساماندهی این جلسات احساس نمی‌شد.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی قرآن به‌عنوان کتاب انسان‌ساز در زندگی مردم نقش پررنگی پیدا کرد و مردم به‌طور خودجوش به برگزاری جلسات خانگی قرآن روی آوردند که به دلیل تعدد و افزایش این جلسات لازم است تا بانک اطلاعاتی جامعی از این محافل تهیه شود.

حجت‌الاسلام مهدوی پور تصریح کرد: امروزه با توجه به افزایش تعداد جمعیت و گسترش جوامع شهری، رفت‌وآمد کمتر مردم با یکدیگر ضرورت ساماندهی جلسات خانگی قرآن کریم و شناسایی اساتید قرآنی و عوامل برگزاری دوره‌های قرآن در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: باید اطلاعاتی از جلسات خانگی قرآن کریم را که شامل روان‌خوانی، تفسیر، تجوید و روخوانی قرآن است در قالب بانک جامع اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و با شناسایی نیروهای خودجوش قرآنی در راستای رونق بخشیدن به این جلسات گام برداریم.

حجت‌الاسلام مهدوی پور اظهار داشت: باید برگزاری جلسات قرآن به سمت انتقال معارف قرآن و جذب افراد بیشتر سوق داده شود تا آنها هم با انس با قرآن کریم دستورات این کتاب مقدس را در زندگی خود به کار بسته و از سردرگمی و پریشانی نجات یابند.

وی افزود: باید از فرصت ماه رمضان و افزایش جلسات خانگی قرآنی برای آشتی دادن قرآن با زندگی کسانی که قرآن‌هایشان در طاقچه یا کتابخانه خاک می‌خورد بیشترین استفاده را برده و قرآن را وارد زندگی این افراد کنیم تا با انس با قرآن، بخشی از مشکلات زندگی و مسئله کمرنگ‌تر شدن نقش قرآن در زندگی مردم حل شود.

حجت‌الاسلام مهدوی پور اضافه کرد: باید از فرصت ماه مبارک رمضان و گسترش جلسات خانگی قرآن کریم برای ترویج و تبیین فرهنگ روخوانی، روان‌خوانی و تفسیر قرآن استفاده شود تا مردم اثر انس با قرآن را در زندگی روزانه خود حس کرده و از برکات این کتاب مقدس و ماه عزیز بهره برند.

رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد با تأکید بر اینکه بهترین اعمال در شب‌ها و روزهای ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن کریم است، تصریح کرد: اگر مردم یک‌بار حلاوت و شیرینی تلاوت قرآن به‌ویژه در ماه مبارک رمضان را احساس کنند به‌طور یقین نور هدایت الهی در جان و دل آنها رسوخ کرده و برای همیشه هم‌نشین قرآن می‌شوند./9314/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات