۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۵۰۱۱۷۵
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

سطوح و موانع تربیت از دیدگاه قرآن کریم

عضو مجلس خبرگان رهبری عوامل قساوت قلب را بر شمرد و از معصیت خدا، خوردن مال حرام، خوردن مال شهبه ناک، آروزی دور دارز و ثروت بیش از حد متعارف داشتن، به عنوان برخی از این عوامل نام برد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابو القاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری جزء یکم قرآن کریم، گفت: اولین مربی انسان خداوند متعال است و در سوره  حمد آیه دو می خوانیم که خداوند متعال نه تنها تربیت کننده انسان ها بلکه تربیت کننده تمام عالمیان است.

وی افزود: واژه رب از واژه«ربو» به معنای ملاک و صاحب اختیار و کسی که مسؤول تربیت مملوک خود بوده و به تربیت او همت می ورزند اطلاق می شود و حدود هزار مرتبه واژه رب در قرآن کریم تکرار شده است که این موضوع نشان می دهد خداوند نسب به مسأله تربیت خود بسیار اهمیت می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که سطوح تربیتی خداوند متعال متفاوت است، تصریح کرد: یک نوع تربیت، تربیت تکوینی است که در آن خداوند مسؤول تربیت تمامی عالمیان است و عالمیان را رشد داده و به سوی هدف حرکت می دهد و این نوع تربیت جلوه رحمانیت خداوند است.

وی افزود: سطح دوم تربیت، تربیت تشریعی است که خداوند مؤمنان را از طریق قرآن و روایات اهل بیت(ع) به سوی مقصد و هدف تربیت هدایت می کند و این نوع از تربیت جلوه صفت رحیمیت خداوند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به همین علت است که در سوره حمد به صفت رحمانیت و رحیمیت خداوند اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه سطح سوم تربیت خداوند مربوط به خواص است، گفت: در حدیث معراج خداوند به حضرت رسول(ص) فرمود«ای پیامبر(ص) زندگی ماندگار زندگی کسانی است که مراقب خویش باشند، دنیا در نظرشان خار باشد، آخرت در نظرشان بزرگ باشد و خواسته مرا بر خواسته خود مقدم بدارند و قلب خود را از آنچه که من دوست ندارم، پاک کنند و شیطان را منفور بدارند، من محبت خود را در قلب چنین انسانی قرار می دهم و مانند مادر مهربانی او را از خطرات راه کمال مصون می دارم.»

وی با اشاره به آیه 75 سوره بقره ادامه داد: یکی از موانع مهم تربیت قساوت قلب است، قساوت قلب یعنی سخت شدن، لجاجت ورزیدن و جلوگیری از نفوذ حق در دل و بی تفاوتی در برابر دستورات خداوند متعال و بی توجهی به بشارت ها و تهدیدهای او و باید دقت کرد که اگر قساوت قلب ایجاد شد انسان از تربیت محروم خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عوامل قساوت قلب را بر شمرد و گفت: معصیت خدای متعال، خوردن مال حرام، خوردن مال شهبه ناک، آروزی دور دارز، ثروت بیش از حد متعارف داشتن، به فکر  دنیا بودن و هم و غم دنیا را داشتن و در دل پروارندن، هم نشینی با ستمکاران، رفتن به درب خانه سلطان جائر و شنیدن صدای های لهو از عوامل قساوت قبل هستند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات