۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۱۵۵
جهان اسلام در هفته ای که گذشت:

هشدار علمای شیعه و سنی به آل‌خلیفه؛ آیت‌الله عیسی قاسم خط قرمز است

موجی از اعتراضات و محکومیت ها از سوی علمای شیعه و سنی منطقه علیه اقدام وحشیانه آل‌خلیفه در منطقه الدراز بحرین به پا خواسته است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: یورش نیروهای امنیتی آل خلیفه به منطقه الدراز بحرین و سرکوب گسترده معترضان به حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته بود که با واکنش گسترده محافل دینی و سیاسی منطقه مواجه شد. برگزاری انتخابات در ایران، اختلاف بین قطر با عربستان و امارات و ادامه واکنش‌ها به اجلاس ریاض از دیگر سرخط‌های خبری این هفته "جهان اسلام در هفته ای که گذشت" است:

اعلام جنگ آل خلیفه علیه مردم بحرین
باقر درویش، مسؤول کمیته حقوق بشر بحرین ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از مخالفت نخست‌وزیر عراق با درخواست آل‌خلیفه برای تبعید شیخ عیسی قاسم به نجف قدردانی کرد.

حجت الاسلام ایمن زیتون امام جمعه شیعیان لاذقیه سوریه در پیامی، حمله به منزل ایت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد. در این پیام آمده است: مردم مظلوم و با شرف بحرین به علت مطالبه حقوق اولیه خود، به شدت مورد ظلم و ستم حکومت آلخلیفه قرار گرفتند.

حضرت آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید عراق مقیم قم خاطرنشان کرد: اقدام آل‎خلیفه علیه مردم مسلمان بحرین احمقانه است. وی افزود: آل‎خلیفه مسؤول هر گونه اقدام احمقانه علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم و مردم مومن بحرین است. کسانی که با این مسائل درپی فتنه انگیزی هستند در آتش آن خواهند سوخت.

شیخ صهیب حبلی رییس جمعیت الفت لبنان اظهار داشت: خاندان آل خلیفه که تحت اوامر حاکمان و مشایخ آل سعود قرار دارد، با یورش به منطقه الدراز و بازداشت همه اعضای منزل شیخ عیسی قاسم به همه حرمت ها و ارزش ها تجاوز کرده است.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: حمله به منزل شیخ عیسی قاسم در راستای اجرای سیاست های آمریکا در منطقه به شمار آمده و با سفر دونالد ترامپ به عربستان نمایان شد. ارتباط کاملی میان نشست ریاض و حمله به منطقه الدراز بحرین وجود دارد.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان تصریح کرد: دولت بحرین را نسبت به پیامدهای خطرناک سرکوب آزادی ها و استفاده از خشونت علیه معارضان برحذر داشته و تأکید می کنیم که این مساله، نتایج خطرناک و فتنه ای سخت به همراه خواهد داشت.

شورای علمای الانبار عراق اظهار داشت که اقدامات آل‎خلیفه علیه مردم مظلوم بحرین بر خلاف شریعت اسلامی است.

شورای علمای «الرباط المحمدی» عراق هم در واکنش به اقدام آل‎خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: آمریکا در سرکوب مردم بحرین شریک است.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی عضو ارشد پارلمان عراق اعلام کرد: حکومت آل‎خلیفه در حالی با چراغ سبز آمریکا مردم مظلوم بحرین را قلع و قمع می‎کند که تجربه ثابت کرده است آمریکا توانایی حمایت از هیچ کشوری در منطقه را ندارد.

حوزه‌ علمیه نجف اشرف کشتار منطقه الدراز منامه و هتک حرمت به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از سوی رژیم آل خلیفه را محکوم کرد.

شیخ حسام العیلانی امام جماعت مسجد الغفران صیدای لبنان، یورش نیروهای آل خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد و افزود: این اقدام وحشیانه و خطرناک به معنای خدمت به داعش و افراطی گری است و شکاف میان فرزندان یک ملت و دین را افزایش می دهد.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تصریح کرد: همه افراد شریف جهان باید صدای خود را برای یاری ملت بحرین و آیت الله شیخ عیسی قاسم بلند کنند. دولت بحرین باید به این جنایت ها پایان داده و برای رسیدن بحرین به راه حل سیاسی به میز مذاکره بیاید. 

 نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق اظهار داشت: اقدام آل‎خلیفه در محاکمه و یورش به منازل علمای بحرین، طائفه‎ای است. آل‎خلیفه در مسیر حزب بعث قدم بر می‎دارد و همان ظلم و ستمی که صدام علیه مراجع و علمای این کشور انجام داد، اکنون مرتکب می شود.

حزب الله لبنان تأکید کرد که شیخ عیسی قاسم به اصالت بحرینی هویت می بخشد نه خانواده ای که چند قرن پیش از صحرا به بحرین آمده تا بر کشور و سرنوشت و ملت آن مسلط شود و همانند مالک با مردم رفتار کند.

حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت در واکنش به حمله نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین خاطرنشان ساخت: درباره بحران بحرین هیچ امیدی به سازمان های حقوقی نداریم زیرا چشم آنها نسبت به سیاست های ظالمانه با پول عربستان کور شده است.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق بیان داشت: قلع و قمع مردم بی‎گناه و یورش به منازل علما خلاف خرد و عقل است و کسانی که به چنین اقداماتی دست می‎زنند از سرنوشت دیگران که این مسیر را رفته‎اند، درس عبرت نمی‎گیرند؟

حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع تقلید عراق با اشاره به اینکه اولین بار نیست که رژیم آل‎خلیفه به مساجد، حسینیه‎ها، منازل علما و مومنان یورش می‎برد، اظهار داشت: هر دلیلی که برای این عملیات آورده شود، غیر قابل قبول است و عاملان چنین اقدامی در دنیا و آخرت مستحق مجازات هستند

شیخ احمد الزین رییس هیأت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان به قرائت بیانیه این تجمع پرداخت و گفت: حمله خطرناک به محل سکونت شیخ عیسی قاسم از اولین نتایج نشست ترامپ با حاکمان کشورهای اسلامی و عربی است. وی افزود: دولت بحرین به ویژه پادشاه این کشور مسؤول جان و سلامتی شیخ عیسی قاسم است.

شیخ علی فضل الله خطیب جمعه بیروت در پیامی نوشت: امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به آینده بحرین نگران هستیم و باید در برابر سیر صعودی بحران که به صلاح هیچ کس به جز دشمنان جهان عرب و اسلام نیست، ایستادگی کرد.

حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق در گفت و گو با رسا دولت‌ها، سازمان‌ها و آزادگان دنیا را به تحرک جدی برای مقابله با جنایتگری آل‌خلیفه دعوت کرد و افزود: تحولات اخیر مطمئنا جان دوباره ای را به انقلاب بحرین خواهد بخشید. ما هیچ گاه کسی را به درگیری مسلحانه دعوت نکرده ایم و همچنان خواستار تحرک مسالمت آمیز هستیم.

حجت الاسلام سید مرتضی السندی عضو ارشد جنبش الوفاء تصریح کرد که استفاده مفرط از خشونت مردم را به شدت خشمگین کرده و وضعیت بسیار نگران کننده ای در بحرین وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: تصاویر و ویدئوهایی مخابره شده از بحرین حاکی از آن است که نیروهای آل‌خلیفه به دنبال کشیدن حصار دور منزل شیخ عیسی قاسم است.

راشد الراشد فعال سیاسی بحرینی گفت: آل‌خلیفه با اقدامات امروز خود پا را فراتر از تحریک مردم گذاشته و سرکوب بی‌سابقه ای را صورت داد که پیامدهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. مردم بحرین همواره به صورت مسالمت آمیز اعتراض کرده اند اما آل‌خلیفه پاسخ آنها را با گلوله و گاز اشک آور داده است.


اجلاس ریاض تاثیر بر عملکرد مقاومت نخواهد داشت
حجت الاسلام علی دعموش، نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان ریاض اظهار داشت: اسرائیل از قدرت روزافزون مقاومت به شدت هراسان شده و از معادله بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی می ترسد. دشمن می خواهد ما را از عنصر قدرت یعنی مقاومت خلع سلاح کند تا بدینوسیله به ملت فلسطین به ویژه زندانیان این کشور ضربه بزند. 

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد پروژه‌ آمریکایی-اسرائیلی علیه منطقه خاورمیانه دوبار با شکست سختی روبرو شد؛ یکبار در جنگ 2006 علیه لبنان و اخراج صهیونیست‌ها از جنوب این کشور، و بار دوم در جنگ علیه سوریه.

حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رییس هیأت مدیره تجمع علمای مسلمان لبنان با تبیین اقداماتی که از سوی نشست عربستان ـ آمریکا علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه اتخاذ شده، خاطر نشان کرد: همانطور که عرض شد بنده معتقدم که این نشست هیچ اقدامی را نه علیه جمهوری اسلامی ایران و نه علیه محور مقاومت می‌تواند انجام دهد.

 
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان در مراسم سالروز آزادی این کشور از لوث اشغالگران در سال 2000 گفت: سلاح مقاومت یک سلاح شرعی، ملی، عربی و اسلامی است و به آن افتخار می کنیم زیرا یک ضرورت ملی و نیازی اسلامی و عربی به شمار می آید.

شیخ زهیر الجعید دبیرکل جبهه العمل اسلامی لبنان گفت: در حالی که عید مقاومت و آزادی را جشن می گیرم، در سویی دیگر شاهد برگزاری نشست خیانت و تقلب برخی حاکمان با حضور رهبر آنها یعنی ترامپ بودیم. در چنین نشست هایی که ظاهر مخدوش و باطنی استعماری دارد، جایگاه فلسطین کجاست؟

حجت الاسلام شیخ عبدالمجید عمار عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در گفت‌و‌گو با  رسا، در پاسخ به این سوال که «چرا آمریکا و عربستان سعودی حجت الاسلام شیخ هاشم صفی‌الدین رییس شورای اجرایی حزب‌الله را در لیست شخصیت‌های تروریستی قرار دادند؟» خاطر نشان کرد: هرچند که اقدام آمریکا و عربستان سعودی در راستای تشدید فشارها بر محور مقاومت انجام شده است اما بدانید که اینگونه تصمیم‌ها نه تنها باعث عقب‌نشینی ما نخواهد شد بلکه عزم ما را در تحقق بخشیدن بیش از پیش به اهداف و آرمان‌هایمان مصمّم‌تر خواهد کرد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در عید مقاومت و آزادی لبنان تأکید کرد در زمان اشغال لبنان از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب از این رژیم حمایت کردند و تنها کشورهایی که در کنار ملت لبنان ایستادند ایران و سوریه بودند.

حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان تصریح کرد: نشست ریاض نشان داد که فلسطین بدون شک سنگ بزرگی در برابر نظام های عربی است که میلیاردها دلار به ترامپ و خانواده وی هدیه دادند. اگر این هدایا برای فلسطین اختصاص می یافت، غزه بازسازی شده و ساکنان قدس توانایی مقاومت بیشتری داشتند.

 آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با انتقاد از برگزاری نشست ریاض با حضور رییس جمهور آمریکا گفت: اعراب و مسلمانان بدانند ما با مقاومت در خیر و نعمت هستیم و به پرداخت میلیاردها دلار به آمریکا برای حمایت از خود نیازی نداریم. ما در عزت هستیم و احتیاجی به خرید دیگران نیست.

اهمیت مرزهای عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم
شیخ جلال الدین صغیر امام جمعه بغداد در واکنش به اقدام آل‎خلیفه در قلع و قمع مردم بحرین تصریح کرد: ترامپ از کشورهای عربی پول گرفت تا به آنها اجازه دهد ملت های خود را سرکوب کنند.

عبدالامیر العبودی نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با رسا با تبیین استراتژی آمریکا در سیطره بر مناطق مرزی مشترک میان دو کشور عراق و سوریه اظهار داشت: آمریکا هیچ اهمیتی برای برقراری امنیت مرزهای مشترک از سوی نیروهای سوری و عراقی قائل نیست. آنچه که برای آمریکایی‌ها مهم است، عبور آزادانه تروریست‌ها بدون هرگونه مزاحمت و تردّد دائمی آنها میان خاک سوریه و عراق است بنابراین آمریکا وجود نیروهای بسیج مردمی یا حزب‌الله یا نیروهای سوری در نزدیکی مرزهای مشترک را بر نمی‌تابد.

جنبش عصائب اهل الحق عراق در بیانیه ای ضمن تبریک انتخابات ایران، نوشت: تجربه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثبات و استحکام نظام اسلامی را ثابت کرد و نشان داد که قدرت حرکت در مسیر خواسته مردم و دادن آزادی بیان به آنها را دارد.

آیت الله سید تقی مدرسی، از علمای عراق با اشاره به نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که این گونه نشست‎ها به جای افزایش وحدت بین کشورهای مختلف موجب اختلاف و تفرقه می‎شود.

حجت الاسلام اکرم کعبی دبیرکل جنبش نجباء عراق خاطرنشان کرد که آمریکا خیال اشغال نظامی عراق را از سر خود بیرون کند در غیر این صورت با مشت آهنین مقاومت اسلامی مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف با اشاره به نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با رییس جمهور آمریکا در پایتخت عربستان تصریح کرد که نشست ریاض منجر به سرنگونی حکومت آل‎سعود می‎شود.

الازهر مشکی با کلیسا ندارد
شیخ ابراهیم الهدهد رییس سابق دانشگاه الازهر اعلام کرد که بیش از پنج هزار پایگاه اینترنتی در اختیار داعش قرار دارد و آنها بهترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر ظهر امروز چهارشنبه کمیته فتوای «ماه رمضان» را با هدف پاسخ به سوالات شرعی مردم استان‌های شرقی مصر و نیز صاحبان و کارمندان شرکت‌ها و کارخانه‌ها راه اندازی کرد.

احمد طیب شیخ الازهر مصر گفت:. الازهر همواره تلاش کرده تا در مسیر گسترش فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، صلح و نفی خشونت و افراط‌گرایی، تعصّب و تروریسم گام مثبتی بردارد. نابودی این وبای جهانی و رهایی جهان از آفات و آسیب‌های تروریسم در گرو همکاری بین‌المللی است.

عباس شومان معاون شیخ الازهر خاطر نشان کرد: الازهر هیچ مشکلی در تعامل با کلیساها ندارد. الازهر عقیده جدی دارد که پیروان ادیان آسمانی می‌توانند با وحدت و همدلی یکدیگر در مسیر تحقق صلح و امنیت قدم بردارند و این خداست که حق حساب‌رسی به اعمال را دارد.

پاکستان: علامه راجه ناصر عباس رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان گفت: بدون شک دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولتمردان آل سعود به خون هزاران انسان بی‌گناه آغشته است و آنان می خواهند پاکستان را هم مثل یمن سوریه و عراق ناامن کنند.

قطر: سخنان شیخ تمیم بن حمد امیر قطر با واکنش شدید رسانه‌های اماراتی ـ سعودی مواجه شد. درحالی که دولت قطر این سخنان را تکذیب کرده است، ریاض و ابوظبی شبکه الجزیره و پایگاه‌های خبری قطری را فیلتر کردند. 

هند: مفتی محمد مکرم احمد از روحانیان اهل‌تسنن هند با انتقاد از دستور کار اجلاس ریاض، خاطرنشان کرد: وضعیت اسفناک مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه دولتمردان مسلمان را ترغیب نکرد که به مطالبه گری از رییس جمهور آمریکا بپردازند. این روحانی هندی ادامه داد: نباید به خاطر برخی مصالح شخصی آزادی امت اسلامی و منافع آن را زیر پا گذاشت. امروز در سوریه، عراق، فلسطین و یمن مسلمانان با مشکلات جدی هستند که نیازمند راه حل مسالمت آمیز است./۹۸۳/ب۹۵۱/ک 

 

ارسال نظرات