۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۰۱۱۲۲
حجت الاسلام ماندگاری مطرح کرد؛

تحقیق مهم ترین داروی قرآنی درمان جهالت

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا از جهالت به عنوان مهم ترین ریشه دردها و گرفتاری های انسان نام برد و گفت: تحقیق مهم ترین داروی قرآنی درمان جهالت است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت با بیان اینکه انسان در زندگی خود دردهای زیادی دارد که برای این دردها داروهای قرآنی تجویز شده است، گفت: یکی از مهم ترین دلایل گرفتاری انسان در زندگی جهل و جهالت است.

وی افزود: اهل بیت(ع) بزرگترین دشمن انسان را جهالتش عنوان می کنند و می فرمایند که جهالت، انسان را جهنمی می کند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر اینکه خطرناک ترین نوع جهالت، این است که انسان جاهل باشد و نداند، گفت: متأسفانه برخی نسبت به امور مختلف حتی امور عبادی جاهل هستند و تصور می کنند که در مورد این امور آگاهی دارند در حالی که بعدها متوجه می شوند امور عبادی خود را در اثر این جهالت اشتباه انجام داده اند و عملشان صحیح است.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری تصریح کرد: برای نمونه ممکن است  کسی در اثر جهالت در طول زندگی خود غسل و یا حتی وضوی خود را اشتباه انجام دهد در حالی که فکر می کند درست عمل کرده و ممکن است جوانی با وجود جهالت تصور کند که در امور ازدواج و شریک زندگی مشترک خود شناخت دقیقی دارد و وارد زندگی مشترک می شود اما از آن جایی که جاهل است، شکست می خورد.

وی با بیان اینکه جهالت انسان را به کفر، انکار دین و حتی پرستش غیر خدا می کشاند، افزود: مهم ترین داروی قرآنی درمان جهالت تحقیق است.

وی تصریح کرد: انسان اگر چیزی را نمی داند باید در مورد آن تحقیق کند و ندانستن بهانه خوبی برای انجام ندادن تکالیف نیست زیرا در آیات قرآن کریم بیان شده که در قیامت زمانی که از افراد جاهل علت جهلشان پرسیده می شود می گویند نمی دانستیم که فرشتگان در پاسخ به این جواب بیان می کنند که می توانستید بپرسید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پرسش از اهل تحقیق و کسب بصیرت از دیگر داروهای قرآنی رفع جهالت است، یادآور شد: ندانستن دلیل خوبی بر جهالت و عمل نکردن به تکلیف نیست.

وی تصریح کرد:ما از نظر شرعی وظیفه داریم درباره اموری که نمی دانیم از اهل تحقیق پرسش کرده و پاسخ خود را دریافت کنیم زیرا قرآن کریم ندانستن را به علت عدم انجام درست تکالیف از انسان نپذیرفته و همواره انسان را به تفکر کردن، پرسش و جست جو و تحقیق در دین و حتی هجرت برای این تحقیق دعوت می کند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات