۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۱۱۲۰
آیت الله سبحانی:

هدف از روزه داری متقی شدن انسان است

حضرت آیت الله سبحانی ماه رمضان را دالانی برای تقوا عنوان کرد و هدف از روزه داری را متقی شدن انسان ها دانست.
سلسله مباحث تفسیر قرآن آیت الله سبحانی در مدرسه حجتیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره ملک که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، با اشاره به فضائل و ویژگی های ماه رمضان عنوان کرد: خداوند متعال را شاکریم که نعمت عمر را به ما ارزانی کرد تا بار دیگر ماه رمضان را درک کنیم.

وی افزود: خداوند به همه توفیق عبادت و روزه داری در این ماه عنایت کند تا موفق به خانه تکانی قلب خود از گناه و افکار بد شویم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند در آیه ای وجوب روزه را بیان می کند و با «یا ایها الذین آمنوا» که تنها مختص قرآن است و در دیگر کتاب های آسمانی نیامده است مؤمنین را مورد خطاب قرار می دهد و در ادامه به وجوب روزه در دیگر زمانها اشاره می کند و وجوب روزه را محکم و پایدار می داند.

مفسر قرآن کریم اضافه کرد: کلمه «کتب» که در عبارت«کتب علیکم الصیام» آمده است در لغت عرب به معنای سنگ نوشته به کار برده می شود که در زمان قدیم مسائل را برای ماندگاری در سنگ می نوشتند و این واژه «کتب» برای پایداری و محکم بودن موضوع به کار برده می شود.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: در آیات بعدی خداوند موضوع روزه گرفتن را آسان کرده است و می خواهد بگوید که تنها شما روزه نمی گیرید بلکه دیگر ملتهای قبل از شما نیز با وجوب روزه مواجه بوده اند.

وی تأکید کرد: خداوند در قرآن غایت روزه داری را تقوا بیان می کند و می گوید هدف این نیست که تنها گرسنگی و تشنگی تحمل شود بلکه روزه دالانی برای تقوا است که نتیجه آن متقی شدن خواهد بود.

این مرجع تقلید در ادامه ابراز کرد: تقوا از واژه وقایه گرفته شده و به معنای زره محکمی است که شمشیر بر آن اثر نخواهد کرد و تقوا حالتی را در نفس انسان به وجود می آورد و حکم زرهی را دارد که مانع راه یافتن گناه به قلب انسان می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تفسیر سوره ملک گفت: این سوره سه نام دارد که ملک، تبارک الذی بیده الملک و المنجی به شمار می رود.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار کرد: هدف این سوره بیان توحید ربوبی است و در این باره باید گفت که ما دو نوع توحید داریم، یکی توحید در خالقیت است که مربوط به آفرینش گری می شود و توحید دیگر در ربوبیت است که اشاره به کارگردانی و مدیریت عالم دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: یکی از اختلافات با وهابیت بر روی همین موضوع توحید است که آنها می گویند عرب ها در توحید ربوبی موحد بودند و تنها در توحید عبادی مشرک بوده اند که این موضوع اشتباه است زیرا آنها هم در ربوبیت و هم در عبودیت مشرک بوده اند.

وی در پایان با اشاره به آیه اول سوره ملک خاطرنشان کرد: مدیریت خداوند از خالقیت خدا نشأت می گیرد و خداوند بر ملک مسلط است و اگر «ید» در این آیه به کار رفته است کنایه ای از تسلط خدا است ولی وهابیت می گویند خداوند دست دارد اما چگونه و کجاست مشخص نیست./872/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات