۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۰۱۰۹۵
معاون پژوهش حوزه های علمیه:

نگرش سطحی به سند ۲۰۳۰ سبب بروز اشتباه محاسباتی می شود

حجت الاسلام میرمعزی بر ریشه یابی سند ۲۰۳۰ که ذیل اهداف توسعه و جهانی سازی مطرح است، تأکید کرد و نگاه سطحی به این سند را سبب بروز اشتباه محاسباتی دانست.
حجت الاسلام میر معزی معاون پژوهش حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسن میرمعزی در جلسه ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با بیان این که در هر گزارشی که داده می شود، باید خروجی آن نیز اعلام شود، گفت: صرف ارائه گزارش تعداد جلسات و اقدامات نمی توان گفت که کارهای خوبی انجام شده است، باید از خروجی این اقدامات نیز گزارشی وجود داشته باشد تا میزان اثرگذاری آن ها مشخص شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: فعالیت های ما باید شاخصه هایی داشته باشد که سالانه بتوانیم تشخیص دهیم اقدامات انجام شده چه تأثیری داشته است؛ باید مشخص شود که درصد دین باوری و ایمان در دانش آموزان، در مجموع با افزایش یا کاهش روبه رو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با این کار اگر حتی میزان دین باوری در دانش آموزان کاهش پیدا کند متوجه خواهیم شد و درصدد ریشه یابی آن برخواهیم آمد؛ گاهی ممکن است اقداماتی که انجام می شود به ظاهر مطلوب باشد اما نتیجه عکس دهد.

حجت الاسلام میرمعزی اظهار داشت: ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش باید گزارشی از انتظاراتی که این ستاد از حوزه های علمیه دارد، در قالب یک گزارش به ما اعلام کند تا ما بتوانیم به شکل مستند آن ها را پیگیری کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به سند 2030 اشاره کرد و ادامه داد: 17 هدف در این سند وجود دارد که هدف چهارم آن درباره آموزش و پرورش است؛ این سند، سند جهانی سازی فرهنگ و تمدن غرب است که با عنوان سند توسعه پایدار جهانی از آن نام برده می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: گفته شده که این توافق هیچ الزامی ایجاد نمی کند؛ اگر بخواهند این سند را در کشورها نهادینه کنند، کافی است به جای 17 هدف، روی هدف چهارم متمرکز شوند؛ چرا که اگر هدف چهارم محقق شود، با توجه به ظرفیت عظیم آموزش و پرورش، به دیگر اهداف هم رسیده اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از حدود 7 سال پیش بحث «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» را مطرح کردند و فرمودند که باید بر اساس آموزه ها و مبانی اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقشه راه تمدن سازی اسلامی قرار گیرد.

حجت الاسلام میرمعزی بر ریشه یابی سند 2030 تأکید کرد و با بیان این که سطحی نگری در این سند ما را دچار اشتباه محاسباتی می کند، اظهار داشت: سازمان یونسکو به شکل چراغ خاموش عمل کرده، چراکه اهداف این سند در چند مدرسه به عنوان نمونه اجرایی شده است؛ این اقدامات بود که سبب شد عدم اعتماد پیش بیاید.

وی با بیان این که جریانی در درون آموزش و پرورش، می خواهد خط جهانی تمدن غرب را پیش برد، گفت: نخستین اقدام این وزارتخانه باید مخالفت با این جریان فکری باشد که متاسفانه زحمات همه افرادی که درصدد نهادینه کردن الگوی اسلامی هستند را زیر سؤال می برد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد: باید برای جامعه توضیح داده شود که این جریان، انحرافی بوده و مورد تأیید آموزش و پرورش نیست، نه این که بگوییم این سند مشکلی ندارد و ما آن را با یک قید پذیرفته ایم که هر جا مخالف فرهنگ اسلامی باشد، آن را اجرا نمی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: این که برخی تصور می کنند چون 200 کشور بر این سند تفاهم کرده اند، دیگر بحث غرب مطرح نیست، اشتباه است؛ بحث توسعه و جهانی سازی از سوی آمریکا و غرب مطرح شده و این سند هم ذیل همین هدف است؛ در واقع باید گفت این هنر آمریکا بوده که 200 کشور را وارد این سند کرده است./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات