۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۰۱۰۰۲
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۵)

ماه رمضان فرصتی برای توبه و مراقبت از خود

ما می توانیم دوزخ را که مال این دنیا است را به بهشت نیک‌کردارى، به بهشت نیک‌اندیشى تبدیل کنیم اسم این حرکت توبه است به وسیله توبه، عِتق از نار و فوز به جنّت حاصل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب بر لزوم بهره مندی حداکثری از فرصت ماه مبارک رمضان تاکید و و توبه را برترین فرصت ماه رمضان می دانند.

آنچه می خوانید بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در تبیین فضیلت این ماه بزرگ است:

ماه رمضان را مبارک نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعاى روز ماه رمضان میخوانیم‌: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة. آتش و دوزخ الهى و همچنین بهشت و نعیم الهى در همین دنیا موجود است.

 آنچه در نشئه‌ى آخرت تحقّق پیدا می کند، باطن همان چیزى است که در اینجا است: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکفِرین»؛ جهنّم در همین‌جا، در همین نشئه، در همین زندگى، کافران و ظالمان و معاندان و مخالفان را احاطه کرده است؛ بهشت هم همین‌جور.

اینکه ما از جهنّم به بهشت برویم، دست خود ما است؛ در همین‌جا تحقّق پیدا می کند و صورت عینى و باطنى و واقعى آن در آن نشئه دیده می شود. ما می توانیم این سفر را، این سِیر از دوزخ بدکردارى، دوزخ بددلى، دوزخ بداندیشى، از این دوزخ که مال این دنیا است را به بهشت نیک‌کردارى، به بهشت نیک‌اندیشى و نیک‌رفتارى و نیک‌خویى انجام بدهیم؛ اسم این حرکت «انابه» است، «توبه» است. لذا در دعا وارد شده است: وَ هذا شَهرُ اِلانابَةِ وَ هذا شَهرُ التَّوبَة»(۲)؛ با انابه، با توبه، عِتق از نار و فوز به جنّت حاصل خواهد شد./1324/پ۲۰۴/ج

۲)الكافي، ثقة الاسلام کلینی، ج ۴، ص ۷۵ ح ۷؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۳۵۹؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۲۰۲ (اعمال روزهای ماه رمضان؛ دعای اللهم هذا شهر رمضان)

ارسال نظرات