۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۰۰۹۴۶
معاون شیخ الازهر:

هیچ مشکلی با کلیسا نداریم

معاون شیخ الازهر مصر تاکید کرد که تحقق صلح و امنیت جهانی و نیز مبارزه با تروریسم در گرو وحدت و همدلی ادیان آسمانی با یکدیگر است.
عباس شومان

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس شومان معاون شیخ الازهر مصر در دیدار با دانشجویان دانشکده دفاع انگلستان تاکید کرد که ادیان و مذاهب مختلف اسلامی دارای نقاط مشترک بسیاری هستند.

شومان با بیان آنکه اندیشه تعلیمی الازهر بر پذیرش افکار و سایر مذاهب بنا شده است، گفت: تعدّد مذاهب فقهی به معنای وجود مشکل نیست زیرا تمامی مذاهب اسلامی دارای اصول واحد و مشترک قابل پذیرش همگان هستند.

وی افزود: تمامی مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که خداوند یکی بوده و ارکان اسلام محصور در پنج امر است. برخی رفتارها مانند قتل و سرقت در شریعت اسلامی حرام است. بنابراین در اصول، همگی متفق القول هستند و اختلاف نظرها تنها در مسائل فرعی است که نه تنها آسیب رسان نبوده بلکه زندگی مردم را نیز آسان کرده است.

معاون شیخ الازهر خاطر نشان کرد: تعلیم و آموزش در الازهر با این شیوه به دانشجویان، درس پذیرش انواع رویکردهای دینی، فکری و فرهنگی را می‌دهد. دانشجویان و طلاب می‌آموزند که هر کس حق انتخاب دارد و کسی نمی‌تواند عقیده و نظر خود را به دیگران تحمیل کند.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: بر همین مبنا است که الازهر هیچ مشکلی در تعامل با کلیساها ندارد. الازهر عقیده جدی دارد که پیروان ادیان آسمانی می‌توانند با وحدت و همدلی یکدیگر در مسیر تحقق صلح و امنیت قدم بردارند و این خداست که حق حساب‌رسی به اعمال را دارد.

شومان در پایان با اشاره به دیدگاه الازهر پیرامون خشونت و افراط‌گرایی تصریح کرد: دیدگاه الازهر کاملا شفاف و مشخص است. ما با هرگونه رفتار تروریستی و افراطی و تمامی حامیان مادی و اندیشه‌ای آن به شدت مخالفیم و با قوت در برابر شبهه‌ها ایستادگی کرده و ابطال نظرات و اندیشه‌های شاذّ و مخالف مشهور را در دستور کار خود قرار دادیم./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات