۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۵۰۰۹۳۱
آمریکا منتشر کرد؛

تصویر ایران در «برآورد تهدیدهای جهانی»

تمرکز بر نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران دو محور اصلی در گزارش «برآورد تهدیدهای جهانی» است.
ایران آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشار نخستین گزارش دولت جدید آمریکا در مورد «برآورد تهدیدهای جهانی» (Worldwide Threat Assessment) طی روزهای اخیر نکات قابل‌توجهی در ارتباط با ایران داشت. این سند که همه‌ ساله منتشر می‌شود، تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی پیش روی آمریکا را ذکر می‌کند.

این سند که از سوی دانیل کوتس، مدیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر شد، ادعاهای ایران هراسانه در خود جای داده است. از آنجایی‌ که نهادهای اطلاعاتی 17 گانه آمریکا نظرات خود در رابطه با تهدیدهای پیش روی این کشور را در این سند جمع‌بندی می‌کنند، فضای حاکم بر دیدگاه‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در این گزارش قابل‌ احصا است.

این نوشتار تلاش می‌کند تهدیدهای نسبت داده‌ شده به جمهوری اسلامی ایران در گزارش برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا را مورد توجه قرار دهد. نگاه اجمالی به این گزارش مشخص می‌کند که موضوع ایران در محورهای مختلف این سند مورد توجه واقع شده است.

زمانی که به ادعای سند برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا، ایران در موارد متعدد به‌ عنوان تهدیدی علیه این کشور اعلام شده است، به‌ راحتی می‌توان اثبات کرد که این گزارش به دنبال ارائه بحث ایران هراسی است؛ لذا موارد ذکر شده در این سند با واقعیت‌ها مطابق نیست.

همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با نظام مشروع سوریه و حمایت از بشار اسد در این سند به‌ عنوان تهدیدی علیه آمریکا اعلام شده است.

گزارش برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا توان نظامی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده و تجهیزات پیشرفته در این حوزه را تهدیدی برای آمریکا معرفی کرده است.

ادعای اشتباه این سند در رابطه با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، محور دیگری از تهدیدات آمریکا ذکر شده است. این گزارش ادعا کرده که ایران به دنبال تشدید منازعات منطقه‌ای و افزایش تنش‌های فرقه‌ای بوده است؛ این در حالی است متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله عربستان سعودی چنین نقشی را بر عهده دارند.

انصارالله یمن مورد دیگری از محورهای ذکر شده که حمایت جمهوری اسلامی ایران از این گروه را تهدیدی برای آمریکا به شمار آورده است. این ادعا نیز در حالی مطرح می‌شود که حوثی‌ها در قبال تجاوز عربستان مقاومت می‌کنند و ادعاهای ارتباطات نظامی ایران و انصارالله کذب است.

سند برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز حمله‌ ور شده و این توانمندی را تهدیدی برای واشنگتن اعلام کرده است. این ادعای دروغ نیز در حالی مطرح می‌شود که توان موشکی ایران برای مقابله با تهدیدات بیرونی است.

این گزارش هم‌زمان با طرح ادعا علیه توان سخت‌افزاری جمهوری اسلامی، به توان نرم افزارانه ایران نیز اشاره داشته است. تهدیدات سایبری ادعای مطرح‌شده در این زمینه است.

گزارش مذکور در ادعایی مضحک فشار بر اتباع دارای تابعیت دوگانه را نیز تهدیدی برای آمریکا شمرده است. درک اهمیت این موضوع برای آمریکایی‌ها زمانی آشکار می‌شود که آمریکا و انگلیس از طریق این افراد به دنبال جاسوسی در ایران بوده‌اند؛ لذا این محور در حمایت از جاسوسان آمریکا مدنظر قرار گرفته است.

مناسبات ایران و کره شمالی تهدید دیگر عنوان شده است. متأسفانه برخی از واقعیت‌ها با تغییر ماهیت 180 درجه‌ای در سند برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. ایران طبق ادعای این سند حامی تروریسم عنوان شده که در تقابل با منافع آمریکا در دنیا است. کشوری چون ایران که شهدای بسیاری را برای مبارزه با تروریسم حمایت­­ شده از سوی آمریکا تقدیم ملت کرده است، چگونه در جبهه مقابل قرار گیرد؟

دروغ‌پردازی‌های سند برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا به ناوگان آمریکا در خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز پرداخته و کشورمان را تهدیدی برای آن معرفی کرده است. برای پاسخ به این ادعای مضحک باید توجه داشت که زمانی که آمریکا حضور در خلیج‌فارس را استراتژیک می‌داند، جمهوری اسلامی ایران چگونه به پهنه آبی و دریایی خود بی‌تفاوت باشد؟

در مجموع می‌توان گفت که گزارش برآورد تهدیدهای جهانی آمریکا به دنبال دگرگونی واقعیت‌های موجود است. تمرکز بر نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران دو محور اصلی در گزارش مذکور است. در حقیقت هدف این گزارش اتهام زنی و انجام عملیات روانی است. تأکید بر ایران هراسی در همین چارچوب قرار می‌گیرد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

یادداشت: رامین ولی­زاده میدانی

ارسال نظرات