۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۰۰۸۴۸
آیت الله کعبی:

اسلام دین عدالت، آزادی و حقوق بشر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبارزه با جریان‎های تکفیری و احترام به حقوق بشر را مساله‎ای بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اسلام دین عدالت، آزادی و حقوق بشر است.
آیت الله عباس کعبی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با یکی از علمای اهل تسنن آفریقا، تکفیری‎ها را غده سرطانی توصیف کرد که باید هر چه سریعتر از بین بروند.

وی با بیان اینکه اسلام پایه گذار حقوق بشر است، افزود: اسلام رسول اکرم (ص) اسلام عدالت، حق، آزادی و حقوق بشر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبارزه با جریان‎های تکفیری و احترام و رعایت حقوق بشر در کشورهای آفریقایی بسیار مهم است که در این زمینه دولتمردان و مردم باید دست به دست هم بدهند و این مساله مهم را محقق کنند.

وی فتوا را قوت اسلام در دوران کنونی دانست و افزود: متاسفانه وهابیان و امثال آنها این موضوع مهم را مخدوش کرده‎اند و بدون علم و تقوا فتواهای ناصحیح صادر می کنند.

آیت الله کعبی اظهار داشت: مفتی‎های آفریقا باید جمع شوند و همایش‎های تحت عنوان «اتحاد مومنان»، «برابری، آزادی و برادری» و  «مبارزه با تکفیری‎ها» تشکیل دهند.

وی با اشاره به مسیحی بودن برخی از کشورهای آفریقایی خاطرنشان کرد: اسلام مشترکات بسیاری با مسیحیان دارد بر این اساس این ادیان باید با همکاری هم توحید، عدل، حیات طیبه انسانی و صحیح و مبارزه با فقر و جهل را محقق کنند.

فتوا نباید در خدمت مصالح پادشاهان و حاکمان ظالم باشد

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: اسلام خواهان ظلم نیست و فتوا باید به جای خدمت به پادشاهان و حاکمان ظالم در خدمت عدالت، فقرا و محرومان باشد.

وی تاکید کرد: مفتی‎ها باید مانند پیامبر اکرم (ص) به اخلاق نیک مزین باشند زیرا مردم مفتی‎های که غرق در فساد هستند را نمی‎خواهند. آن‎ها باید با عمل خود مردم را به راه راست دعوت کنند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: صدور فتوا فقط اختصاص به مسائل طهارت و نجاست، خوردن و نوشیدن، احکام ازدواج، تولد، مرگ و ... نیست. بلکه فتوا باید در حرکت اجتماعی، فرهنگی، مبارزه با جهل، فساد و فقر و توجه به وضعیت جهان موثر باشد.

مفتی‎ها سخنگوی اسلام هستند

وی ادامه داد: مفتی‎ها باید فتوای سیاسی داشته باشند و نباید از فاسدان، مجرمان و مستکبران حمایت کنند زیرا از چشم‎ مردم ساقط می شوند و اسلام از آن‎ها راضی نخواهد بود. مفتی سخنگوی اسلام است و اگر می بیند که اقدامی خلاف انسانیت، اخلاق و دین صورت می گیرد باید فتوا صادر کند و حکم اسلام را بیان کند.

وی به نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: حمایت از مجرمان و ایجاد فتنه از اهداف اصلی نشست ریاض بود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه در اسلام حقیقی، تروریسم جای ندارد، خاطرنشان کرد: مفتی‎های باید تجمعی تحت عنوان دفاع از حقوق بشر تاسیس، از حقوق مردم دفاع و حقوق آن‎ها در زمینه‎های مختلف دینی و انسانی را پیگیری کنند.

وی افزود: تبین اسلام محمدی حقیقی در مقابل اسلام آمریکایی، تمرکز بر ساخت جامعه سالم، قوی و متحد، برگزاری شعائر دینی، تشکیل دفتر اقتصادی با هدف حمایت مالی از مراکز دینی، تاسیس موسسه‎های اجتماعی با هدف حمایت از افرادی مانند زنان و معلمان، دعوت مردم به رعایت تقوا، تاکید بر وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه از مسائل مهمی است که مفتی‎های باید به آن توجه وافری داشت باشند./994/ب920/ف

ارسال نظرات