۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۵۰۰۸۳۱

برگزاری نشست علمی سند ۲۰۳۰ در قم

نشست علمی تبیین سند ۲۰۳۰ با سخنرانی آیت الله اراکی در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.
تبیین سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تبیین سند آموزشی 2030 عصر پنج شنبه با سخنرانی آیت الله محسن اراکی رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب و حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، و حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام کشوری با طرح سه سؤال کلی اظهار داشت: ما در ابتدا باید موضوع نشست را بررسی کنیم و بعد ببینیم که چنددسته بحث پیرامون این موضوع مطرح است و بعد راه علاج تولید سندهایی از قبیل سند 2030 را پیدا کنیم.

وی با بیان این که موضوع اصلی ما سند 2030 به تنهایی نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام برنامه ریزی کشور به سمتی حرکت کرده است که هراز چند گاهی ما این گونه معضلات را مشاهده می کنیم و ما باید به سمت اسلامی سازی نظام برنامه ریزی کشور از طریق ورود حوزه های علمیه به این بخش بپردازیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه به مباحث پیرامون بحث 2030 اشاره کرد و افزود: سند 2030 را می توان از جهت حقوقی، از جهت برنامه نفوذ، از جهت تعاریف متناقض از کلمات، از جهت اهداف و از جهت جایگزین آن مورد بحث و بررسی قرار داد و هر کدام از این مباحث باید به صورت دقیق و منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

وی در ادامه تنها راه علاج جلوگیری از تولید چنین اسنادی را توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: باید نظم اجتماعی ایران بر مبنای دین باز تعریف شود و در این صورت دو مدعی نظام سازی مقابل هم قرار می گیرند و می شود با نظام فکری غرب مبارزه و مقابله کرد.

در ادامه آیت الله اراکی به ظرفیت های بالای اندیشه ای و فرهنگی اسلام اشاره کرد و افزود: محوری ترین مشکل سند 2030 برابری جنسیتی است که در غرب هم مشکلات زیادی را به بار آروده است و شاید بتوان گفت امروز زنان غرب مظلوم ترین زنان تاریخ محسوب می شوند.

وی افزود: بحث بر سر نکات منفی خطرناکی است که در سند 2030 نهفته است و این که بر اساس خود سند 2030 که به صراحت در ماده 18 آن آمده است که این یک سند به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر است و نمی شود به بخشی از آن متعهد بود و بخشی را عمل نکرد.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که هنرمندان و مستند سازان باید از وضعیت وخیم زنان در عرب مستند تهیه کنند، ابراز داشت: امروز حوزه های علمیه و دانشگاه های ما وظیفه دارند که سند حقوق فرهنگی جامعه بشری اسلامی را تدوین کنند و حرف اسلام ناب را به گوش جهانیان برسانند./843/پ202/س

ارسال نظرات