۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۵۰۰۸۰۲
کارشناس امور حج و زیارت تبیین کرد؛

روش های موفقیت روحانی کاروان در سفر معنوی حج

حجت الاسلام نواب بهره گیری از فرصت بازدید برای معرفت افزایی، تعامل با مدیر، پرهیز از منت گذاری نسبت به فوق برنامه ها و نوآوری را از روش های موفقیت روحانی کاروان در سفر حج نام برد.
حجت الاسلام نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سراسری یک روزه روحانیون کاروان های حج تمتع از سوی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در تالار مفید دانشگاه قم به کار خود پایان داد.

حجه الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبيرخانه شوراي عالي حوزه علمیه و کارشناس امور حج و زیارت در این همایش با اشاره به شاخصه های لازم برای روحانیان حج تمتع اظهار داشت: مسأله نخست مخاطب شناسی است که برای همه روحانیان و مبلغان مورد نیاز است و تا این مسأله به وجود نیاید یک روحانی در کار خود موفق نخواهد بود.

وی تأکید کرد: البته در موضوع حج در کنار مخاطب شناسی مسائل دیگری از جمله شناسایی اماکن، مستند بودن مطالب، تهیه جُنگ سوژه اماکن، رعایت شرایط زمانی در بازدیدها و رعایت مقتضای حال در بازدیدها از سوی روحانی کاروان باید مدنظر گرفته شود.

کارشناس امور حج و زیارت با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط معنوی در بازدیدها عنوان داشت: روحانی کاروان در این سفر معنوی باید توجیهات لازم را قبل از بازدیدها توجه کند و همچنین رعایت مستحبات در اماکن و حفظ شادابی و نشاط تا پایان زیارت دوره بسیار مهم است، چراکه برخی اوقات دیده می شود با برنامه ریزی ضعیف، یک حاجی در ابتدای سفر شاداب و سرحال است ولی در ادامه خسته و افسرده می شود.

وی تصریح کرد: بهره گیری از فرصت بازدید برای معرفت افزایی، تعامل با مدیر، پرهیز از منت گذاری نسبت به فوق برنامه ها و نوآوری و بهره گیری از امکانات روز از مسائل اساسی دیگر برای موفقیت در این مسؤولیت سنگین است.

حجت الاسلام نواب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روش های تبیین اماکن در حج تمتع از سوی روحانیان کاروان ها خاطرنشان کرد: برخی از روحانیان همانند گزارش گر به چیستی، کم و کیف، عوامل نقش آفرین وزمان وقوع حادثه می پردازد که اصلا مطلوب نیست و حتی این مطالب را می توان با دراختیار قرار دادن یک بروشور به مخاطب فهماند ولی مهم روش تبلیغی است.

وی با اشاره به نمونه از روش تبلیغی در بیان معرفی اماکن عنوان داشت: به عنوان نمونه در مسأله مسجد الحرام مسائلی پیرامون جغرافیای آن وجود و همچنین مسائل تاریخی، عرفانی و معنوی، فقهی و اخلاقی، تربیتی الگویی، سیاسی اجتماعی و غیر از آن در مورد این مسجد فراوان است که با مطالعه و پژوهش می توان آنها را پیدا کرده و در اختیار مخطبان و حجاج قرار دهیم.

مسؤول دبيرخانه شوراي عالي حوزه علمیه ادامه داد: در این روش راوی یا روحانی از فرصت اماکن برای تبلیغ معارف دینی و اصلاح رفتاری مخاطبان استفاده می کند و به عبارت دیگر تبیین اماکن هدفمند است و بدیهی است که روش دوم بسیار تأثیر گذارتر نسبت به روش نخست است و اصلا یکی از اهداف اصلی حضور روحانی در این سفر همین مسأله است./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات