۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۵۰۰۷۷۰
مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه رهبری خبرداد؛

راه اندازی و تقویت بحث یاوران حجاج در حج امسال

حجت الاسلام حاجی ابراهیمی از راه اندازی و تقویت بحث یاوران حجاج در حج امسال خبر داد و گفت: روحانیان کاروان یک دوازدهم اعضای فرهیخته و توانای کاروان را برای کمک در فعالیت علمی و فرهنگی به عنوان یاوران حجاج تقویت می کنند.
حجت الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سراسری یک روزه روحانیون کاروان های حج تمتع از سوی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در تالار مفید دانشگاه قم به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در این همایش اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم برنامه های فرهنگی را به خوبی اجرا کنیم تغییراتی در محصولات فرهنگی ایجادکردیم و به طور کلی سه برنامه اصلی تغییرات اساسی داشته است.

وی افزود: نخست تمرکز برنامه های فرهنگی در سال جاری با توجه به آخرین حج به صورت مجموعه ای و هتل محور است، بنابراین باید شورای فرهنگی مجموعه و کاروان به صورت کامل فعال شود و روحانیان با قدرت در برنامه های فرهنگی حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام حاجی ابراهیمی با تأکید بر اینکه باید روحانی کاروان در برنامه های بعثه در صدر مجلس باشند، خاطرنشان کرد: همچنانکه در گذشته نیز همین گونه بوده است روحانی باید ابتدا خودش دغدغه برنامه های فرهنگی داشته باشد و به همین جهت روزها در مکه و مدینه نام گذاری شده است تا روحانیان فضای تبلیغی، سخنرانی ها و برنامه های فرهنگی خود را با نام آن روز وفق داده و برنامه های انسجام و هماهنگی بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی و تقویت بحث یاوران حجاج در مراسم حج 96 خاطرنشان کرد: این طرح چند سالی است که راه اندازی شده ولی شکل گیری و انسجام جدید آن در ساختار جدید وارد شده است و با توجه به حج گذشته حضور یاوران حج و کمک کردن آنها اساسی است و خوب است که روحانیان یک جلسه آموزشی در ایران برای یاوران حجاج نیز برگزار کنند.

مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري افزود: یاوران حجاج در زمینه های علمی، فرهنگی، امدادی و کارهای دیگر یاور روحانی و مدیر کاروان به شمار می روند ولی نیازی نیست که لزوما تحصیلات عالی و تکمیلی داشته باشد بلکه اگر انسان توانمندی باشد می تواند کار کند، بنابراین در ایران هماهنگی های لازم را بکنید و یک دوازدهم اعضای کاروان را به عنوان یاوران حجاج را تقویت کنید.

وی تأکید کرد: حضور و تقویت یاوران تأثیر بسزایی داشته و در ارزیابی از کار روحانیان نیز تأثیر دارد ولی باید توجه داشت که یاوران لازم نیست کار زیاد از حد انجام دهند بلکه آنها در بدنه و جریان عمومی کاروان حضور دارد و در پیشرفت کارهای کاروان تأثیر می گذارند.

حجت الاسلام حاجی ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محصولات فرهنگی و بسته های فرهنگی نیز تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: فعالیت ها ما در این برنامه نیز از شش ماه قبل آغاز شده است؛ در سال های گذشته یک سری آسیب هایی در بحث بسته فرهنگی داشتیم مثل دیر رسیدن و تکراری بودن یا کتاب های غیر ضروری و حتی برخی حجاج از این حق خودشان آگاه نبودند.

وی افزود: در سال 94 از سوی معاونت فرهنگی برای ساماندهی محصولات فرهنگی سامانه ای را طراحی کردیم تا کتاب های مورد نیاز زائر شناسایی شود و یک تقسیم بندی 12 بسته ای ایجاد شد و علمیت افراد در این بسته های لحاظ شده است، جنسیت نیز مورد عنایت قرار گرفته است و همچنین بسته های زوج محور از جمله آنها است که این 12 بسته علاوه بر کتاب های توصیه ای و قابل خواندن برای عموم در نظر گرفته می شود و به افراد بن کتاب داده می شود و آنها با اختیار کتاب های خودشان را انتخاب می کنند.

مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی روحانی کاروان در موضوع بسته های فرهنگی نظارت  بر روند کار و کنترل فعالیت های فرهنگی است تا زائران بتوانند با خاطره ای خوش و با علم و دانش حج خود را به جای بیاورند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات