۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۰۰۷۵۵
امام جمعه ایزدخواست:

ماه مبارک رمضان، آغاز راه خودسازی و تربیت نفس است

امام جمعه ایزدخواست گفت: ماه مبارک رمضان برای کسی که می‌خواهد خودسازی و تربیت نفس را شروع کند، آغاز سال و ابتدای راه است.
ماه رمضان

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی امام جمعه ایزدخواست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، گفت: علمای علم اخلاق، ماه مبارک رمضان را برای کسی که می‌خواهد خودسازی و تربیت نفس را شروع کند، آغاز سال و ابتدای راه می‌دانند.

وی به سخنی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: اما رضا(ع) فرمودند: "خدا روزه را واجب کرد تا مردم درد گرسنگی و تشنگی را بچشند و به درد فقرا پی ببرند." پس با روزه، می‌توانیم به یاد فقرا و محرومین باشیم. ضمن اینکه با توجه به سخنان پیامبر اکرم(ص)، با روزه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت هم می‌افتیم و این، آغاز خودسازی است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه برای روزه خواصی است که سبب سلامت جسم و قلب و روح می‌شود تصریح کرد: نخستین دستاورد روزه‌دار، اخلاص و خودسازی است و دومین آن، تعدیل قوای جسمانی؛ چرا که روزه برای سلامت جسم هم مفید است. همانطور که امروز بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که روزه، برای سلامت دستگاه گوارش و نیز دیگر اعضا و جوارح لازم است.

امام جمعه ایزدخواست روزه را تمرین تقوا و پرهیزکاری دانست و تصریح کرد: انسانی که می‌تواند یک ماه از ارضای تمایلات نفسانی و غرایز چشم‌پوشی کند، پس با ادامه این روند، می‌تواند در تمام طول سال هم این رفتار را ادامه دهد. پس روزه تمرین تقوا و بالابردن درجه تقوا است که در قرآن کریم هم به صراحت در مورد روزه، بعد از وجوب آن، ذکر شده است.

وی کم شدن فاصله غنی و فقیر و یادآوری قیامت را از دیگر خواص روزه دانست.

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه به منبرهای مبلغان و خطبا در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: یک منبر خوب، منبری است که مطالب ارائه شده، مطابق با نیاز جامعه باشد.

به گفته امام جمعه ایزدخواست سخنران و مبلغ خوب باید درد مردم را بشناسد و خوب درمان کند. این یعنی مخاطب‌شناسی و به‌روز بودن. البته استفاده از مطالب قدیمی هم خوب است به شرطی که در قالب جدید به مردم ارائه شود./302/825/ب1

ارسال نظرات