۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۰۰۷۵۴
رییس سازمان حج و زیارت:

۸۶ هزار و پانصد نفر به مراسم حج تمتع امسال اعزام می شوند

محمدی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم برای ثبت نام در حج سال جاری از اعزام ۸۶ هزار و پانصد نفر به حج تمتع امسال خبرداد.
حمید محمدی رییس سازمان حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سراسری یک روزه روحانیون کاروان های حج تمتع از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در تالار مفید دانشگاه قم به کار خود پایان داد.

حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت در این همایش با اشاره به مسائل اجرایی حج امسال اظهار داشت: طبیعی است حج در سال جاری با سال های گذشته تفاوت های قابل توجهی دارد ولی جدای از موضوع توافق نامه حج چند مسأله مهم وجود دارد؛ نخست اینکه امروز رابطه سیاسی بین ایران و عربستان وجود ندارد که این مسأله با خدمات کنسولی به زائران تقریبا حل شده است.

وی افزود: فرایند کل مذاکرات عربستان با کشورهای جهان دو ماه بود که آخرین روز آن به ایران اختصاص داده شد ولی مذاکرات ما حدود یک ماه طول کشید و سه ماه عقب افتادیم و با مسائل مقدماتی چهار ماه نسبت به سال های گذشته عقب هستیم و از طرف دیگر امسال 500 هزار نفر زائر به زائران خارجی اضافه شده اند و همین مسأله محدودیت هایی را ایجاد می کند.

محمدی با بیان اینکه در مدینه منوره طرح توسعه کلید خورده است، خاطرنشان کرد: در این شهر بدون اینکه هتلی جایگزین شود بسیاری از هتل ها شروع به تخریب شد تا جایی که حدود 280 هزار تخت برای حجاج در مدینه نیاز است ولی امروز 170 هزار تخت کم است و ما امسال با کوشش کمیسیون مسکن که همه هتل ها اجاره رفته بود موفق شدند مسکن را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه نقش روحانیان در فریضه بزرگ حج غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: بنده بارها تأکید کرده ام که حلقه وصل برنامه ریزی ها و آسیب شناسی ها بعثه رهبری روحانی است و نقش مدیر و روحانی اساسی و محوری است و برنامه ریزی ها باید از طریق این دو نفر به حجاج منتقل شود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: با توجه به فضای حساس حج امسال جلسات آموزشی برای مدیران کاروان ها برگزار و سرفصل هایی برای آنها مشخص کرده ایم و شما نیز نقش اساسی دارید که فضای مطلوب و مناسبی ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن همه حجاج همه کشورها مشکل دارند، ابراز داشت: به همین دلیل ما سقف اقامت در مدینه را به پنج شب کاهش داده ایم و سطح کیفی هتل های مدینه بسیار پایین آمده است و بویژه در افرادی که مدینه بعد هستند مسلما از وضعیت نامناسب اعتراض می کنند و به همین جهت اگر زائر درست توجیه شده باشد معترض نخواهد شد و همه این اطلاع رسانی ها به زائران باید به درستی و در ایران صورت بگیرد و شما باید در مسیر سفر بیش از سال های گذشته با زائران و مدیران همراهی داشته باشید.

محمدی تأکید کرد: امسال فضا به گونه ای که امنیت از طرف عربستان تأمین است و البته این مسأله یک مقداری هم به رفتار زائران بستگی دارد تا از رفتار تحریک کننده دارد پرهیز کنند؛ ولی از آنجایی که در دولت عربستان همه ناچار هستند از سیستم پادشاهی تبعیت کنند و چون اراده دولت عربستان بر تأمین امنیت حجاج ایرانی هست از جانب افراد عادی عربستان هم ان شاءالله شاهد مشکلی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه با توجه تفاهم نامه ایران با وزارت حج عربستان از روز دهم شوال تا دهم ماه محرم نیروهای کنسولی ایران در سه شهر مکه و مدینه و جده مستقر می شوند، خاطرنشان کرد: در بحث افزایش میزان زائران که خواسته ما بود آنها در ابتدا همان 80 هزار نفر سال های قبل را قول دادند و گفتند اگر بخواهیم بیشتر اضافه کنیم در «منا» دچار مشکل می شویم و در نهایت با توجه به توافق نامه 86هزار و پانصد نفر به حج امسال اعزام می شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در رمی جمرات امسال نیز زمان بندی صورت گرفته است و حتما باید همکاری و همیاری صورت بگیرد و در طول روز دهم به صورت متناوب شکل بگیرد تا با ترافیک شدید جمعیتی مواجه نباشیم و در استان ها هم می خواهیم جلسات مشترکی با مدیران داشته باشیم و مسأله دیگر مچ بند راهنمای الکترونیکی هوشمند است که کل اطلعات شناسایی زائر در آن قرار گرفته است و با نرم افزاری در گوشی موبایل نصب می شود و همه اطلاعات آن مشخص می شود.

محممدی با اشاره به فضا سازی های منفی که در شبکه مجازی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: بدون شک بسیاری از این مسائل با قصد و غرض و تعمدی صورت می گیرد و از سوی افرادی مطرح می شود که با اصل مسائل دینی مشکل دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به مدیران تأکید کردیم که  در مسائل فرهنگی مربوط به روحانیان ورود نکنند، روحانیون هم در مسائل اجرایی کمک کار مدیر راهنما باشند تا این دو رکن تأیین کننده بتوانند رضایت مندی زائر را به همراه داشته باشد و حج مطلوبی داشته باشیم./1330/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات