۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۰۰۷۵۱
معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری:

حج یک تریبون ویژه برای تبلیغ مکتب اهل بیت است

حجت الاسلام مظلومی با بیان اینکه حج یک تریبون ویژه برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) است، از روحانیان کاروانها و حجاج خواست که برای دفاع از مکتب تشیع ضابطه مند عمل کنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سراسری روحانیون کاروان های حج تمتع از سوی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد.

حجت الاسلام سید جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در این همایش با بیان اینکه ما امروز در شرایط خاصی از نظر زمانی و منطقه ای قرار داریم، ابراز داشت: در مورد حج شبهات زیادی مطرح است و در این شرایط که تغییراتی داشته ایم و ما هم به همین تناسب باید تغییراتی در برنامه های خودمان داشته باشیم که مسأله نخست هوشیاری و تدبیر برای اعزام روحانیون بود.

وی با بیان اینکه ما از افراد با تجربه در حج امسال دعوت کرده ایم، عنوان کرد: نکته بعدی این است که روحانی و معین نقش پررنگی در کاروان ایفا می کند، بله برخی از بار مسؤولیت او را می توانیم به معینه واگذار کنیم ولی مدیریت فرهنگی کاروان نمی تواند به صورت کامل به دسـت آنها بسپاریم و به همین جهت تعداد معین ها را برای حج 96 افزایش دادیم و به تدریج اعلام می شود.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: در سال های 93 و 94 از معینه های کاروان های دیگر در هتل استفاده کردیم و در سال جاری نیز این مسأله مورد عنایت قرار گرفته است و تعداد محدودی از معینه های باتجربه در هتل ها و مجموعه ها به عنوان معینه های مجموعه مستقر می کنیم که وظیفه آنها ارائه خدمات به خواهران در آن هتل هایی است که در کاروان معینه ندارند.

وی با بیان اینکه روحانیان هم باید به معینه ها اعتماد داشته باشند، ابراز داشت: در سال جاری سلامت روحانیان بسیار مهم است چراکه گرمای هوا زیاد است و به همین دلیل اگر کسی احساس می کند که توانایی ندارد سریع تر اعلام کند تا در سال های آینده اعزام شود و دوم آنکه معاینات پزشکی تغییر کرده است تا سلامتی برای این مسؤولیت احراز شود و با هیأت پزشکی توافق کردیم که سخت گیری های بیشتری داشته باشند چراکه روحانی در این سفر وقت خالی زیادی ندارد.

حجت الاسلام مظلومی ابراز داشت: درجه حرارت در سرزمین وحی بسیار بالا است و بسیاری از اوقات توانایی کم می شود و برای مقابله با این مسأله یک سری آموزش هایی را برای پزشکان، مدیران و بویژه روحانیان لحاظ کرده ایم که در یک جزوه آموزشی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم از حج به عنوان یک تریبون برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: هر زائر ما می تواند به میزان توان خودش در تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) مؤثر باشد که یکی از جلوه های آن ابراز حضور او در عرصه های عبادی است.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تأکید کرد: با توجه به حوادث منطقه در یمن و بحرین و همچنین حوادث حج 94 زائران امسال برافروخته تر و نگران تر است و شما باید کاری کنید که احساس آرامش کنند و نکته دیگری که باید کار کنید بحث کاهش خریدها است که البته در سال 94 میزان خرید زائران از عربستان کاهش چشم گیری داشته است و مهمترین عامل همان دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی برای عدم بازارگردی در سرزمین وحی و مصرف کالاهای داخلی بود.

وی با تأکید بر اینکه روحانی کاروان و حجاج باید برای دفاع از مکتب تشیع ضابطه مند عمل کنند، عنوان کرد: ما نباید بهانه ای به دست دشمنان بدهیم و مثل همیشه منظم ترین حج را به اعتراف خود مسؤولان عربستان داشته باشیم.

حجت الاسلام مظلومی در بخش دیگری از سخنان با تکذیب برخی اخبار مبنی بر عدم علاقه مردم برای حضور در مراسم حج، یادآور شد: جالب است اعلام کنیم که تنها در روز اول ثبت نام بیش از 40 هزار نفر ثبت نام کردند و بسیاری از تبلیغات سوء در فضای مجازی تأثیری نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ما در حج امسال بخش زیادی از وقت را از دست داده ایم و به همین دلیل شما در روز می توانید دو جلسه آموزشی برای اعضای کاروان های برگزار کنید و در ماه مبارک رمضان هم فرصت خوبی دارید که تبلیغ و آموزش های خوبی در مورد حج داشته باشید و ما نیز در فضای رسانه های رادیویی و تلویزیونی و همچنین در فضای مجازی و نرم افزارها کارهای جدی خواهیم داشت./1330/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات