۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۰۰۷۳۴
استاد سطح عالی حوزه:

انحطاط اقتصادی برخی مسؤولان به شکاف طبقاتی دامن می‌زند

حجت الاسلام گرایلی با اشاره به علل ایجاد و استمرار گسست طبقاتی در جامعه گفت: از دیدگاه اسلام، سرمایه داری زمانی مطلوب است که در راه رشد و توانمندسازي كارگر، سرمایه گذار و جامعه صرف شود.
گرایلی پول

حجت الاسلام محمدباقر گرایلی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة واحد مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اینکه مطابق آموزه های دینی، توليد ثروت و سرمايه نه تنها مذموم نيست بلكه با رعایت شرایط، نسبت به آن سفارش هم شده است، گفت: از جمله این شرایط، ادای وظايف سرمايه داران در قبال كارگران است؛ اگر توليد سرمايه، خوب و مايه قدرت اجتماعي و سياسي در نظام اسلامي است، کارگران که در خط مقدم توليد سرمايه قرار دارند باید مورد توجه ویژه باشند.

وی با اشاره به اینکه بعضي پیامبران از جمله حضرت موسي(ع) کارگر بوده اند، تصریح کرد: بر اساس مباني ديني، كارگر داراي حقوقي از جمله حفظ كرامت است؛ باید به کارگر اعتماد کرد و نیز بر مبناي قرارداد و تعيين مبلغ حق الزحمه کار را به او واگذار کرد چرا که فلسفه كار، توليد سرمايه و دوري از روحيه اتكا به غير است.

حجت الاسلام گرایلی با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت كارگران افزود: نبود امنيت شغلي، نشاط كار و کارگر را تحت تاثير قرار مي دهد. همچنین سرمايه گذار و كارفرما موظف است تجهيزات متناسب با آب و هوا و نوع كار را در اختيار كارگر و ساعات كار وي را متناسب با سختي كار و ميزان حق الزحمه اش قرار دهد. از سوی دیگر فضاي كسب وكار نبايد مانع فعاليت عبادي كارگر از جمله نماز و روزه شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موضوع سرمايه گذاري بايد مورد نياز جامعه باشد تا وابستگي اقتصادي به بیگانگان را كاهش دهد، اظهار کرد: در روایات از وابستگي اقتصادي به اسارت تعبیر شده است.

شکاف طبقاتی حاصل دلبستگی سرمایه داران به سرمایه است

وی خاطرنشان کرد: از دیگر شرایط سرمایه داری مطلوب، صرف سرمایه در راه رشد جامعه است؛ در نگاه دینی توليد سرمايه اي مورد توجه است كه سبب توانمندسازي كارگر، جامعه و سرمايه گذار شود. بر اين اساس كارفرما در عين توليد سرمايه و اشتغالزايي، يك نگاه اخروي نيز دارد و سه امر را مد نظر قرار می دهد؛ دلبسته و وابسته به سرمايه نمی شود تا در نتیجه آن شكاف طبقاتي در جامعه ایجاد و حقوق كارگر و دهك هاي پايين تضييع شود.

حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: از سوی دیگر کارفرما خدا ترس شده و  اين مهم او را به رعايت حقوق الهي و حقوق مردم و کارگر سوق داده و بهره وري افزایش خواهد یافت. همچنین كافرما و سرمایه داری که نگاه اخروی دارد، به گونه اي برنامه ریزی می کند كه كارگر بتواند به تمام شؤون زندگي خود اعم از خانه وخانواده و امور دینی رسیدگی کند.

مدیرگروه حقوق جامعة المصطفی العالمیة مشهد، تضعيف نگاه دوگانه دنيوي واخروي و نهادينه شدن نظام كاپيتاليستي غربي و هدف انگاری سرمايه و توليد، عدم شفافيت اطلاعات اقتصادي، عدم توازن در توزيع امكانات و عوامل توانمندساز، غلبه رابطه بر ضابطه، رفاه زدگي، دنياگرایي و تجمل گرایی افراطي. عدم رعايت حقوق ديني و مسائلی از این دست را از علل گسست طبقاتي و استمرار آن بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی برشمرد.

عوامل انحطاط اقتصادی مسؤولان

وی در ادامه به عوامل انحطاط اقتصادی مسؤولان اشاره و اضافه کرد: حاكم ومدير در نظام مردم سالاري ديني داراي جايگاه ويژه اي است و خواسته يا ناخواسته نقش يك الگوي احتماعي را دارد؛ بنابراین وقتی به دلایلی همچون نگاه سرمايه داري بدون معنويت، دنیاگرایی افراطی، فقدان روحيه حمايت از فقرا و فرهنگ سرمايه داري اسلامي، رقابت در ثروت اندوزي و تكاثر دچار فساد اقتصادی می شوند، این امر در جامعه نیز تبعات سنگینی به دنبال می آورد./930/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات