۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۰۰۷۰۱

قلمرو فعالیت حوزه انقلابی

فقیه در حوزه انقلابی باید پای بگذارد در قلمروهای جدید تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای جامعه اسلامی باشد.
کتابخانه، حوزه علمیه، طلاب

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی شاهرودی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه و نویسنده کتب دینی و تربیتی، در یادداشتی به تبیین قلمرو فعالیت حوزه های علمیه و حوزویان پرداخت که تقدیم خوانندگان محترم می شود.

یکی از وظایف فقیه ناظر به مباحث اجتماعی است؛ از این رو بحث از فقه الاجتماع -فقه النظام -فقه السیاسه و غیره بسیار در حوزه علمیه مطرح است. با وجود این حوزه نمی‌تواند نسبت به نیازهای حکومت دینی بی‌تفاوت باشد. حوزه علمیه برای تحقق این مباحث باید برنامه ریزی دقیق داشته باشد و این مباحث را در اولویت قرار دهد.

ما معتقدیم فقه جواب‌گوی کلیه مسائل و نیازهای مکلفین است به‌گونه‌ای که هیچ مسئله ای را نمی‌شود فرض کرد مگر اینکه حکم آن در فقه آمده است. در حوزه انقلابی باید فقیه پای بگذارد در قلمروهای جدید تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای جامعه اسلامی باشد. زیرا حوزه علمیه همان‌طور که در تأسیس این نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش اساسی داشته است در استمرار آن نیز باید ایفاگر نقش اصلی باشد.

۱- در حوزه انقلابی رابطه بین فقیه و مردم باید از قبیل رابطه مجتهد و مقلد باشد نه از قبیل محدث و مستمع.

۲- حوزه انقلابی باید رهبریت حرکت بسوی فضای مجازی پاک باشد.

حوز های علمیه بزرگترین عامل نگهبانی از افکار مردم می باشند. نباید در فضای مجازی حالت منفعلانه داشت بلکه باید نگاهی کاملاً مدون و شکل یافته داشته باشیم. باید از ظرفیت ها استفاده کنیم و توان تاثیرگذاری خودمان را در عرصه های مختلف ارتقا دهیم. فضای مجازی دارای معایب بسیاری است از قبیل روحیه درون گرایی، انزواطلبی، پرده دری، ترویج سطحی نگری و ... . گرچه  دارای مزایایی نیز می باشد از قبیل ایجاد یک موقعیت گروهی برای آموزش در امر تبلیغ دین.

آسیب پذیری در فضای مجازی بسیار زیاد است. باید پذیرفت که کودکان و نوجوانان، پیش از رفتن به مدرسه، توسط این ابزارها تغییر ذهن داده می‌شوند. جوانان از تلفن همراه بیشتر در حوزه سرگرمی استفاده می کنند. از این رو باید در فضای مجازی نقش آفرینی کرد و افرادی را که وارد این فضا می‌شوند را حفظ کرد.
باید در فضای مجازی زشتی ها را کنار زد و زیبایی را نشان داد.

۳- حوزه انقلابی باید در هنر و فیلم سازی خصوصاً در حوزه دفاع مقدس، حضوری فعّال‌تر داشته باشد.

نمی توان هر سایتی را به رسمیت شناخت و تحت عنوان آزادی هر فیلمی را اجازه پخش داد. آزادی باید ضابطه‌مند و بر اساس قوانین کشور باشد، آزادی مطلق در کشورهای مدعی آزادی نظیر فرانسه و آمریکا نیز وجود ندارد. باید حوزه انقلابی در زمینه سبک زندگی اسلامی، ارزش های انقلاب و دوران دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی، دارای آثار مکتوب بیشتری باشد تا فیلمسازان و نویسندگان سینما و تلوزیون آن معارف بلند را در قالب تئاتر و سینما و تلوزیون، فرهنگ سازی کنند.

4- حوزه انقلابی باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و دغدغه‌ای نظام حضوری فعّال‌تر داشته باشد.

اگر حوزه های علمیه آشنا باشند با راه های ارتباطی از قبیل اینترنت و فضای مجازی و سایبری، می توان حرف خود را به هزاران مشتاق که آن‌ها را نمی‌شناسد منتقل کند. از این رو حوزه های علمیه باید خود را سرباز نظام بداند و برای نظام دل بسوزاند و از این فرصت بسیار خوب در ترویج معارف حقّه که به برکت نظام اسلامی فراهم شده است نهایت استفاده را ببرد. حوزه‌های انقلابی باید در بسط فقه به قلمروهای جدید و پایه ریزی نو متاثر از تحولات زمانه، بسوی اجتهاد تمدن ساز برود. نظام اسلامی نیازمند فقه جواهری با فقیهانی زمان‌شناس، موضوع شناس و بهره‌مند از نگاه راهبردی است. خوشبختانه حوزه‌های علمیه صاحب سبک و زبان‌های گوناگون است و این موضوع برای حوزه افتخار است. منتها باید نگاه کلان تری داشته باشیم و قدم‌های جدی‌تری برداریم. چیزی که سبب تمایز استاد مطهری شد، این بود که ایشان همچون یک بسیجی در همه صحنه‌های سیاسی و اعتقادی نظام و انقلاب اسلامی جانانه حضور فعال داشته اند.

۵- حوزه انقلابی باید درفضای مجازی که قتلگاه جوانان شده است حضوری هوشمندانه داشته باشد.

مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) می فرمایند:  اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی می شدم.  این کلام معظم له نشانگر اهمیت و حضوری هوشمندانه در فضای مجازی می باشد. یکی از آثار حضور هوشمندانه، تقویت شبکه ملی و راه انداختن شبکه های داخلی در فضای مجازی است تا بتوانیم حضوری هوشمند در عرصه فضای مجازی داشته باشیم.

و در یک جمله، حوزه انقلابی حوزه‌ای است که پاسخگوی مسائل مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد./۹۱۸/ی۷۰۳/س

ارسال نظرات