۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۵۰۰۶۴۰
اسلام‌گرایی معاصر (۶)

«جیش محمد» شاخه نظامی سعودی در خارج از عربستان/ عناصر بعثی با رویکرد ضد شیعی

از شرایط عضویت در گروه تروریستی جیش محمد آن است که با عقیده شیعیان خصوصا در عراق، سوریه و لبنان مخالفت داشته و به مذهب تسنن گرایش پیدا کنند.
جیش محمد

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: «جیش محمد» یکی از ناشناخته‌ترین حرکت‌های جهان است. «جیش محمد»، شعاری که جوانان این جمعیت اسلام‌گرای سیاسی در تظاهرات خود از دهه هشتاد تا به امروز سر می‌دهند یک نظام حقیقی و وهمی است که هم باقی مانده و هم از بین رفته و شاید بتوان این گروه را تنها جمعیتی دانست که به دست چندین نفر تاسیس و استمراری نیز نداشته است.

نحوه شکل‌گیری
آغاز تاسیس این جمعیت به اوایل دهه هفتاد قرن گذشته باز می‌گردد. اردن در آن روزها شاهد بازگشت سربازانش از جنگ در افغانستان بود؛ سربازانی که وظیفه خود در این کشور یعنی پایان دادن به جنگ شوروی در افغانستان را به پایان رساندند و به کشور خود بازگشتند تا نوید تاسیس اولین گروه جهادی در اردن را بدهند.

جمعیت «بیعة الامام» که بعدها به «جهادیان سلفی» تغییر نام داد با رهبری محمد المقدسی و ابومصعب الزرقاوی تاسیس شد. همزمان با آن گروه‌های نزدیک به عبدالله عزام اقدام به تاسیس گروهی به نام «جیش محمد» کردند. این گروه مسلّح با هدف ترور ملک حسین پادشاه وقت اردن ایجاد شد اما تعدادی از فرماندهان جیش محمد شناسایی و پس از دستگیری راهی زندان شدند.

در سال 1991 حکومت اردن از بازداشت مجموعه‌ای به نام «جیش محمد» خبر داد و اعضای این گروه به اتهام اجرای چندین عملیات تروریستی از جمله به آتش کشاندن کتابخانه مرکز فرهنگی فرانسه، انفجار اتومبیل کارمندان دستگاه اطلاعات، انفجار اتومبیل یک روحانی مسیحی و ... به دادگاه فرا خونده شده و به زندان محکوم شدند. در سال 1992م در پی صدور عفو عمومی اعضای این گروه آزاد شدند اما دیگر در جامعه اردن کسی نامی از «جیش محمد» نشنید.

ظهور مجدد در پاکستان
در سال 2001م بار دیگر نام «جیش محمد» این بار در پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد. مولانا مسعود ازهر گروه «جیش محمد» را تاسیس کرد تا این سازمان جهادی در کشمیر مشغول به فعالیت شود. بیشتر اعضای این گروه را جهادگران جدا شده از سایر گروهک‌ها تشکیل می‌دادند. هدف از تاسیس مجدد این گروه جدایی کشمیر از هند بود.

«جیش محمد» پاکستان توانست در نوامبر 2001م به پارلمان هند حمله کند همانگونه که سلسله اقدامات تروریستی را در اقلیم کشمیر و افغانستان با هدف از میان بردن سربازان آمریکایی انجام داد. به دنبال اقدامات فراوان، دولت پاکستان این گروه را در زمره گروهک‌های تروریستی قرار داد. هند، آمریکا و انگلستان نیز در اقدامی مشابه جیش محمد را سازمانی تروریستی معرفی کرد. در همین راستا در 2002م پرویز مشرف رییس جمهور وقت پاکستان مردم کشورش را از تعامل و یا پیوستن به گروه جیش محمد ممنوع ساخت.

فعالیت در عراق
در آگوست 2003م مردم عراق با صدای انفجار وحشتناکی در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق از خواب بیدار شدند. افرادی که مسؤولیت این انفجار را به عهده گرفتند خود را از اعضای «جیش محمد» معرفی کردند. گروهی افراطی در بعد سیاسی با انگیزه دینی که با این انفجار رسما در عراق اعلام موجودیت کردند.

در ابتدا گمان می‌شد که اکثر اعضای این گروه از عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی وارد خاک عراق شدند اما معلومات اطلاعاتی می‌گویند که بیشتر اعضای این گروه را عناصر حزب بعث عراق تشکیل می‌دهند خصوصا کسانی که در زمان حکومت صدام حسین دارای جایگاه ویژه‌ای در تکریت بودند. حتی بعدها در میان مردم اینگونه شایع شد که جیش محمد شاخه نظامی حزب بعث عراق است که از سوی تعدادی از مسلحان دیالی، فلوجه، سامرا و ... پایه‌گذاری شده است.

 

بستر فعالیت در سوریه
در ابتدای 2013م در رقه سوریه اعلام شد که گروهی مسلح با نام «جیش محمد» اعلام موجودیت کرده است. این گروه صدها نفر از اعضای جدا شده داعش را در خود جای داد. بیشتر افراد این گروه را غیر سوری‌ها تشکیل می‌دهند که با صفت «مهاجران» شناخته می‌شوند. این جدایی‌ها پس از سخنان ایمن الظواهری رهبر القاعده آغاز شد. وی گفته بود که جبهة النصره تنها گروه رزمنده سوریه است که تابع القاعده بوده و داعش نماینده القاعده نیست.

دستگاه اطلاعاتی لندن مدعی است که حلقه اولیه جیش محمد نزدیک به 50 هزار عضو دارد و تعداد اعضای این گروه در منطقه به 250 هزار نفر نیز می‌رسد. مقر اصلی جیش محمد در اردن است که به عنوان پایگاه مرکزی تمامی تحرکات سایر شاخه‌ها را تحت نظر دارد. شاید سخنان احمد جربا رییس جریان معارضان سوری در اگوست 2013 مبنی بر تشکیل ارتشی از سوی عربستان سعودی در خارج از سوریه را بتوان راهنمایی برای حمایت عربستان از جیش محمد دانست. وی مدعی بود که این ارتش در 2016م آمادگی کامل پیدا خواهد کرد تا اقدام به عملیات نظامی کند.

مصر پایگاه بعدی جیش محمد
اولین فعالیت «جیش محمد» در مصر به ابتدای فوریه 2014م باز می‌گردد که در آن اقدام عبد الولی الجعفری و جعافره اسوان را در آنچه که «توهین به صحابه» نامیده شد، به شدت محکوم کرده و قبایل موجود در مصر را به خروج شیعیان از مصر دعوت کرد. این گروه همچنین شیعیان مصر را به نشر تشیّع در کشوری سلفی و ارتباط با سپاه پاسداران متهم ساخت و خواستار محاکمه رهبران شیعی مصر شد.

عقیده جهادی
جیش محمد در عقیده جهادی خود از مذهب اهل سنت پیروی می‌کند. از شرایط عضویت در این گروه تروریستی آن است که با عقیده شیعیان خصوصا در عراق، سوریه و لبنان مخالفت داشته و به مذهب تسنن گرایش پیدا کنند. پیام جیش محمد در کادرسازی و ایجاد فرمانده و افراد فکری، عقیدتی، سیاسی و نظامی استوار است.

از مهمترین سیاست‌های این گروه دوری جستن از سایر ادیان و مذاهب و عدم تعامل با اهل ادیان است. در مذهب این گروه کشتار بر اساس مسائل قومیتی، طایفه‌ای و نیز کشتار زنان، کودکان و افراد سالخورده و نیز کشتار اسیران، تخریب منازل یا سرقت ممنوع است. مبارزه با تشیّع را باید مهمترین هدف تاسیس این گروه دانست.

منابع حمایتی
گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس می‌گوید که عربستان سعودی در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین حامی «جیش محمد» به شمار می‌آید. عربستان این گروه را به عنوان شاخه نظامی خود برای مقابله با تهدیدات خارجی ایجاد کرده و بندربن‌سلطان رییس امنیت ملی سعودی و برادرش سلمان‌بن‌سلمان مسؤولیت رسیدگی به امور این گروهک تروریستی را به عهده دارند.

این گزارش‌ها همچنین حاکی است که عربستان تلاش دارد تا مقرّ این گروهک را از پاکستان به مصر منتقل کند. هزینه میلیاردها دلار برای حمایت از این جیش محمد و آموزش نیروها در اردن با هدف ورود نظامی آنها به جنگ سوریه انجام شده است. همچنین برخی معتقدند که به زودی باید شاهد حضور اعضای این گروهک در یمن با هدف مقابله با حوثی‌ها باشیم./981/ب۹۲۱/ک 

ارسال نظرات