۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۰۰۵۶۲
مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی خبر داد؛

استقرار هشت گروه استهلال در خراسان شمالی به‌منظور رؤیت هلال ماه رمضان

مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی از استقرار هشت گروه استهلال ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف این استان به‌منظور رؤیت هلال این ماه خبر داد.
حجت الاسلام عابدینی- رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حسین عابدینی، مسؤول ستاد استهلال استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از استقرار هشت گروه استهلال ماه به‌منظور رؤیت ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، به‌منظور رؤیت ماه مبارک رمضان هشت گروه استهلال ماه به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به احتمال رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در غروب روز جمعه، افزود: از هشت گروه استهلال ماه در خراسان شمالی دو گروه در دو منطقه متفاوت بجنورد و شش گروه در شهرستان‌های اسفراین، گرمه، جاجرم، آشخانه، راز و فاروج مستقر می‌شوند تا حلول ماه مبارک رمضان را رصد کنند.

حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه در روز جمعه سه گروه در بجنورد به استهلال ماه می‌پردازند، اضافه کرد: گروه منتظر در محل رصدخانه ستاد استهلال، گروه الضحی در منطقه آخرداغ لنگر به همراه تیمی از نیروهای سپاه و در ارتفاعات مهنان هم گروه النجم به همراه تیمی از ارتش با تجهیزات رصدی به رصد هلال ماه مبارک رمضان می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های این گروه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان زیر نظر امام جمعه شهرستان انجام می‌شود، گفت: اعضای گروه‌های استهلال از اقشار مختلف و متدین استان بوده و هر گروه شش نفر شامل کارشناس نجوم، رصدگر کمکی، روحانی، معتمد، مستندساز و تدارکات‌چی است.

مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی با اشاره به اینکه گروه‌های استهلال متشکل از روحانیان و اساتید دانشگاه هستند، افزود: به دلیل دشواری و فاصله زمانی کوتاه برای رؤیت ماه در بجنورد گروه‌های استهلال برای رصد هلال ماه به ارتفاعات و رصدگاه‌های خراسان شمالی اعزام می‌شوند تا راحت‌تر بتوانند حلول ماه را رصد کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی‌ها شنبه اول ماه مبارک رمضان است، ادامه داد: در روز جمعه 29 شعبان المعظم از حدود یک ساعت قبل از غروب تا یک ساعت بعد از غروب آفتاب، تقریباً به مدت دو ساعت، استهلال هلال ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عابدینی تصریح کرد: هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و گروه‌های استهلال با ابزارهای تخصصی، دوربین‌های پیشرفته و تلسکوپ مجهز شده‌اند و احتمالاً با استهلال هلال ماه در روز جمعه 29 شعبان المعظم، شنبه اول ماه مبارک رمضان است.

وی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های علمی، در خراسان شمالی هلال ماه مبارک رمضان با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیست و گروه‌های استهلال باید به‌صورت تخصصی به رصد ماه رمضان بپردازند.

حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه رؤیت هلال ماه یکی از مستحبات بزرگ دین اسلام است، اظهار داشت: هلال ماه در برخی مناطق از خط تربت حیدریه، گرگان به سمت مناطق جنوبی با چشم قابل رؤیت است؛ اما در شهرستان بجنورد بعد از غروب خورشید با چشم مسلح فقط 37 دقیقه زمان برای رؤیت ماه داریم.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد شنبه اول ماه مبارک رمضان است، افزود: با وجود این به طور معمول مردم باایمان استان چند روز زودتر به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند./9314/۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات