۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۵۰۰۵۵۸
با پیام آیت الله نوری همدانی؛

مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام برگزار شد

آیین افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» با حضور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، برخی از اعضای خبرگان رهبری، علما و فضلای حوزه علمیه در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
کنگره بین المللی فقیه فقه نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» با محوریت نکوداشت شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر عصر امروز در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

در این مراسم آیات اراکی، فقیهی، عبداللهی و حجج اسلام والمسلمین ملکا و حاج ابوالقاسم دولابی حضور  داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: حوزه علمیه قم با تلاش صدها ساله فقها و علمای گرانقدرش خوش درخشیده و آثاری را به یادگار گذاشته که مایه افتخار و عظمت حوزه های علمیه است.

رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: با تأکیدات رهبر معظم انقلاب و علمای حوزه، پژوهشگاه فقه نظام ایجاد شد که با برگزاری همایش ها و سمینارها در این زمینه فعالیت می کند.

مسؤول دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام افزود: تجمیع ظرفیت حوزه ها برای پرداختن به مسائل فقه نظام از مهمترین اهداف این کنگره است؛ برای بهبود کار کنگره دبیرخانه ای ایجاد شده که این جلسه برای افتتاح این دبیرخانه برگزار شده است.

براساس این گزارش پیام حضرت آیت الله نوری همدانی به دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام به شرح زیر است:

حقیقت گرانسنگ «الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه» پیام رسالت خاتم پیامبران که در مسیر تربیت انسانهای وارسته تحقق یافت، در حوزه های مقدس علمیه همواره محور تلاشهای علمی در جهت ایجاد ساختارها و پایه های تمدن عظیم اسلامی بوده است.

این حوزه های مقدس در طول تاریخ، چهره های ماندگاری به جهان اسلام معرفی کرده اند که هریک منشا آثار و برکات فراوانی بوده و در آسمان اسلام و تشیع درخشیده اند.

در میان این شخصیتهای سترگ، در دهه های اخیر، نابغه دوران شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر یکی از برجسته ترین آنهاست که با نوآوری و شجاعت علمی خویش در برخی رشته های علمی، مکتبی ویژه بنیان نهاد.

او با بینشی ژرف، نیاز زمان خویش را درافت و در راه اجداد طاهرینش، استوار و نستوه گام برداشت و در پایان عمر، جزای شیرین این مجاهدت را با کام جان چشید.

باید اذعان کرد، آثار و اندیشه های این شخصیت والامقام منبع بسیار غنی در اداره جامعه براساس فقه اسلامی است. این آثار بویژه اثر ذی قیمت «اقتصادنا» با الهام از آیات قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) و در جهت نظام بخشی به اداره جامعه و تهیه نرم افزار حکومت اسلامی به خلق دیدگاههای نو و کارآمدی پرداخته که می تواند راهگشای اداره جامعه براساس منابع اسلامی باشد.

در این زمان ضرورت دارد همه محققان و پژوهشگران، کمر همت بسته و با تحقیق عالمانه در آثار ایشان و افزودن بر غنای علمی آثار این شهید، با غور در منابع اسلامی در راه پیشبرد اهداف اسلام و تحقق منویات رهبر انقلاب اسلامی بکوشند. از جمله اندیشمندانی که در این جهت گام برداشته و دیدگاههای نابی ارائه کرده است، آقای شیخ محسن اراکی می باشد که به برگزاری کنگره بین المللی فقیه فقه نظام نکوداشت آیت الله العظمی شهید سیدمحمدباقر صدر اهتمام نموده است تا افکار حوزه های علمیه بویژه آیات عظام را به اندیشه های این شهید والامقام جلب نموده و زمینه را برای حرکتی جدید مهیا سازد.

در اینجا لازم می دانم از زحمات ایشان و مجموعه مرتبط که انشاء الله در پیشبرد اهداف عالیه اسلام می کوشند تشکر کنم. دوام توفیقات همگان را از درگاه خداوند تبارک و تعالی مسالت می نمایم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از سند و پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با حضور میهمانان ویژه این مراسم، رونمایی شد./840/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات