۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۰۰۵۲۰
شیخ الازهر:

ارتباطی میان گسترش تروریسم و اندیشه وهابیت وجود ندارد

شیخ الازهر با تاکید بر لزوم مبارزه با جریان‌های افراطی مدعی شد که اندیشه وهابیت نمی‌تواند دلیل گسترش تروریسم در جهان باشد.
احمد الطیب شیخ الازهر مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی ملی آلمان «ZDF»  با محکومیت جنایت‌های تروریستی در سراسر جهان تاکید کرد که تروریسم با آموزه‌های دینی و تعالیم ادیان الهی در تنافی است.

وی با اشاره به الگوی اعتدالی الازهر در ترویج اسلام افزود: تروریسم تکفیری، بی گناهان سراسر جهان را مورد هدف قرار می‌دهد. الازهر همواره تلاش کرده تا در مسیر گسترش فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، صلح و نفی خشونت و افراط‌گرایی، تعصّب و تروریسم گام مثبتی بردارد. نابودی این وبای جهانی و رهایی جهان از آفات و آسیب‌های تروریسم در گرو همکاری بین‌المللی است.

طیب با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات قاطع در مقابله با تروریسم و خشکاندن منابع حمایتی آن اظهار داشت: تصمیم‌گیران جهانی و کشورهای تاثیرگذار در سطح بین‌المللی توانایی متوقف ساختن جنگ‌های خونین منطقه را دارند. باید کشتار ملت‌های بیگناه منطقه متوقف شده و امنیت و ثبات در جهان اسلام حاکم شود.

شیخ الازهر مصر با اعلام آمادگی این نهاد دینی در آموزش ائمه دینی آلمان ادامه داد: الازهر طرح جامعی را برای آموزش روحانیان اروپایی و غربی برای آماده سازی آنها در مواجهه با مسائل مستحدثه و آگاهی دادن به آنها نسبت به خطرات اندیشه افراطی در نظر دارد. در این طرح همچنین آموزش شیوه ارتباط با جوانان و صیانت از آنها در برابر خطر تروریسم و نیز تصحیح مفاهیم اشتباه گنجانده شده است.

طیب در پاسخ به این سوال که «آیا اندیشه وهابی مسؤول انتشار تروریسم در جهان است؟» تصریح کرد: این را نمی‌دانم و نمی‌توان به صورت مشخص گفت که این فکر یا آن فکر مسؤول تمام کشتارها و ویرانی‌های جهان است. برخی از مذاهب به احتیاط، برخی به اعتدال و برخی به آسان‌گیری متمایل هستند و این مذاهب از زمان‌های قدیم وجود داشته اما چنین

وی در پایان خاطر نشان کرد: گمان نمی‌کنم که تروریسم با این شکل وحشیانه به مذهب افراطی در یک زمان و یا مکان معین بازگردد هرچند ممکن است برخی تفسیرهای غلط از نصوص دینی مورد سوء استفاده تروریست‌ها قرار بگیرد تا بخواهند بدین وسیله در یک وضعیت سیاسی، اقتصادی و یا جغرافیایی معین باقی بمانند./981ب۹۰۲/د

ارسال نظرات