۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۵۰۰۵۱۴
گزارش بین‌الملل:

حرکت شیخ تمیم برخلاف جریان آب/ ابعاد تازه درگیری قطر با امارات و عربستان

رسانه‌های سعودی و اماراتی در ساعات گذشته حملات بی سابقه ای را علیه دولت قطر مطرح و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.
تنش قطر و عربستان تنش قطر و عربستان تنش قطر و عربستان تنش قطر و عربستان امیر قطر و امیر عربستان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: شب گذشته خبرگزاری رسمی قطر اظهارات بی‌سابقه ای را از امیر قطر منتشر کرد. شیخ تمیم بن حمد در اظهاراتی تنش با ایران به عنوان کشوری قدرتمند را به مصلحت ندانست و خواستار پرهیز از هرگونه تنش با تهران شد. وی افزود: ایران وزنه‌ای منطقه‌ای و اسلامی به شمار می رود که نمی توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط قوی با آمریکا و ایران را حفظ می کند.

امیر قطر از حزب الله و حماس به عنوان گروه‌های مقاومت یاد کرد و اظهار داشت که این حق قطر است که به صورت همزمان روابط خوبی هم با رژیم صهیونیستی و هم با حماس به عنوان نماینده قانونی و مشروع فلسطینیان داشته باشد.

وی افزود: «پایگاه هوایی "العدید" قطر که هم مورد استفاده نیروهای هوایی قطر است و هم آمریکا، از دوحه در قبال طمع ورزی های برخی کشورهای همسایه خود حفاظت می‌کند.» شیخ تمیم همچنین به صورت غیر مستقیم سیاست عربستان در منطقه را به چالش کشید و از اقدامات مصر، بحرین و امارات علیه کشور خود به شدت انتقاد کرد.

ساعتی نگذشته بود که خبرگزاری رسمی حکومت قطر و شبکه الجزیره به تکذیب این اظهارات پرداختند. الجزیره به نقل از منابع رسمی قطر مدعی شد که خبرگزاری رسمی قطر (قنا) هک شده است. پس از چند ساعت نیز دفتر رسانه‌ای وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه ای سخنان منسوب به امیر قطر را تکذیب کرد.

تکذیب این اظهارات و ادعای حمله سایبری هم نتوانست رسانه‌های عربی به ویژه رسانه‌های سعودی ـ اماراتی را قانع کند. صبح امروز بود که رسانه‌ها خبر فیلتر پایگاه شبکه خبری الجزیره در امارات متحده عربی را مخابره کردند. عربستان سعودی نیز در اقدامی مشابه پایگاه‌های خبری قطری را فیلتر کرد.

شبکه العربیه: دولت قطر حامی القاعده و جریان‌های مسلح رادیکال است
در همین راستا شبکه‌های العربیه و اسکای نیوز عربی وابسته به عربستان و امارات انتقادات بی‌سابقه‌ای را علیه امیر قطر مطرح کردند. شبکه العربیه در گزارشی دولت قطر را به حمایت از القاعده و سایر جریان‌های رادیکال در جهان عرب متهم کرد و مدعی شد: «قطر در انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی نقش محوری را ایفا کرده است.» گزارشگر العربیه همچنین قطر را متهم به حمایت از جریان‌های اسلامگرای مسلح در مصر، لیبی و تونس برای رسیدن به حکومت کرد.

العربیه ادامه داد: «برخلاف ادعای امیر قطر اتهام این کشور به تروریسم نه از سوی کشورهای همجوار بلکه از طرف آمریکا و انگلیس بوده است، حال اینکه کشورهای همسایه همواره شاهد اقدامات تحریک آمیز دولت قطر بوده اند.» این شبکه سعودی در پایان قطر را متهم به خروج از همبستگی با کشورهای همسایه کرد و اظهار داشت که «قطر سیاست منطقه ای و خارجی خود را خارج از وفاق عربی و در راستای اهداف برخی گروه‌های خاص طراحی کرده است. همانگونه که در مصر شاهد حمایت این کشور از گروه‌های مسلح بودیم.»

العربیه صبح امروز در خبری فوری اعلام کرده بود که قطر به سفرای عربستان، کویت، امارات و مصر خواسته تا بیست و چهار ساعت آینده خاک این کشور را ترک کنند. همچنین این شبکه عربستانی  فایلی صوتی از امیر سابق قطر منتشر کرد که در آن عربستان را کشوری فاسد توصیف می‌کند که همواره به بردران خود از پشت خنجر می‌زنند.

این رویکرد شبکه العربیه از آن حیث حائز اهمیت است که اتهامات بی‌سابقه ای را به کشورهای همسایه و متحد عربستان در شورای همکاری خلیج فارس وارد کرده است.

 اسکای نیوز عربی: سخنان امیر قطر سراسر تناقض گویی است
شبکه اسکای نیوز هم هم‌سو با العربیه دولت قطر را به تناقض گویی متهم کرد و در برنامه ها و گزارش‌های مختلف به نقد سخنان منسوب به شیخ تمیم پرداخت. این شبکه با اشاره به درج سخنان امیر قطر در زیرنویس شبکه رسمی این کشور مدعی شد که برخلاف ادعای رسانه‌های قطری این سخنان از سوی امیر قطر مطرح شده است.

اسکای نیوز با رد ادعای تعرض پایگاه رسمی قطر به حملات سایبری معتقد است که این اظهارات به دستور دولت قطر پس از انتشار حذف شده است. این شبکه ماهواره ای که از امارات پخش می‌شود اظهارات امیر قطر را سراسر تناقض توصیف و مدعی شد که شیخ تمیم نسبت به اقدامات مخرب ایران در منطقه و حمایت از شبه نظامیان در کشورهای مختلف بی‌تفاوت است.

القدس العربی: رسانه‌های عربی به دنبال تضعیف قطر هستند
روزنامه القدس العربی چاپ لندن که از سوی سهامداران قطری مدیریت می‌شود در گزارشی مدعی موج فعالان فضای اجتماعی در توئیتر علیه شبکه های العربیه و اسکای نیوز شد. این روزنامه با تاکید براینکه سخنان روز گذشته از سوی هکرها در "قنا" منتشر شده است، نوشت: فعالان قطری رسانه‌های اماراتی و عربستانی را متهم کردند که با چشم پوشی از تکذیب‌های صادره از دولت قطر به دنبال سوءاستفاده از  این سخنان کذب هستند.

این روزنامه افزود: حمله‌های شدید و سازمان یافته رسانه ها علیه دولت قطر نشان می‌دهد حملات سایبری از پیش طراحی شده است.

القدس العربی با اشاره به حذف اظهارات امیر قطر از سوی بسیاری از رسانه‌های مطرح دنیا، از اصرار شبکه‌های اسکای نیوز و العربیه به پوشش این خبر به شدت انتقاد کرد. این روزنامه انتشار خبرهایی از زبان وزیر امور خارجه و ادعای اخراج سفرای عربی از قطر را نیز محکوم کرد.

صادق محمد العماری،‌ سردبیر روزنامه الشرق قطر نیز در گفت‌وگو با الجزیره دستگاه‌های اطلاعاتی را مسئول حمله سایبری به پایگاه خبری رسمی قطر دانست و گفت: «موج رسانه ای سریعی که از سوی برخی شبکه‌ها علیه قطر به راه افتاد نشانگر نقشه از پیش طراحی شده برای نابودی قطر است.»

اجلاس ریاض زمینه‌ساز تنش در میان کشورهای عربی
برکسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر و به ویژه پس از انقلاب‌های عربی قطر و عربستان وارد رقابت شدیدی برای جذب جریان‌های اسلام سیاسی اهل تسنن شدند. قطر در حالی از اخوان المسلمین حمایت می‌کرد که عربستان سعودی از مخالفان اصلی این گروه سیاسی به شمار می‌آید. ازسوی دیگر آل سعود در دهه های مختلف به دنبال آن بوده تا به عنوان رهبر دینی جهان با حمایت از وهابیت عرب گوی سبقت را از الازهر و اخوان المسلمین بگیرد.

باید دید این تنش تا چه جایی قرار است ادامه پیدا کند. ترکیه نیز سطح مشارکت خود در اجلاس قطر را به سطح وزیر امور خارجه رساند و رجب طیب اردوغان حاضر نشد به ریاض سفر کند. با توجه به ائتلاف مستحکم قطر و ترکیه هیچ بعید نیست که ترکیه در این تنش به حمایت از دولت قطر بپردازد. به ویژه اینکه ترامپ در مدت اخیر علاوه بر مسلح ساختن کردها، سطح حمایت خود از عربستان،  مصر و امارات را به عنوان رقبای منطقه ای ترکیه و مخالفان اخوان المسلمین به شدت افزایش داده است.

عربستان سعودی به واسطه تحرکات اخیر خود درصدد بود تا نوعی اجماع اسلامی را علیه ایران تنظیم و مدیریت کند اما با گذشت کمتر از یک هفته از اجلاس ریاض شاهد تنش بی سابقه ای با قطر است.  به نظر می‌رسد تنش‌های بیست و چهار ساعت گذشته تنها آغازی بر بحران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. تنشی که محمد بن سلمان هرگز دوست نداشت در این برهه حساس صورت بپذیرد اما مشکل از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که دولتمردان سعودی از سایر کشورها توقع فرمانبری محض را در سیاست‌های منطقه ای دارند که به هیچ وجه امکان پذیر نیست. /983/ب951/ک

ارسال نظرات