۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۰۰۵۰۳
استاد حوزه و دانشگاه:

مسؤولان باید به توانمندی‌های داخلی باور داشته باشند

حجت‌الاسلام باقرزاده گفت: روند تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و توقف چرخ‌های تولید در کشور، بیانگر آن است که برخی مسؤولان اساساً باوری بر توانمندی‌های داخلی ندارد و می‌خواهد اقتصاد ایران را تبدیل به اقتصادی تجاری کند.
حجت الاسلام باقرزاده

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر اهمیت بالای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر باور به آن است، چرا که پایه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون گرا و برون نگر است که در آن پایه‌های اقتصاد براساس پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی بنا نهاده می‌شود.

حجت‌الاسلام باقر‌زاده با بیان این که باید اقتصاد مقاومتی برای افزایش داخلی در کشور اجرایی شود، تصریح کرد: تفکر مسؤولان مستقر در رابطه با اقتصاد مبتنی بر بازار جهانی و تعامل با دنیا است، بدین معنا که ایران باید سهم اقتصاد خود را از بازارهای اقتصاد جهانی گدایی کند.

وی ابراز داشت: روند تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و توقف چرخ‌های تولید در کشور، بیانگر آن است که مسؤولان باوری بر توانمندی‌های داخلی ندارد و می‌خواهد اقتصاد ایران را تبدیل به اقتصادی تجاری کند.

عضو هيأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: با سیگنال‌هایی که به سرمایه‌داران و دلالان داده می‌شود، اقدام به ساخت پاساژ‌های تجاری می‌کنند، هر چند این پاساژ‌ها اکنون خالی است اما سرمایه‌داران امید‌ دارند که ایران در آینده تبدیل به مرکز فروش کالاهای خارجی بشود.

وی افزود: مسؤولان با چنین تفکری به جای آن که پول‌ها و سرمایه‌ها را خرج ساخت کارخانه‌ها و مراکز تولیدی کند، صَرف ساخت مراکز تجاری برای عرضه محصولات چینی و کشور‌های اروپایی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گلایه رهبر معظم انقلاب ناشی از نبود تفکر اجراسازی اقتصاد مقاومتی در کشور است، عنوان کرد: معظم‌له بار‌ها فرموده‌اند که اقتصاد مقاومتی روند رو به رشدی ندارد و کار درخوری در خصوص آن صورت نگرفته است اما متأسفانه برخی مسؤولان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

وی با اشاره به حجم انبوه ورود کالاهای خارجی به کشور، اظهار داشت: زمانی که کشور تبدیل به بازاری برای ارایه کالاهای خارجی با قیمت‌های ارزان می‌شود، طبیعی است که تولید‌کننده داخلی انگیزه و توان رقابت با تولید‌کننده خارجی نداشته باشد.  

این تحلیگر سیاسی، در ادامه گفت: با شرایط موجود باید شاهد تعطیلی تک‌‌تک کارخانه‌های داخلی باشیم چرا که روند طبیعی تفکرات مسؤولان  برای گشودن دروازه‌های تجاری به سمت کالاهای خارجی چنین نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این که نگاه مسؤولان به دلالان بیشتر از تولید‌کنندگان است، تصریح کرد: ورشکستگی‌هایی که در بازار دیده‌ می‌شود بیشتر به خاطر نوع نگاه به دلالان و تولیدکنندگان است. چرا که نگاه مسؤولان به شرکت‌های بخش خصوصی معطوف به واردات کالاهای مصرفی و صادرات کالاهای خام است.

حجت‌الاسلام باقر‌زاده افزود: زمانی که در کشور کارخانه‌های تولید‌ی و صنایع تبدیلی وجود نداشته باشد، چاره‌ای جز رو آوردن به صادرات کالاهای خام وجود نخواهد داشت. در حالی که می‌شود از محصولاتی همچون پسته، زعفران و دیگر محصولات کشاورزی ایران صنایع بسیار زیاد تبدیلی تولید کرد و در بازار‌های منطقه به فروش رساند./878/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات