۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۰۴۴۸

بررسی سی و یک مجلس سخنرانی ویژه ماه رمضان در کتاب «ره توشه راهیان نور» + دانلود

معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه راهیان نور؛ رمضان المبارک ۱۴۳۸ق» را منتشر کرد.
دانلود فایل کتاب «ره توشه راهیان نور» کتاب «ره توشه راهیان نور»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال 1438ق» را که از متون علمی ـ آموزشی مبلغان است،با نظارت علمی حجج الاسلام سعید روستا آزاد، علی اکبر مؤمنی و علیرضا انصاری منتشر کرد.

در «سخن نخست» درباره ضرورت تدوین نگارش و بخش های مختلف این اثر چنین می‌خوانیم:

کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال 1438ق» که به همت نویسندگان فاضل و صاحب‌نظران معارف اسلامی سامان یافته، در قالب «31 مجلس» و متناسب با نیاز مبلغان تهیه و تنظیم شده است.

در این اثر ضمن اشاره به مباحث مربوط به بایسته‌ها تبلیغی، نکات ارزنده و مقالات متنوعی در زمینه‌های گوناگون دینی و تربیتی ارائه می‌گردد و در پایان نیز در بخش پیوست‌ها، مطالب کاربردی و مفیدی را جهت استفاده مبلغان گرامی عرضه می‌نماید.

برخی از عنوان‌های مجالس این کتاب بدین شرح است:‌‌ «آداب در ماه مبارک رمضان»، «ویژگی‌های مؤمن از دیدگاه امام صادق علیه السلام»، «لذت زندگی از نگاه قرآن»، «شرایط بازدارندگی نماز از گناه»، «حلم و بردباری؛ آثار و نتایج»، «روش‌های وسوسه‌های شیطان»، «آثار دنیوی گناه»، «امام خمینی(ره)؛ پاسدار حریم آل محمد»، «حضرت خدیجه از دیدگاه اهل سنت»، «نقش خانواده در تعمیق باورهای دینی فرزندان»، «دین باوری و راه‌های تقویت آن در نسل جوان 1 و 2»، «آثار وجودی امام زمان(عج)» و «فضایل امام حسن(ع) از منظر رسول اعظم(ص)».

مجلس یازدهم با عنوان «نقش خانواده در تعمیق باورهای دینی»، نوشته حجت الاسلام محمد رسول آهنگران است که نویسنده در این مقاله موضوعاتی همچون:‌ «نقش انکارناپذیر خانواده»، «نقش خانواده در شکل و تثبیت باورهای دینی»، «بایسته‌های رفتاری خانواده در انتقال باروهای دینی» را بررسی نموده است.

به عقیده نویسندگان، پدر و مادر مهم‌ترین ارکان شکلدهنده شخصیت فرزند هستند، از این رو آنها در اشاره این مقاله چنین آورده اند:

ازدواج، زیباترین قرارداد و والاترین بنیادی است که دو سوی آن را زن و مرد تشکیل می‌دهد. ثمره این قرارداد، پدیدآیی نسلی است که در صورت تربیت و پرورش صحیح، قادر خواهد بود جامعه را متحول سازد و با پیمودن بالاترین مدارج کمال و قرب به خداوند، با نفسی مطمئن به سوی منزلگاه ابدی خویش پرواز کند.

پدر و مادر، به عنوان ارکان شکل‌دهنده شخصیت فرزند، نقش اساسی را بر عهده داشته، با همتی که در راستای تربیت صحیح و تعمیق و پرورش باورهای دینی به کار می‌گمارند، آینده تؤام با سعادت جامعه و به تبع آن، آینده نیک جهان را ضمانت می‌کنند؛ تا جایی که صاحب نظران، محک توسعه‌بافتگی کشورهای را شیوه آمورش و پروش و میزان اهتمام به رشد و شکوفایی اخلاقی کودکان برشمرده‌اند.

نگارندگان با بیان اینکه نقش خانواده بر تربیت دینی در دو مرحله از فرایند رشد صورت می‌گیرد، این مراحل را اینگونه برشمرده اند:

1- مرحله شکل دهی به باورهای دینی که به صورت غیر مستقیم بوده و ناخودآگاه بر ضمیر و نهان کودک تأثیر‌گذار خواهد بود؛

2- مرحله تثبیت و نهادینهسازی تربیت و باورهای دینی که در قالب آموزش مستقیم بوده و فرد تحت تربیت با توجه به یافته‌های خود از محیط و اطرافیان به درونیسازی باورهای خویش می‌پردارد.

 نگارندگان در ادامه نیز «انتخاب همسر»، «انعقاد نطفه»، «دوران بارداری»، «نوزادی»، « شیرخوارگی»، «مرحله سیادت: ۲ -۷ سالگی» را از مراحل «شکلدهی به باورهای دینی» و همچنین، «مرحله اطاعت؛ ۷ تا ۱۴ سالگی» و «مرحله وزارت: ۱۴ تا ۲۱ سالگی» را از مراحل  «تثبیت و نهادینهسازی باورهای دینی» دانسته اند.

همچنین آنها پس از پرداختن به نقش اساسی پدر در تربیت دینی فرزند در مرحله تثبیت و نهادینهسازی باورهای دینی، در صفحه 130 چنین گفته اند:

امروزه پدران غافل از نقش حساس تربیت خویش به آموزش فرزندان، در زمینه‌هایی اهتمام می‌ورزند که نه تنها به حال تربیت و پرورش بعد روحانی و جسمانی ایشان مفید نیست، بلکه برای آنها زیان بخش و آسیب‌زاست.

بیجهت نیست که پیامبر(ص) از پدران آخرالزمان لب به شکوه گشوده و فرموده است: «وای بر فرزندن آخر الزمان از ناحیه پدرانشان»؛ پرسیده شد: «آیا به سبب آنکه مشرک‌اند؟» فرمود: «نه، بلکه از پدرانی مؤمن‌اند و به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی را نمی‌آموزند؛ آنان را از آموختن نهی کرده، به نفع اندکی از دنیا که از فرزندنشان به ایشان می‌دهند، بسنده می‌کنند. پس من از آنها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند».

 

 

«آداب و شرایط مراسم شادی در اسلام»، «بایدها و نبایدهای مجالس ختم»، «موانع استجبات دعا»، «شب قدر؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها»، «امام علی(ع) از نگاه خود»، «نگاهی به وصایای امیرالمؤمنین(ع)»، «نقش قرآن در زندگی انسان از نگاه اهل‌بیت(ع)»، «جاودانگی قرآن»، «علت برپایی قیامت»، «راه‌های عزت و اقتدار نظام اسلامی»، «راه‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه»، «بررسی عقاید و عملکرد داعش»، «ویژگی‌های صیهونیسم در منابع یهود»، «عوامل محرومیت از نعمت‌های الهی» و «آموزه‌های اخلاق در خطبه‌های عید فطر امام علی(ع)» از دیگر مواردی است که نویسندگان آنها را در این کتاب واکاوی کرده‌اند.

«ضرورت حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق»، «خاطرات و تجربیات تبلیغی» و «سوژه‌های سخن» عنوان‌های دیگری هستند که در «بخش پیوست‌های فرهنگی» پیش روی ما قرار گرفته است.

همچنین دکتر رسول نوروزی فیروز در مقاله «ضرورت حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق» ضمن بررسی  تحولات یک ده اخیر جهان اسلام، در این باره چنین گفته است:

در این نوشتار پیش‌رو، چرایی حضور مستشاری ایران در کشور سوریه و عراق به عنوان‌ نمونه‌ای از قدرت بازیگر نظم دهنده در حوزه پیرامونی خود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از این رو، در گام نخست، ضمن ارائه تعریف مختصری از بحران و فرآیند حل آن، بر اساس اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت‌های فرامرزی آن، نظیر: حفظ منافع ملی و فراملی، اصل پاسداری از ارزش‌ها، وفای به عهد، حمایت از مظلوم و اصول اعتقادی تشیع، حضور مستشاری ایران در این دو کشور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.‌

گفتنی است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۸ق»  را با شمارگان ۱۴۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی، به قمیت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۱/ش

ارسال نظرات