۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۰۰۳۶۵
کارشناس عراقی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

دلایل حمله آمریکا به گردان سیدالشهدا در سوریه

تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرد: آمریکا با سیطره بر مناطق مرزی مشترک میان سوریه و عراق به دنبال آن است که تروریست‌ها به سادگی در این دو کشور تردّد کنند.
عبدالکریم العبودی

عبدالامیر العبودی نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عملیات تروریستی علیه گردان سیدالشهداء در سوریه گفت: همانگونه که همگان می‌دانند گردان سیدالشهداء دارای نیروی نظامی هم در خاک سوریه و هم در خاک عراق است. پس از آنکه تامین امنیت بخش شرقی موصل و نوار مرزی سوریه به گردان سیدالشهداء سپرده شد، فرماندهان این گردان تصمیم گرفتند در مرزهای سوریه حضور پیدا کنند.

وی به اهمیت مناطق مرزی سوریه و عراق اشاره و تصریح کرد: نیروهای آمریکایی با هر گروهی که به سمت مناطق مرزی مشترک بین سوریه و عراق نزدیک شود وارد نبرد و درگیری خواهد شد زیرا آنها به خوبی می‌دانند که این مرزها در صورتی که به دست محور مقاومت بیافتد مسیر جابه‌جایی نیروهای سوریه، حزب‌الله لبنان و نیروهای بسیج مردمی عراق می شود. آمریکا از مدت‌ها قبل تمام توان خود را برای جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای محور مقاومت به مرزهای مشترک عراق و سوریه انجام داده است. پس از آنکه گردان سیدالشهدا به سمت این نقاط مرزی حرکت کرد از سوی آمریکا مورد هدف قرار گرفت و چندین نفر از اعضای گردان شهید و مجروح شدند.

این تحلیلگر سیاسی عراق با تبیین استراتژی آمریکا در سیطره بر مناطق مرزی مشترک میان دو کشور عراق و سوریه اظهار داشت: آمریکا هیچ اهمیتی برای برقراری امنیت مرزهای مشترک از سوی نیروهای سوری و عراقی قائل نیست. آنچه که برای آمریکایی‌ها مهم است، عبور آزادانه تروریست‌ها بدون هرگونه مزاحمت و تردّد دائمی آنها میان خاک سوریه و عراق است بنابراین آمریکا وجود نیروهای بسیج مردمی یا حزب‌الله یا نیروهای سوری در نزدیکی مرزهای مشترک را بر نمی‌تابد. آنها یک حاشیه امنیتی در مرزهای مشترک دو کشور ایجاد کردند تا آزادانه هر اقدامی که خواستند را انجام دهند و به راحتی تروریست‌ها را میان دو کشور جابه‌جا کنند.

العبودی با اظهار تعجب از آنکه کشوری مانند آمریکا که مدعی در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها است توانایی تمایز میان نیروهای مردمی و تروریست‌ها را ندارد، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اگر غیر تروریست‌ها را مورد حمله قرار دهند هیچگاه به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنند. آنها اصرار دارند که احدی به مناطق مرزی نزدیک نشود اما آمریکا باید بداند که شیرمردان بسیج مردمی و خصوصا گردان‌های سیدالشهدا در مسیر پیشروی به سمت مناطق مرزی هستند و با وجود حمله‌ها و بمباران‌های هوایی آمریکا اما سرانجام این نیروهای مقاومت هستند که مناطق مرزی را تحت تصرف خود در می‌آورند.

وی در پایان با محکومیت جنایات آمریکا در سوریه و عراق تاکید کرد: ایران و روسیه حمله موشکی آمریکا به سوریه را به شدت محکوم کردند و موضع کاملا شفافی را اتخاذ کردند. هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه نقض آشکار توافق‌نامه آمریکا و روسیه پیرامون مبارزه با تروریسم است. ما معتقدیم که تامین امنیت مرزها یک مساله داخلی و مرتبط با حکومت عراق و سوریه است و هیچ کس حق دخالت در امور داخلی این دو کشور را ندارد./981/ب۹۱۵/ک

ارسال نظرات