۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۰۰۳۲۹
استاد حوزه علمیه:

بانک‌ها در مسائل اقتصادی به عقود اسلامی پایبند نیستند

حجت الاسلام قهرمانی، با بیان این که بانک‌ها در مسائل اقتصادی به عقود اسلامی پایبند نیستند از شیوه بانکداری فعلی به شدت انتقاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قهرمانی

حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی، استاد حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی، دینی و معنوی است، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران آرمان‌های فراوانی دارد که حاکمیت مستضعفان، حاکمیت خداوند و حاکمیت معنویت بر سرنوشت مردم از جمله آن آرمان‌ها است.

وی ابراز داشت: ما در کشور مشکلات اقتصادی فراوانی داریم، اما آنچه در حال حاضر ضروری است تا به سرعت به آن رسیدگی شود، برخورد با مسأله تبعیض طبقاتی، فساد مالی مدیران و همچنین مسأله رانت‌خواری اقتصادی در جامعه است. امروز با وجود اینکه بیشتر جامعه دچار مشکلات اقتصادی هستند اما برخی مشکلات موجود در جامعه، فاصله طبقاتی است که میان مردم و سرمایه‌داران به وجود آمده است.

استاد حوزه علمیه، افزود: هدف ما از تشکیل انقلاب اسلامی ایران، حاکمیت مستضعفان بر کشور بود؛ اما اکنون عده‌ای سرمایه‌دار و اشخاصی که پول‌های بیت‌المال را چپاول کرده و به دارایی‌های میلیاردی دست یافته‌اند در سازمان‌ها و ادارات با اعمال تبعیض به دوستان خود امتیاز‌هایی قائل می‌شوند.

وی تصریح کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز کشور دچار مشکلات اقتصادی بود؛ اما مردم این مشکلات را تحمل می‌کردند و لب به سخن نمی‌گشودند؛ چرا که می‌دیدند مسؤولان رده بالای نظام نیز با مردم همراه و همدرد هستند به طوری که رهبر معظم انقلاب در آن دوران به عنوان رییس جمهور وقت از کالای کوپنی در منزل خود استفاده می‌کردند.

حجت الاسلام قهرمانی با تأکید بر این که عملکرد‌های مثبت مسؤولان در دوران هشت سال دفاع مقدس منجر شد تا آستانه تحمل مردم افزایش یابد، گفت: متأسفانه برخی مسؤولان دچار اشرافیگری شده‌اند. از نوع اتاق‌‌ها و چیدمان خانه‌هایشان گرفته تا ریخته پاش‌هایی که در سفر‌های استانی و خارجی خود انجام می‌دهند. در مهمانی‌های خود بیت‌المال را حیف و میل کرده و در حق مردم اجحاف می‌کنند.

وی با بیان این که کشور ما از منابع زیرزمینی و منابع طبیعی بسیار زیادی برخوردار است، عنوان کرد: ایران یکی از کشور‌های غنی جهان به شمار می‌رود که زمین‌های حاصلخیر بسیاری برای کشاورزی دارد، دارای معادن فراوان و غنی است و سرشار از جنگل‌های گسترده با درختان متنوع است و دریا‌های وسیعی دارد که باید به شکل صحیحی از این منابع بهره‌برداری کرد.

این محقق و پژوهشگر، افزود: کشوری که دارای چنین ویژگی‌هایی است نباید دچار مشکلات اقتصادی باشد، بنابراین عمده‌ترین مشکل در کشور فساد، تبعیض، چپاول بیت‌المال و پایمال کردن حقوق مستضعفان است که اسلام هرگز چنین رویکردی را نمی‌پذیرد. 

وی اظهار داشت: راه نجات ملت ایران در برابر لجام گسیختگی اقتصادی آن است که مستضعفان بر سرنوشت این ملت حاکم شوند تا در برابر اشرافیگری بایستند و نگذارند بیت‌المال حیف و میل شود. ادارات از شکل اشرافیگری بیرون آمده و مستضعفانی همچون رجایی وارد عرصه خدمت به مردم شوند.

حجت الاسلام قهرمانی با تأکید بر رعایت امانتداری مسؤولان در بیت‌المال، ابراز داشت: بیت‌المال حق ایتام، فقرا، مستضعفان، مظلومان و محرومان جامعه است، از این رو مسؤولان و حافظان بیت‌المال باید افرادی صالح و امین باشند نه آن که تنها در یک سفر استانی به نزدیک‌ترین شهر پایتخت میلیاد‌ها تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل کنند.

وی گفت: برای خروج از وضعیت نابسامان موجود در اقتصاد ایران، بازگشت به اصولی که حضرت امام خمینی(ره) فرموده‌اند، ضروری است. اصولی که اسلام بر مسلمانان در رابطه با اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی معرفی کرده است می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصاد کشور شده و رونق را به مراکز تجاری کشور بازگرداند.

استاد حوزه علمیه، تصریح کرد: اگر بنا است نظام ایران، جمهوری اسلامی باشد باید همه حرکت‌ها و همه برنامه‌های آن از قبیل برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، نظامی و فردی در چارچوب احکام دین و رسیدن به رضایت الهی باشد.

وی با تأکید بر این که شیوه بانکداری فعلی در کشور اسلامی نیست، عنوان کرد: بانک‌ها به جای آن که مکانی برای حرکت دادن چرخ اقتصاد کشور باشند و به تولید‌کنندگان و نیازمندان وام‌های قرض ‌الحسنه پرداخت کنند، به مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند که تنها به دنبال کسب منافع و منابع بیشتری برای خود هستند. 

حجت الاسلام قهرمانی، با بیان این که بانک‌ها در مسایل اقتصادی به عقود اسلامی پایبند نیستند، خاطرنشان کرد: مراجع‌ تقلید بارها به شیوه رایج بانکداری در کشور انتقاد کرده‌‌‌ و آن را غیر اسلامی دانسته‌اند. چرا که بانکداری فعلی از مصادیق رباخواری است و بر اساس آیات و روایات فراوان، رباخوار با کار خود به جنگ با خداوند برخواسته است و جنگ با خدا عقوبتی سخت‌تر از جنگ با دشمنان اسلام خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تا زمانی که ربا‌خواری در بانک‌ها از بین نرود جامعه اسلامی پیشرفت نخواهد کرد، زیرا جامعه‌ای که در آن حرامخواری وجود داشته باشد به رونق اقتصادی نمی‌رسد و نمی‌تواند انسان‌های‌ فرهیخته، متدین و مجاهد تربیت کند.

این محقق و پژوهشگر، ابراز داشت: اگر بخواهیم انسان‌های پاکدامنی به جامعه تحویل دهیم باید نان حلال به خانه ببریم و با وضعیت امروز بانک‌ها چنین نخواهد شد، از این رو بانک‌ها باید دست از فعالیت‌های فعلی خود برداشته و به فکر اجرای احکام و عقود اسلامی باشند.

وی افزود: بانک‌ها باید منابع خود را برای کم کردن فاصله طبقاتی و ایجاد رونق اقتصادی در جامعه مصرف کنند. بانک‌ها باید منابع کسب شده از مردم را در اختیار تولید‌کنندگان داخلی قرار دهند تا کشور به سوی توسعه اقتصادی، رونق اقتصادی و شکوفایی اقتصادی پیش برود.

حجت الاسلام قهرمانی با تأکید بر این که لازمه پیشرفت، رشد و بالندگی اقتصادی جامعه ایران گسترش صداقت در میان دولتمردان است، گفت: ضروری است تا دولتمردان با مردم صادق باشند و از ورود بی‌رویه کالاهای مصرفی و بی‌کیفیتی که مشابه داخلی آن باکیفیتی بهتر در کشور تولید می‌شود حمایت کنند.

وی تصریح کرد: تولید‌کنندگان در بخش‌های بسیاری نشان داده‌اند که از توانمندی بالایی برخوردار هستند، از این رو دولت با حمایت این تولید‌کنندگان می‌تواند به یک کشور اقتصادی و مؤثر در جهان تبدیل شود./878/ ۳۰۰/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات