۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۰۰۳۰۷
آيت الله نمازي:

عافيت و سلامتي سرمايه اي غير قابل ارزيابي است

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: عافيت و سلامتي، سرمايه اي است كه قابل ارزيابي نيست، چرا كه هر چيزي قابل قيمت گذاري است و تنها چيزي كه قابل ارزيابي و قيمت گذاري نيست، عافيت است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي صبح امروز در كارگاه تخصصي آموزش مديران گروه هاي آموزش ارتقای سلامت كشور در هتل نگارستان كاشان، از دو نعمت سلامت و امنيت به عنوان نعمتهاي مجهول انسان نام برد و افزود: در آيات و رواياتي كه از پيامبراكرم(ص) و ائمه معصومين(س) به ما رسيده است موضوعات متنوعي پيرامون سلامت و عافيت انسان و خود مراقبتي بيان شده است.

وي با اشاره به اينكه، امام صادق(ع) مي فرمايد، هيچ پوششي زيباتر از سلامتي و عافيت نيست، گفت: امام صادق فرمايد، عافيت و سلامتي گوارترين نعمتي است كه خداوند در اختيار بشر قرار داده است، از اين رو عافيت نعمتي است كه بايد از آن مراقبت و محافظت كرد، چرا كه هرلحظه در معرض تزلزل و زوال است و امكان دارداز بين برود.

آيت الله نمازي ادامه داد: امير مومنان(ع) نيز مي فرمايد، شايسته نيست انسان روي عافيت و ثروت حساب بازكند چرا كه عافيت هرلحظه در معرض تهديد و زوال است، از اين رو برخي افراد در عين سلامتي جان خود را از دست داده اند و يا افراد ثروتمندي كه طي يك شب ورشكست كرده و ثروت خود را از دست داده اند.

به گفته وي، عافيت و سلامتي، سرمايه اي است كه قابل ارزيابي نيست، چرا كه هر چيزي قابل قيمت گذاري است و تنها چيزي كه قابل ارزيابي قيمت گذاري نيست، عافيت است.

نماينده ولي فقيه در كاشان يادآور شد: توصيه شده است افرادي كه دچار بيماري مي شوند براي رفتن به پزشك عجله نكنند بلكه منتظر بمانند تا بيماري قابل تشخيض شود چون بيماري در ابتدا قابل تشخيص نيست و افرادي كه در ابتداي بيماري به پزشك مراجعه مي‌كنند از روش هاي مختلف آزمايش به دنبال شناخت بيماري هستند و در نتيجه نسخه پزشك نيز احتمالي است و براي هر يك از احتمالات دارو تجويز مي شود كه اين نوع داروها داراي عوارضي است.

آيت الله نمازي افزود: اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه در پيامي كوتاه اما پر معنا مي فرمايد، با بيماري خود همراه و با بيماري خود رفيق باشيد و تا زماني كه بيماري با شما همراه است و اذيت نمي‌كند با آن مدارا كنيد، اما زماني كه بيماري اوج گرفت به پزشك مراجعه كنيد تا تشخيص بيماري براي پزشك آسان باشد.

وي ادامه داد: پيامبر اكرم(ص) نيز مي‌فرمايد، از خوردن دارو تا زماني كه بدن تحمل بيماري دارد و بيماري غالب نشده است پرهيز كنيد، اما اگر بيماري شدت گرفت در آن زمان دارو مي تواند مفيد باشد.

وي افزود: هر دارويي را كه بيمار مصرف مي‌كند حتي اگر با تشخيص صحيح پزشك باشد هرچند آثار مثبت داشته باشد، اما در كنارآن عوارض منفي را به همراه خواهد داشت، از اين رو امام كاظم(ع) مي‌فرمايد، دارويي را كه بيمار مصرف كند تحريك كننده و داراي آثار سوء براي بدن است.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه براي سلامتي انسان هيچ چيزي مهمتر و بهتر از امساك نيست، عنوان كرد: در بحث مراقبت و خود مراقبتي اميرمومنان(ع) مي فرمايد چهار كلمه در طب وجود دارد كه اگر بقراط و جالينوس آن را داشتند براي مقدمه اين چهار كلمه تحليل و تفسيرهاي صد صفحه اي بيان مي كردند اما من اين حقيقت را در چهار كلمه بيان مي‌كنم كه يكي از آنها مراقبت از بدن در پاييز و بهار است.  

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به اينكه امير مومنان(ع) مي فرمايد در امساك چند كلمه است كه همه طب را در درون خودش جا داده است، گفت: بخوريد و بياشاميد اما اسراف نكنيد، بنابراين يكي از تهديدات سلامتي و عافيت پرخوري است و كسي كه پرخور باشد سلامتي اش به شدت در معرض تهديد است.

به گفته وي، يكي از راه هاي پيشگيري از بيماري، جلوگيري از تعدد غذا و عدم مصرف همزمان غذاهاي گوناگون است كه براي هضم آن معده انسان را با مشكل رو به رو مي كند و سبب بيماري مي شود./202/1307/ب1

ارسال نظرات