۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۵۰۰۲۷۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

طلاب و روحانیان در پایبندی به آموزه ­های اسلامی و اخلاقی پیش­قدم باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه طلاب، روحانیان و علما باید از نظر رفتار و گفتار الگوی مردم باشند، گفت: علما به‌عنوان معلم اخلاق باید به آنچه می‌گویند در عمل هم متخلق و پایبند باشند.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه سه‌شنبه در جمع طلاب و روحانیان استان، با اشاره به حساسیت کسوت روحانیت، اظهار داشت: علما به‌عنوان معلم اخلاق باید در رفتار و گفتار صداقت داشته و به آنچه خود تبلیغ می‌کنند، پایبند باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه علمیه مهد علم پژوهی است و علما چشمه‌های معرفت و اخلاق را در جامعه جاری می‌کنند تا مردم از این چشمه زلال احکام و اخلاق بهره‌مند شوند باید خود در این راستا پیش‌قدم باشند؛ به‌گونه‌ای که اعمال و افکار آنها با گفتار آنها در تضاد نبوده و مطابق با گفتار آنها باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه چیزی که در طول زمان سبب انحراف مردم به‌ویژه جوانان می‌شود شک و شبهه است، اضافه کرد: اگر رفتار و گفتار علما با یکدیگر مطابقت نداشته باشد و علما پایبند و متخلق به آنچه گفته‌اند نباشند مردم در درستی سخنان آنها دچار شک و شبهه شده و از آنها ناامید و دلسرد می‌شوند.

وی با اشاره به خطبه 214 نهج‌البلاغه و برشمردن صفات حافظان علم از منظر امام علی(ع)، ادامه داد: علمایی که به شناخت درست و صحیح از دین دست یافته‌اند هیچ‌وقت در حقانیت دین دچار شک و شبهه نشده و آلوده به غیبت و گناه نمی‌شوند و از هر فرصتی استفاده کرده و به تهذیب اخلاق می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث اخلاق از منظر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، تصریح کرد: با تعمق در نهج‌البلاغه و ترسیم شخصیت حضرت علی(ع) می‌توان نگاهی کلی از دین و اخلاق دینی به دست آورد؛ چراکه نهج‌البلاغه یک دایرة‌المعارف اخلاق است و هر کس با مطالعه و تفکر در نهج‌البلاغه می‌تواند به شناخت کلی از شخصیت حضرت علی(ع) دست یابد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه نهج‌البلاغه جلوه‌های شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) را به نمایش گذاشته است، خاطرنشان کرد: با مطالعه نهج‌البلاغه متوجه می‌شویم با اینکه در صفات حضرت علی(ع) مجموعه‌ای از تضادهای رفتاری آشکار است؛ اما اخلاق در آن موج می‌زند؛ به‌طور مثال در عین حال که در شجاعت بی‌نظیر بود مهربان‌ترین انسان زمان خود هم بود و با اینکه سیاستمدار بود برای اینکه اساس اسلام حفظ شود، مصلحت‌اندیش هم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار داشت: با مطالعه و توجه به ابعاد مهم نهج‌البلاغه به‌عنوان کامل‌ترین کتاب اخلاق درمی‌یابیم که امام علی(ع) هم یک معلم اخلاق به‌تمام‌معنا است و متخلق و پایبند به گفتار خود است و به آنچه می‌گوید عمل می‌کند.

وی با اشاره به خطبه‌ای از حضرت علی (ع) که می‌فرماید: «ای مردم! سوگند به خدا من شما را به هیچ طاعتی وادار نمی‌کنم مگر آن‌که پیش از آن، خود عمل کرده‌ام و از معصیتی شما را بازنمی‌دارم، جز آن‌که پیش از آن، ترک گفته‌ام»، افزود: ما باید حضرت علی (ع) را الگوی خود قرار داده و گفتار و کردار ما مطابق هم باشد تا در دیگران تأثیر بگذارد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: مردم کسانی را به‌عنوان معلم اخلاق قبول می‌کنند که به تهذیب اخلاق پرداخته و پایبند به گفتار خود باشند و در این راه علمای دینی باید در تبلیغ و ترویج دین و اخلاق با یکی کردن گفتار و رفتار خود فقط برای رضای خداوند گام بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه زبان منشأ هر خیر و شری است، خطاب به طلاب، تصریح کرد: باید همیشه و در همه حال به فکر تهذیب اخلاق باشیم و مراقب رفتار و کردار خود بوده و زبان خود را کنترل کنیم تا افتخار شاگردی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را به دست آوریم./۲۰۲/۹۳۱۴/ب۱

ارسال نظرات