۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۰۰۲۵۷
آیت‌الله ری شهری:

تحقق اقتصاد مقاومتی با تغییر فرهنگ میسر است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی تنها با تغییر فرهنگ در جامعه میسر و عملی خواهد بود.
آیت الله ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در ادامه تفسیر آیه پنجم سوره مبارکه بقره که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در آیه پنجم سوره بقره اهل تقوا از هدایت ربانی پاداشی برخوردار هستند و کسانی که از این هدایت برخوردار باشند اهل فلاح و رستگاری هستند.

وی افزود: در بررسی آیاتی که فلاح در آن برای اهل تقوا ذکر شده بیانگر موفقیت و کامیابی اهل تقوا در دنیا و آخرت است و در مقابل کسانی که فلاح از آنان نفی شده در دنیا و آخرت ناموفق خواهند بود.

آیت‌الله محمدی ری شهری با اشاره به نمونه‌هایی از مفلحان در آیات الهی، بیان داشت: همه کسانی که اهل تقوا باشند به طور قطع در زمره مفلحان قرار می‌گیرند بنابراین همه ویژگی‌های تقوا از آثار فلاح و رستگاری به شمار می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری آثار تقوا را سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست نقش تقوا در دنیا، دسته دوم نقش تقوا در آخرت و دسته آخر نقش تقوا مربوط به دنیا و آخرت می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به دسته نخست، تصریح کرد: اگر انسان اهل تقوا باشد در همین دنیا بسیاری از مشکلات او مرتفع می‌شود، خداوند در آیه 96 سوره اعراف می‌فرماید: اگر جوامع بشری به خدا ایمان آورند و دین را در زندگی خود ساری و جاری کنند ما برکات و نعمات خود را در زندگی آنان فرود می‌آوریم؛ در اینجا منظور از برکات همان خیر متراکم و متداوم است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه استغفار و توبه سبب می‌شود انسان در دنیا زندگی نیکو داشته باشد، گفت: نیازها و خواستهای انسان به دوصورت نیازهای حقیقی و کاذب تقسیم می‌شود نیازهای حقیقی انسان مربوط به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیازهای کاذب به انواع کامیابی‌ها و خواسته‌های زشت اختصاص می‌یابد.

رییس دانشکده علوم حدیث ادامه داد: تقوا نیازهای واقعی جامعه را تامین و مانع انجام خواسته‌های زشت نفسانی در جوامع بشری می‌شود. امروز خانواده‌ها در جوامع غربی در حال فروپاشی است با این حال که در رفاه کامل اجتماعی به سر می‌برند اما به هیچ عنوان آرامش و راحتی در زندگی آنان جاری نیست و دلیل آن مربوط به فقدان دین در این جوامع است.

این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: اگر ما فرهنگ خودمان را تغییر ندهیم مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد در صورتی مشکلات اقتصاد جامعه رفع می‌شود که مشکلات فرهنگی مرتفع شود بنابراین اجرای اقتصاد مقاومتی با تغییر فرهنگ موجود میسر است.

وی دلیل سختی و مصائب اهل تقوا را افزایش کمالات دانست و خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا به بالاترین کمالات دست یافتند، مشکلات برای اهل تقوا نعمت اما برای انسان‌های گناه‌کار نقمت است./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات