۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۵۰۰۲۳۳
علما و شخصیت‌های بحرینی در گفت‌وگو با رسا؛

بحرین در آستانه انفجار اوضاع داخلی/ تعرض به آیت‌الله عیسی قاسم با چراغ سبز ترامپ

علما و شخصیت‌های بحرینی تاکید کردند که هرگونه تعرض به شیخ عیسی قاسم می‌تواند بحرین پیامدهای بسیار ناگواری برای بحرین به دنبال آورد.
شیخ عیسی قاسم

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: یک روز پس از آنکه دادگاه بحرین حکمی ظالمانه ضد شیخ عیسی قاسم،‌ رهبر شیعیان بحرین صادر کرد، نیروهای آل خلیفه با یورش به منطقه الدراز بحرین به سرکوب مردم بی دفاع این کشور پرداختند و منزل شیخ عیسی قاسم را محاصره کردند. در این باره به گفت‌وگو با علما و فعالان سیاسی بحرین پرداختیم: 

اگر لازم باشد کربلا را تکرار می‌کنیم
حجت الاسلام عبدالله دقاق، نماینده شیخ عیسی قاسم در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بین المللی خبرگزاری رسا از ورود نیروهای جنایتکار آل‌خلیفه به داخل منزل شیخ عیسی قاسم خبر داد و گفت‌: مزدوران آل‌خلیفه تعداد در خلال سرکوب وحشیانه خود تعداد زیادی از جوانان کفن پوش بحرینی را بازداشت کردند.

وی افزود: تا کنون از شیخ عیسی قاسم هیچ خبر خاصی در دسترس نیست و معلوم نیست آیا نیروهای آل‌خلیفه ایشان را دستگیر کرده اند یا نه. باید به انتظار نشست و دید که آیا رژیم به دنبال بازداشت شیخ عیسی قاسم است یا می‌خواهد ایشان را در اقامت اجباری محصور کنند.

این روحانی بحرینی شخص پادشاه بحرین را مسئول سلامت شیخ عیسی قاسم دانست و گفت:  علمای بحرین بیانیه ای را صادر کرده و تاکید داشتند که اگر حاکمیت بخواهد کربلا را تکرار کنند ما فرزندان کربلا هستیم. مردان و زنان بحرینی، جوانان و سالخوردگان شیعه کفن پوش به خیابان‌ها آمده اند و حاضر به جانفشانی و حمایت از شیخ عیسی قاسم هستند.

حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق دولت‌ها، سازمان‌ها و آزادگان دنیا را به تحرک جدی برای مقابله با جنایتگری آل‌خلیفه دعوت کرد و افزود: تحولات اخیر مطمئنا جان دوباره ای را به انقلاب بحرین خواهد بخشید. ما هیچ گاه کسی را به درگیری مسلحانه دعوت نکرده ایم و همچنان خواستار تحرک مسالمت آمیز هستیم. به امید خدا در آینده ثمره این خیزش را خواهیم دید.


کشیدن حصار دور خانه آیت الله عیسی قاسم
سید مرتضی السندی، سخنگوی جنبش الوفاء بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تاکید براینکه از روز گذشته و پس از صدور حکم شمار بسیار زیادی از نیروهای آل‌خلیفه به منطقه الدراز یورش بردند، گفت: از همین رو از شب گذشته جریان‌های انقلابی از مردم خواستند برای حمایت از شیخ عیسی قاسم به طرف منزل ایشان حرکت کنند. کفن پوشان بحرینی نیز از ساعت ده شب گذشته تا صبح امروز حوالی منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کردند که با حمله نیروهای جنایتکار بحرینی مواجه شدند.

وی افزود: درگیری‌های شدیدی بین نیروهای آل‌خلیفه با مردم بی‌دفاع صورت گرفت. نظامیان بحرینی با استفاده از گازهای اشک آور و گلوله‌های شکاری و ساچمه‌ای مردم را مورد هدف قرار دادند که به شهادت یکی از جوانان کفن پوش و زخمی شدن بیش از صد نفر منجر شد.

این عالم انقلابی بحرینی خاطرنشان کرد: نیروهای آل‌خلیفه هم اکنون با بولدزر در حال پاکسازی خیابان‌های اطراف منزل شیخ عیسی قاسم هستند. نفربرهای زرهی و ماشین‌های نظامی هم در حال گشت زنی در الدارز و ادامه سرکوب مردم هستند.

وی نیروهای ضد شورش را از عناصر اصلی سرکوب مردم در این عملیات دانست و گفت: نیروهای امینیتی با استفاده از بالگردها الدراز و مناطق مجاور از قبیل باربار و بنی جمره را به صورت کامل تحت کنترل  گرفته اند.

حجت الاسلام سید مرتضی السندی با تاکید بر ادامه درگیری‌ها در چندین منطقه مجاور الدراز بین مردم و مزدوران آل‌خلیفه تصریح کرد: فرضیه های مختلفی در این باره وجود دارد، نیروهای آل‌خلیفه در وهله اول به دنبال سرکوب اعتصاب کننده‌ها هستند. حصر شیخ عیسی قاسم و بازداشت او از سناریوهای محتمل دیگری است که آل‌خلیفه طراحی کرده است.

عضو ارشد جنبش الوفاء تصریح کرد که استفاده مفرط از خشونت مردم را به شدت خشمگین کرده و وضعیت بسیار نگران کننده ای در بحرین وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: تصاویر و ویدئوهایی مخابره شده از بحرین حاکی از آن است که نیروهای آل‌خلیفه به دنبال کشیدن حصار دور منزل شیخ عیسی قاسم است.

تعرض به شیخ عیسی قاسم بحرین را به انفجار می‌کشاند
عبدالغنی خنجر، سخنگوی جنبش الحق بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار رسا حوادث امروز را با سفر ترامپ به عربستان سعودی و دیدار با حمد بن عیسی، پادشاه بحرین مرتبط دانست و گفت: مطمئنا آل‌خلیفه با چراغ سبز آمریکا و عربستان سعودی جرات پیدا کرده است تا به منزل شیخ عیسی قاسم و مردم بی‌دفاع این کشور حمله کند.

وی وضعیت بحرین را بسیار خطرناک و غیرقابل پیش بینی توصیف کرد. این معارض بحرینی با اشاره به خشونت غیرقابل وصف نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بحرین، تصریح کرد: افراد بسیاری در خلال سرکوب منازل مردم زخمی شدند. وضعیت از حالت عادی خارج شده است و علما حکم خیزش عمومی را صادر کرده اند.

عبدالغنی خنجر ادامه داد: جریان‌های انقلابی بحرین نیز مردم را به دفاع از شیخ عیسی قاسم، نوامیس بحرینی و افراد بی‌دفاع دعوت کردند.

این عضو ارشد جنبش الحق با تاکید براینکه جامعه بین الملل باید مسئولیت این حوادث را به عهده گیرد، گفت: به نظر می‌رسد این اقدام جزئی از یک نقشه منطقه ای است. ما از هفته گذشته شاهد حصر مردم العوامیه در عربستان سعودی و گلوله باران آنها بودیم. امروز نیز آل‌خلیفه به الدراز حمله کرد.

«هرگونه تعرض به شیخ عیسی قاسم می‌تواند اوضاع بحرین را به انفجار بکشاند» وی با بیان این مطلب گفت: انقلابیان تا در طول سال‌های اخیر به مسالمت‌آمیز بودن انقلاب پایبند بودند اما ادامه روند کنونی می‌تواند شرایط را به سمت یک بحران نگران کننده بکشاند، چرا که مردم به شدت از اقدامات رژیم منامه خشمگین هستند. اما به عنوان نیروهای انقلابی هنوز تصمیم خاصی در خصوص نوع برخورد با آل‌خلیفه اتخاذ نکرده ایم.

آل‌خلیفه علیه مردم اعلام جنگ کرد
راشد الراشد، عضو شورای مرکزی جمعیت معارض عمل اسلامی بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تاکید براینکه آل‌خلیفه در مرحله اول به دنبال سرکوب معترضان به حکم شیخ عیسی قاسم است، گفت: به نظر می‌رسد آل‌خلیفه قصد دستگیری شیخ عیسی قاسم را ندارد اما به رسمیت نشناختن دادگاه و حکم آل‌خلیفه از سوی شیخ عیسی قاسم آنها را خشمگین کرده است.

وی افزود: همه علمای بحرین و نیروهای ملی و معارضان این کشور حکم صادره از سوی دادگاه بحرین را محکوم کردند. هیچ ادله محکمه پسندی برای صدو این حکم وجود ندارد. باید توجه داشت که تعرض به شیخ عیسی قاسم درواقع اعلام جنگ علیه مسلمانان بحرین است.

این فعال سیاسی بحرینی اظهار داشت که استفاده از خوشنت مفرط علیه مردم موجب شهادت یک جوان بحرینی و زخمی شدن ده‌ها تن شد. وی بر اصرار مردم برای ادامه اعتصاب در اعتراض به حکم صادره تاکید و تصریح کرد: مردم خواستار پایان دادن آل‌خلیفه به دادگاه های ظالمانه و توقف روند مبارزه حاکمیت با شعائر دینی هستند.

راشد الراشد گفت: آل‌خلیفه با اقدامات امروز خود پا را فراتر از تحریک مردم گذاشته و سرکوب بی‌سابقه ای را صورت داد که پیامدهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. مردم بحرین همواره به صورت مسالمت آمیز اعتراض کرده اند اما آل‌خلیفه پاسخ آنها را با گلوله و گاز اشک آور داده است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک

ارسال نظرات