۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۰۰۲۳۰
آیت‌الله ری شهری:

کوچک شمردن گناه جرأت یافتن بر نافرمانی خداوند است

نماینده مجلس خبرگان رهبری کوچک شمردن گناه را جرأت یافتن بر خدا و نافرمانی از او دانست و گفت: بدترین گناهان، گناهی است که مرتکب، آن گناه را بسیار اندک بشمارد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج در حوزه علمیه همین آستان با اشاره به یکی دیگر از فرازهای دعای مکارم الاخلاق«وَ اسْتِکثَارِ الشَّرِّ و إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی،» گفت: یکی دیگر از ویژگیهای مردم صالح و با تقوا این است که اگر کار بدی انجام دهند هرچند آن کار زشت کوچک و اندک باشد در نظر آنان بسیار بزرگ جلوه می‌کند.

وی افزود: آنان کارهای خوب را هرچند زیاد باشد را کوچک ولی اعمال ناپسند را هرچند اندک باشد را بزرگ می‌بینند.

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه روایات ائمه معصومین(ع) در زمینه این فراز از دعای مکارم الاخلاق به دودسته تقسیم می‌شود، ابراز کرد: برخی از روایات به طور مطلق اندک شمردن گناهان کوچک را مورد نکوهش قرار می‌دهند و دسته‌ای دیگر به بیان حکمت و دلایل این مهم که چرا باید انسان گناهان کوچک را بزرگ ببیند، پرداخته‌اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به برخی از روایات مربوط به دسته نخست، گفت: پیامبر اعظم(ص) فرمودند: به این نگاه نکنید که گناهی کوچک است به این مهم توجه داشته باشید که بر چه کسی جرات یافته‌اید تا نافرمانی کنید؛ در جای دیگر می‌فرمایند: شیطان به انجام همین گناهان کوچک راضی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: از گناهان کوچک و محقر بپرهیزید، گناهان کوچک مورد آمورزش قرار نمی‌گیرد، گناهان کوچک آن گناهانی هستند که فرد گناهکار آن را بسیار اندک قلمداد کرده و به انجام آن مبادرت ورزیده است.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: بدترین گناهان، گناهی است که مرتکب آن، آن گناه را بسیار اندک بشمارد؛ چنین انسانی به سخترین عذابها الهی دچار خواهد شد./202/813/ب1

ارسال نظرات