۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۰۰۰۴۰
عضو ارشد علمای مسلمان لبنان در گفت‌و‌گو با رسا:

تصور حمایت ترامپ از آل‌سعود خیالی واهی است/ اجلاس ریاض هیچ تاثیری بر مقاومت ندارد

رییس هیات مدیره تجمع علمای مسلمان لبنان تاکید کرد که عربستان به دنبال آن است تا ایران را به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام به جای اسرائیل معرفی کند.
شیخ حسان عبدالله شیخ حسان عبدالله

حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رییس هیأت مدیره تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به ارتباط سفر ترامپ به عربستان و تشکیل ناتوی عربی علیه ایران گفت: اصطلاح ناتو به معنای قدم برداشتن در همان مسیر آمریکا و تبعیت از برنامه‌های مخرّب آمریکا است. نشستی که در ریاض برگزار شد در چهارچوب نابودی، ویرانی و به استعمار در آوردن کشورهای عربی و اسلامی بوده است. سیاست دولت‌های استکباری آن است که ثروت کشورهای اسلامی را به یغما برده و تنها در جنگ‌ها به نیابت از این کشورها مداخله نظامی می‌کند. کشورهای خلیج با پرداخت اموال به آمریکا در حقیقت به دنبال دشمنی با ایران هستند.

وی با تبیین اقداماتی که از سوی نشست عربستان ـ آمریکا علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه اتخاذ شده، خاطر نشان کرد: همانطور که عرض شد بنده معتقدم که این نشست هیچ اقدامی را نه علیه جمهوری اسلامی ایران و نه علیه محور مقاومت می‌تواند انجام دهد. هر گامی که بخواهند بردارند مطمئن باشید که به شکست ختم خواهد شد. ترامپ وقتی به کشور خود بازگردد باید نسبت به پرونده‌هایی که علیه وی در آنجا مطرح است پاسخگو باشد. از سوی دیگر ترامپ بارها اعلام کرد که به صورت مجانی به کشورهای عربی خدمات ارائه نمی‌دهد بلکه تمامی اقدامات با هدف تامین منافع مالی آمریکا صورت می‌گیرد.

جنگ با ایران یک آرزوی دست نیافتنی است
شیخ حسان افزود: رییس جمهور آمریکا گفته بود که ما هیچگاه به نیابت از سعودی‌ها نخواهیم جنگید بلکه با آنها وارد معرکه‌ها می‌شویم و مشخصا بین این دو تفاوت است زیرا آمریکا سربازان و نیروهای نظامی خود را برای اهداف سعودی‌ها به کام مرگ نمی‌کشاند بلکه تنها تسلیحات نظامی پیشرفته را به سعودی‌ها فروخته و شیوه کار با آنها را به آل سعود آموزش می‌دهد و در نهایت این سربازان سعودی هستند که بایستی وارد کارزار شوند. از این رو تصور حمایت ترامپ از آل‌سعود خیالی واهی است.

وی تصریح کرد: اینکه بخواهند علیه ایران جنگ‌افروزی کنند بیشتر به یک آرزو شبیه است. ایران امروز نه تنها یک کشور قوی در منطقه بلکه یک قدرت جهانی است و آمریکا نیز این مساله را کاملا می‌داند. عربستان هنوز در باتلاق یمن دست و پا می‌زند به این مساله بحران سوریه و عراق و بحرین را نیز اضافه کنید. عربستان شکست پشت شکست نصیبش شده و حتی دچار مشکلات شدید داخلی است بنابراین موفقیتی به دست نخواهد آورد و پیروز نهایی امت اسلامی است.

عضو ارشد تجمع علمای مسلمان لبنان به مساله بهره‌وری اسرائیل از نشست ریاض و موضع‌گیری کشورهای عربی منطقه در برابر موضوعات مطرح شده در این نشست از جمله آزادی فلسطین اشاره و تصریح کرد: بی‌شک این نشست با هدف تامین امنیت و منافع اسرائیل تشکیل شد و اسرائیل استفاده لازم را از این نشست کرده است. حاکمان کشورهای عربی فهمیدند که شرط باقی ماندن آنها در رأس قدرت حمایت و هم‌پیمانی با اسرائیل است. الان اینگونه القا می‌کنند که دشمن اول کشورهای عربی مسلمان جمهوری اسلامی ایران است و نه اسرائیل با آنکه تا مدت زمانی قبل اسرائیل بزرگترین دشمن مسلمانان و به عنوان شیطان بزرگ در جهان شناخته می‌شد.

پروژه آشکارسازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل
حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله ادامه داد: از مدت‌ها قبل ارتباطات و تعاملات میان کشورهای عربی و اسرائیل به صورت مخفیانه برقرار بود اما امروزه به صورت علنی و رسمی از این ارتباط پرده برداری می‌کنند و به دنبال منزوی کردن ایران در منطقه هستند اما در این مسیر شکست خواهند خورد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی درصدد استفاده از حضور نظامی آمریکا در منطقه برای جلوگیری از ارتباط عراق و سوریه با یکدیگر است تا مانع از ارتباط محور مقاومت از ایران و عراق تا سوریه و لبنان شود. حمله موشکی آمریکا به سوریه نیز با هدف ضربه زدن به خط مقاومت بود زیرا نقشه آن است که نگذارند جبهه مقاومت تقویت شود و بیش از پیش با یکدیگر مرتبط شود.

وی با تبیین موضع علمای اهل سنت و شیعه در برابر نشست ریاض اظهار داشت: اکثر علمای شیعه و اهل سنت این نشست را محکوم و آمدن ترامپ به منطقه را اهانت به امت اسلامی قلمداد کردند بله در این میان برخی از علما نیز بودند که واکنشی نشان نداده و سکوت اختیار کردند. بسیار جای تعجّب دارد که فردی خارج از جهان اسلام بیاید و در یک کشور عربی ـ اسلامی نشست برگزار کنند و سران کشورهای عربی منطقه هم مشارکت داشته باشند به این امید که این فرد راهکار برای حل مشکلات و بحران‌های منطقه ارائه کند. لذا علما موضع مناسبی مبتنی بر آموزه‌های اسلام گرفتند و این موضع‌گیری‌ها باید بیشتر و بیشتر شود./981/ب914/ک 

ارسال نظرات