۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۹۹۹۷۹
نماینده ولی فقیه در لرستان:

استقامت مهم ترین درس زندگی پیامبران الهی است

امام جمعه خرم آباد با اشاره به صبر و استقامت پیامبران الهی برای هدایت دینی مردم و تبلیغ و ترویج ارزش ها بین مردم در دوره های مختلف، گفت: مهم ترین درس از زندکی این پیامبران الهی صبر و استقامت است.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، بعداز ظهر امروز در برنامه تفسیر قرآن‌ کریم با محوریت سوره انبیا(ص) که در محل آمادگاه باباعباس خرم‌آباد برگزار شد، گفت: سوره انبیا سوره‌ای است که در آن شرح حال و زندگی پیامبرانی که جنبه الگو دارند، مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان آیه ۸۷ و ۸۸ سوره انبیا با مضمون «وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ﴿۸۶﴾ وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» افزود:لین آیات در مورد سرگذشت حضرت یونس(ع) است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شرح حال حضرت یونس(ع) در سوره‌ صافات آمده است، بیان داشت: مهم ‌ترین مسأله که درباره این حضرت آمده است، مسأله قرار گرفتن یونس در شکم ماهی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در ادامه با بیان اینکه حضرت یونس(ع) از پیامبران بنی‌اسرائیل است که پس از حضرت سلیمان مبعوث به رسالت شد، یادآور شد: این حضرت زمانی که مبعوث به رسالت شد، سی و سه سال بین قوم خود به تبلیغ پرداخت اما زحمات ایشان بی نتیجه بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت یونس(ع) در سرزمین نینوا در عراق و نزدیکی شهر موصل زندگی می‌کرد، خاطرنشان کرد: مردم نینوا انسان ‌هایی بت‌پرست، دارای افکاری تباه بوده و عقاید انحرافی داشتند.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه حضرت یونس پس از ۳۳ سال تبلیغ از خداوند متعال درخواست عذاب کرد و برای اینکه دچار عذاب الهی نشود، قوم  خود را ترک کرد تا کنار دریایی رسید و منتظر ماند و سرانجام سوار کشتی مسافربری شد و از منطقه  قومش فاصله گرفت، یادآور شد: پس از سوار شدن یونس بر کشتی ناگهان در اعماق دریا طوفان شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به صبر و استقامت حضرت یونس در طول سی و سه سال که بین قوم خود به تبلیغ پرداخت، افزود: ‌از درسهایی که می‌توانیم از زندگی پیامبران الهی بگیریم درس استقامت است.

وی با یادآوری به اینکه به قید قرعه حضرت یونس را به دریا انداختند و نهنگ دهان خود را باز کرد و او را بلعید و یونس(ع) مدتی در شکم ماهی بود، گفت: پس از مدتی نهنگ حضرت یونس را کنار دریا انداخت و یونس دوباره نزد قوم خویش بازگشت.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی از القاب حضرت یونس را «ذالنون» عنوان کرد و اظهار داشت: در عربی نون به‌ معنای ماهی بزرگ یا همان نهنگ است و خداوند در آیات دیگر از یونس با عنوان صاحب حوت نام برده است.

وی ماجرای حضرت یونس در شکم ماهی را معجزه خواند و افزود: با توجه به روایتی از امام جعفرصادق(ع) خداوند به نهنگ دستور داد بدون آنکه استخوان‌های حضرت یونس را خرد کند به امانت نزد خود نگه دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه آیه ۸۸ سوره انبیا به غضب  حضرت یونس اشاره دارد، خاطرنشان کرد: برخی مفسران علت قرار گرفتن یونس(ع) در شکم ماهی را ترک اولی می‌دانند به معنای است که حضرت یونس خشمگین شد.

وی یادآور شد: برخی دیگر از مفسران می گویند علت قرار گرفتن حضرت یونس در شکم ماهی این بود که این حضرت قوم خود را رها کرد، در صورتی که یک رهبر باید بین قوم خود باشد و در سختی ها و راحتی ها آنان را رها نکند.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان اینکه قرآن از قرار گرفتن حضرت یونس در شکم ماهی تعبیر به«ظلمات» کرده است و ظلمات به معنای تاریکی در اعماق دریا است، افزود: وقتی حضرت یونس در شکم ماهی قرار گرفت همواره ذکر«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» را که به عنوان ذکر یونسیه مطرح است، بیان می‌کرد.

وی با تصریح به اینکه ذکر یونسیه اثرات فراوانی دارد، گفت: پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرموده است هر بیمار مسلمانی که ذکر یونسیه را بخوانند یا شفا پیدا می‌کند و یا اگر بمیرد خداوند به او پاداش شهید می‌دهد./9459/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات