۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۴۹۹۸۳۸
آیت الله سبحانی:

طلاب از مدیریت حوزه بخواهند که فقه القرآن رسمی شود

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که کیان شیعه قائم به فقاهت است، اظهار داشت: طلاب از مدیریت حوزه بخواهند که فقه القرآن در حوزه رسمی شود.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه« قُلْ إِنَّمَا أَعِظکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُوا للَّهِ مَثْنی وَ فُرَدَی» گفت: با توجه به جریان اخیر وحدت و انسجام ما صدمه دید و ناهنجاری هایی صورت گرفت.

وی افزود: روحانیت باید کوشش داشته باشند این شکاف را پر کرده و ملت را مجددا واحد کنند، وجه اشتراک همه ما پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر اسلام و ولایت اهل بیت(ع) است، اگر در مسائل جزئی و سیاسی دو گروه شدیم این وحدت کلمه نباید از بین برود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کار باید برای خدا باشد، اظهار داشت: اختلافات و مسائل درونی نباید سبب اختلاف ملت شود، همه باید حافظ نظام باشیم و حفظ نظام را واجب می دانیم، تفرق عذابی برای جامعه است؛ باید از دسته دسته شدن پرهیز کرد بلکه باید گرد قرآن، سنت و ولایت جمع شد.

وی ادامه داد: طلاب و مبلغان باید در سخنرانی ها و منابر خود بر وحدت کلمه تأکید کنند، کیان شیعه در طول 14 قرن فقاهت بوده است، از زمان ائمه طاهرین(ع) به این طرف معتقد به افتتاح باب اجتهاد هستیم از این رو در هر قرنی بزرگانی در عرصه اجتهاد داریم و همانند دیگران نیستیم که افراد معدودی داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که کیان شیعه قائم به فقاهت است، ابراز داشت: حوزه باید به فقاهت اهمیت بیشتری بدهد، البته پایه فقاهت کتاب، سنت، اجماع و عقل است، بنده پیشنهاد می کنم که طلاب نامه ای بنویسند و امضا کنند  و از مدیریت حوزه بخواهند که فقه القرآن رسمی شود.

وی عنوان کرد: البته تفسیر قرآن رسمی است و بسیار خوب و به جا است اما فقه القرآن برای مجتهد لازم تر است؛ درس خارج بیش از حد در حوزه رسمیت پیدا کرده است، عددی که امروز وجود دارد بسیار بالا است و معنایش ضرر زدن به سطح است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: درس خارج لازم است اما افراد باید معدود و محدود باشند، هرکسی که یک دور رسائل و مکاسب گفت درس خارج بگوید لطمه به سطح و خارج می زند، چه مانعی دارد که انسان مادام العمر مدرس رسائل و مکاسب باشد؟ آیا تصور می شود که مقام کمی است؟.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله حجت می فرمود اگر یک نفر سطح مکاسب را نزد من امتحان دهد من به او اجازه اجتهاد می دهم، کثرت درس خارج لطمه ای بر علمیت حوزه است، اگر واقعا برای خدا تدریس می کنیم چه فرقی دارد که سطح یا خارج بگوییم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که بنده 40 سال تمام سطح تدریس کرده ام، گفت: بعدا به جایی رسیدیم که خواهش کردند که فقه و سپس اصولی را در خارج تدریس کردیم، بالابردن درس خارج ضربه ای است که باید مقدار آن محدود بوده و عنایت به سطح باشد، اگر کسی کفایه و مکاسب را بتواند به خوبی بگوید خودش نوعی درس خارج است.

وی  با اشاره به تعطیلات حوزه افزود: تعطیلات حوزه بسیار زیاد شده است، افرادی که در حوزه هستند باید 10 سال در حوزه بمانند و بعد به سراغ کارها بروند اما با این تعطیلات باید 20 سال بمانند، تعطیلات حوزه با کمتر باشد، با تعطیلات بسیار نمی توان به جایی رسید، شورای عالی و مدیریت باید درباره این تعطیلات فکری کند و بخشی از تحصیل و تدریس در فصل گرما باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: چه کسی گفته در فصل گرما نمی توان درس خواند، یک صدم وسایل امروزی در دوران ما وجود نداشت و در گرما و سرما درس برقرار بود، این تعطیلی ها بر فقاهت و علمیت حوزه ضربه می زند./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات