۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۹۹۸۲۹
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور:

نگرش نظام مند بر مطالعات دینی حاکم نیست

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اینکه نگرش نظام مند یک روش پژوهش است، گفت: مشکل جدی ما در مطالعات دینی این است که نه تنها بر مبنای نگرش نظام مند و منظومه ای نیست بلکه به صورت منظم نیز انجام نمی گیرد و این بزرگترین آفت است.
حجت الاسلام روح ‌الله حریزاوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام روح ‌الله حریزاوی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور، صبح امروز در نشست پژوهشی طلاب مرکز تخصصی معصومیه(س) شهرکرد، با بیان اینکه در بحث پژوهش و مطالعه دو رویکرد وجود دارد، گفت: یک رویکرد مطالعه جزیره ای عمل کردن است به طوری که یک مسأله همانند انفال را پیدا می کنیم به تفاسیر مراجعه کرده و به یک جمع بندی می رسیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دیگر مطالعه نگرش نظام مند است به گونه ای که همه مباحث اجتماعی، سیاسی و فقهی مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: به یقین آنچه نیاز بشر را مرتفع می سازد، نگرش نظام مند است.

حجت الاسلام حریزاوی با طرح این سؤال که بین نگرش منظم و نظام مند چه تفاوتی وجود دارد؟ ابراز کرد: نگرش منظم دارای هدف است اما نگرش نظام مند اهداف خاص و متعدد را دنبال می کند، البته اگر بین نقش ها و هدفهای مختلف یک هدف کلی به وجود آمد، منظومه می شود.

وی با تأکید بر اینکه نگرش نظام مند یک روش پژوهش است، تصریح کرد: مشکل جدی ما در مطالعات دینی این است که نه تنها بر مبنای نگرش نظام مند و منظومه ای نیست بلکه به صورت منظم نیز انجام نمی گیرد و این بزرگترین آفت است.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در ادامه با استناد به آیه شریفه «قل إنما أعظکم بواحده أن تقوموا مثنی و فرادی» خاطرنشان کرد: در این آیه شریفه «مثنی» به کار دسته جمعی و «فرادی» به کار فردی اشاره دارد؛ مسأله قیام لله زیر مجموعه کلی تبلیغ دین است و مبانی قیام جمعی را باید از قرآن بیاموزیم.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه برای تبلیغ دین هم باید فردی و هم جمعی تلاش کنیم، چراکه مبانی کار تشکیلاتی در قرآن فراوان است، افزود: چگونگی کار جمعی را از خود قرآن باید یاد بگیریم، چیزی که مسلمانان در آن ضعف دارند و غربی ها جلودار آن هستند اما از آنجایی که هدفشان لله نیست و برای نفس است به نتیجه نمی رسند.

این کارشناس امور دینی با اشاره به مصادیق قیام لله در سوره یس ابراز کرد: قیامی لله است که اجر و مزد و پول نخواهد و خود ساخته و هدایت شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه مبانی تربیتی و مدیریتی قرآن کریم کامل و هدایت گری آن بر همگان آشکار است، گفت: برای پدیده انقلاب اسلامی یازده امام شهید شده اند اما ما شیعیان و به ویژه طلاب مبانی معرفت شناسی آن را تبیین نکرده ایم و این بزرگترین ضعف است.

حجت الاسلام حریزاوی در پایان با اشاره به انتقادهای اخیر رهبر معظم انقلاب از تصویب سند 2030 در کشور خاطرنشان کرد: سؤال من این است؛ آیا طلاب و روحانیان پس از رد سند 2030 از سوی رهبر معظم انقلاب به تبیین و تشریح این سند پرداختند؟ متأسفانه امروز طلاب دچار حاشیه شده اند و به رسالت اصلی خود که آگاه سازی جامعه است نمی پردازند./202/9457/ب1

ارسال نظرات