۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۹۹۷۶۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی مطرح کرد؛

سهم ۴۰ میلیونی حوزه علمیه آذربایجان غربی از درآمد میلیاردی موقوفات

حجت الاسلام جوانبخت با اشاره به سهم ۴۰ میلیون تومانی حوزه علمیه استان از درآمد میلیاردی موقوفات استان، گفت: در آذربایجان غربی تنها ۱۰ موقوفه متصرفی و ۶ موقوفه غیرمتصرفی مرتبط با حوزه های علمیه وجود دارد.
حجت الاسلام جوانبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت ظهر امروز در همایش طلایه داران تبلیغ و وقف که در حسینیه مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: گستردگی موقوفات در سراسر کشور نشان از عشق و ارادت و تدین ایرانیان دارد.

وی با بیان اینکه 70 درصد موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهدا(ع) است، گفت: سنت حسنه وقف در دوران رژیم منحوس پهلوی مورد ظلم واقع شده بود و در نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد غفلت قرار گرفته است درحالیکه با توجه به کارکردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می تواند در اقتصاد مقاومتی مؤثر واقع شود.

حجت الاسلام جوانبخت اضافه کرد: براساس نظرسنجی های صورت گرفته در سال 88 بیش از 60 درصد  مردم جامعه از موضوع وقف و موقوفات بی خبر بوده و 40 درصد مابقی نیز با توجه به اصلاحات ارزی و تاراج موقوفات در رژیم پهلوی دیدگاه چندان مناسبی نسبت به وقف نداشتند که در همین راستا سازمان اوقاف واحد مستقلی را برای تبلیغ و ترویج ایجاد کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اضافه کرد: تا سال 88 به طور متوسط سالانه 200 موقوفه در کشور به ثبت می رسید که در سایه اقدامات تبلیغی و ترویجی این آمار به سه هزار موقوفه در سال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 400 موقوفه در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در سال 94، پنج هزار و 800 موقوفه در استان وجود داشت که امسال این تعداد به شش هزار و 200 مورد رسیده است.

حجت الاسلام جوانبخت طلاب و روحانیان را پیشتاز در عرصه های مختلف دانست و گفت: همانطور که روحانیت بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، در حال حاضر نیز می توانند به عنوان طلایه داران تبلیغ در بحث وقف و مسائل رفاهی و خدماتی نقش مؤثری را ایفا کنند.

وی گفت: از 173 هزار موقوفات در کشور شش هزار و 200 موقوفه سهم آذربایجان غربی است که از این تعداد نیز چهار هزار و 500 مورد موقوفات انتفاعی شامل حسینیه و مسجد است که درآمدی ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه 25 درصد موقوفات کشور درمانی است، تصریح کرد:کمتر از دو درصد موقوفات کشور به حوزه های علمیه اختصاص دارد که این میزان در آذربایجان غربی تنها 10 موقوفه متصرفی مرتبط با حوزه های علمیه و 6 موقوفه متصرفی است.

وی با اشاره به سهم 40 میلیون تومانی حوزه های علمیه استان از درآمد میلیاردی موقوفات استان گفت: با وجود تحقق 125 درصدی عواید مالی موقوفات، بهره مندی حوزه های علمیه بسیار ناچیز است که امیدواریم با تلاش مبلغان در تبلیغ و ترویج وقف برای حوزه های علمیه شاهد افزایش تعداد و درآمد موقوفات حوزه های علمیه باشیم./202/936/ب1

ارسال نظرات