۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۹۹۷۳۰
حجت الاسلام شرفخانی:

۲ هزار موقوفه حوزه علمیه بدون شناسنامه است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بیش از ۲ هزار موقوفه با نیت حوزه های علمیه در کشور وجود دارد که در اوقاف و امور خیریه ثبت نشده و بدون شناسنامه است.
شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام احمد شرفخانی امروز در همایش طلایه داران تبلیغ و وقف که با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، مسؤول منابع پایدار و موقوفات حوزه های علمیه کشور ، مدیران حوزه های علمیه، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی و طلاب و روحانیون استان در حسینیه مصلای امام خمینی(ره)  برگزار شد، به اهمیت وقف برای حوزه های علمیه اشاره و اظهار کرد: حوزه علمیه نجف در دورانی که براساس ساختار وقف و درآمد موقوفات اداره میشد علمای بزرگی را تربیت کرد که در نقاط مختلف جهان به تبلیغ دین فعالیت داشتند اما امروزه که حوزه های علمیه نجف و کشور گرفتار مباحث مالی هستند شاهدیم که در داخل کشور در ایام تبلیغی فقط 50 درصد از 70 هزار مسجد کشور فعال است.

وی گفت: عدم همخوانی متقاضیان ورود به حوزه های علمیه و فارغ التحصیلان حوزوی با نسبت جمعیتی به علت پشتوانه مالی برای حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام شرفخانی بیان کرد: سهم حوزه های علمیه کشور از موقوفات به لحاظ تعداد کمتر از دو درصد و به لحاظ درآمدی کمتر از 0.5 درصد است.

وی تعداد موقوفات حوزه های علمیه کشور را کمتر از 2 هزار و 700 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 205 مورد در اختیار اوقاف و مابقی موقوفات غیرمتصرفی است که در اختیار متولی خاص و عام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: بیش از 2 هزار موقوفه با نیت حوزه های علمیه در کشور وجود دارد که در اوقاف و امور خیریه ثبت نشده و بدون شناسنامه است که این وضعیت نشأت گرفته از دیدگاه دوران شاه به اوقاف است که اگر به عنوان موقوفه در اوقاف ثبت شود غصب خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: در دوران پهلوی برای اینکه علما پشتوانه اقتصادی، مذهبی و تبلیغی نداشته باشند موقوفات را به بهانه اصلاحات ارضی به تاراج بسته و سند آنها را به عموم واگذار کردند.

وی در ادامه با اشاره به بروز نبودن اجاره بهای اموال موقوفه، اظهار داشت: متأسفانه امروز اجاره بهای موقوفات بسیار اندک است که بروزرسانی آنها نیز با  حجمی از نارضایتی های عمومی و دید منفی نسبت به اوقاف همراه می شود.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به ترویج انفاق، صدقه و بخشش های مسکنی در جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در حال حاضر شاهد رشد قارچ گونه مؤسسه های خیریه هستیم در حالی که در گذشته مردم به واسطه روحانیت در وقف و امور خیریه سهیم بودند.

وی با اشاره به اشتغال 400 روحانی در اوقاف و امور خیریه، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه باید با هماهنگی و همکاری کاری را پیش ببرند و برای تقویت حوزه های علمیه و تبلیغ دین چاره اندیشی کنند.

وی گفت: چرا باید با قطع بودجه دولتی، اعزام مبلغ به مناطق شهری و روستایی کشور 50 درصد کاهش یابد که علت آن عدم اداره ساختار وقف به صورت اقتصادی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: تا سال 89 سالانه به طور متوسط 200 موقوفه در سطح کشور به ثبت می رسید که با اقدامات تبلیغی و ترویجی انجام گرفته در پنج سال گذشته برابر با 30 سال قبل وقف جدید ایجاد شد.

وی با درخواست از مبلغان برای تبیین و تشریح احکام وقف، اظهار داشت: تصرف در موقوفات اثر وضعی است که مردم به احکام وقف آشنایی ندارند؛ در حال حاضر یک میلیون و 200 رقبه دارای مستأجر است که باید با احکام وقف آشنایی یابند.

حجت الاسلام شرفخانی وقف برای حوزه های علمیه را جامع ترین موقوفات خواند و افزود: مبلغان از فرصت ماه مبارک رمضان بهره گرفته و مردم را برای وقف به حوزه های علمیه تشویق کنند؛ وقف مختص افراد ثروتمند نیست بلکه همه افراد می توانند در حد توان در وقف های مشارکتی سهیم شوند.

وی گفت: کار فردی جواب نمی دهد باید فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه نهادینه سازی شود و سن انفاق و وقف که بالای 40 است به سنین پایین تر سوق داده شود./۹۳۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خداپناهی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
نهاد وقف با انگیزه خدامحور منبع مطمئن و پایدار تأمین هزینه‌های فعالیت‌های حوزوی می باشد.
درباره احیای موقوفات مدارس علمیه بیشتر مطلب کار کنید.
1
0
منا از آبادان
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
بسیاری از موقوفات که در دادگاه پرونده دارند بندگان خدا مالک زمین وخود بوده اند حالا یک سند ارائه شئه و ملکشان انکشف که موقوفه بوده.
بندگان خدا چه تقصیری دارند؟
حسین مطلبی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
استقلال حوزه های علمیه اعم از سیاسی و مالی است. در استقلال مالی علما زمینه های زیادی برای تحقق این استقلال وجود دارد.
0
0
کاظم بدخشانی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
از وقتی که آقای مصلحی عهده دار وقف شدند یک تغییرات اساسی شاهد بودیم. خدا خیرشان بدهد. به قول یکی از علمای انقلابی توسعه فضای معنوی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و توسعه فضای فرهنگی و علمی و دینی با گسترش وقف ایجاد می شود. باید موقوفاتی برای ساخت و نگهداری و اداره مدارس علمیه ایجاد شود.
0
0
قاسم صفایی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
محل خرج و هزینه بسیاری از این موقوفات حوزوی که آقای شرفخانی اشاره داشتنددر اختیار خود اوقاف است که باید ترتیبی اتخاذ شود و موقوفات حوزه مستقل شود .
0
0