۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۹۹۶۷۷
آیت الله اعرافی در گردهمایی مبلغان ماه رمضان:

ذات حوزه با تبلیغ گره خورده است/ نهضت کوچ تبلیغی باید فراگیر شود

مدیر حوزه های علمیه مسلح شدن مبلغان به علوم و دانش‎های مختلف را ضروری دانست و تصریح کرد: حوزه بالنده همیشه از تجربه‎های نو استفاده می‎کند.
آیت الله اعرافی
گردهمایی بزرگ مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری رسا آیتالله علیرضا اعرافی امروز ۳۱ اردیبهشت در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد گفت: حضورپرشور مردم در پای صندوق های رای حماسی و پرشور بود و رهبرانقلاب و علمای بزرگ ما نیز این حضور را ارج نهادند.

وی افزود: باید به بهانه این حضو از ملت تقدیر کنیم و امیدواریم منتخبان به وعدههای خود عمل کنند و به آرمانهای نظام اسلامی پابند باشند؛ حوزه نیز آماده مشارکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه تبلیغ را اصل مقوم حوزه دانست و گفت: اگر کسی در حوزه از این حس خالی شد، حوزوی نیست؛ زیرا ذات حوزه با تبلیغ و پیام رسانی گره خورده است؛ البته تبلیغ نیز اشکال و مراتب گوناگون دارد؛ ولی مفهوم عام آن ،سلسله مراتب روحانیت را در بر میگیرد؛ به همین دلیل در گذر زمان و تاریخ درپای حوزه، شاهد شکل گیری روشها و مناهج و آداب و شیوههای خاص در تبلیغ بوده ایم.

وی افزود: علی رغم اینکه دانش اجتماعی در زمینه تبلیغ، دستاوردهای زیادی دارد، ولی همچنان تجربه ذی قیمت تبلیغی مبلغان و علمای ما همچنان زنده است؛ البته این تجربه باید در قالب های جدید بازسازی شده و برای آن نظریه پردازی شود؛ تبلیغ در حوزههای علمیه با اخلاص، اخلاق، تهذیب و خلوص و صبوری همراه است؛ تبلیغ با انگیزه الهی و صبوری و شکیبایی همراه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: این سلسله مفاهیم اخلاقی در ذات تبلیغی حوزه نهفته است؛ پرچمدار و مشعل داری که این پیام را به اقصی نقاط کشور و جهان منتقل می کند، باید این ویژگی ها را در خود متجلی کند؛ تبلیغ در نظام حوزه فراتر از نظام مادی و داد و ستد و مزد بوده است؛ هنوز نیز بدنه حوزه و روحانیت با حداقلها زندگی می کند.

وی با اشاره مشقات و سختی های طلاب در رفع امور زندگی خود گفت: طلبه کوشای ما در قم کمتر از ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارد که این شهریه کفاف زندگی آنها را نمیدهد؛ اگر کسی ابلاغ رسالات الله را با کالای مادی همراه سازد باید بداند که این سرمایه را به اندک مالی فروخته است؛ نهادهای کشور در خصوص تبلیغ، اقداماتی انجام می دهند، ولی پایه تبلیغ باید بردوش مردم باشد؛ فراگیری تبلیغ از حیث مخاطب و مبلغ  و شرایط و اوضاع و احوال نیازمند حضور مردم در عرصه حمایتی است.

مدیر حوزه های علمیه برلزوم تاسی طلاب به امر تبلیغ چهره به چهره تاکید کرد و  اظهارکرد: تبلیغ چهره به چهره و خانه به خانه و همراه بودن با زندگی مردم، از جمله سنن تبلیغی بوده است؛ ضمن اینکه تبلیغ باید به همه روشها و ابزارهای نوین مجهز شود و در همه پایگاه های رسانه ای منعکس گردد، ولی نباید روحانیت از ارتباط شانه به شانه و تبلیغ چهره به چهره و رویارویی صمیمی و عمیق با مردم غفلت کند؛ طلاب باید در تبلیغ خود به همه عناصری که در سعادت و سلامت جامعه است، بپردازند و از هیچ کدام از آن عناصر غفلت نکنند.

عضو شورای عالی حوزه گفت: مهاجرت یکی از سنن عالی حوزوی است؛ اگر به مهاجرتهای تاریخ ساز اسلامی در تاریخ اسلام نظر بیاندازیم مشاهده می کنیم که چه تعالی در جامعه اسلامی به حسب همین مهاجرتها ایجاد شد؛ باید حس مهاجرت را تا لحظه مرگ حفظ کنیم، زیرا هجرت های بزرگ باعث رونق و توسعه حوزه شده است؛ هجرت امام تحولات عمیقی در جهان اسلام ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: حس مهاجرت و فرهنگ کوچ مستمر در نهاد حوزههای ما وجود داشته است؛ امروز نیز باید این فرهنگ متعالی در حوزهها حفظ شود؛ کوچ تبلیغی به سراسر شهرها و روستاهای کشور یکی از نمادهای آن است.

آیتالله اعرافی عنوان کرد: حس تبلیغی دائمی از دیگر سنن حوزوی است؛ روحیه تبلیغی باید در حوزههای علمیه حفظ شود و هیچ طلبه ای نباید تا آخر عمر حس بازنشستگی داشته باشد؛ از دیگر لوازم مبلغان، مسلح شدن به علوم و دانشهای مختلف است؛ حوزه بالنده همیشه از تجربههای نو استفاده میکند؛ همچنین محوریت مسجد در تبلیغ باید حفظ شود.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: سنت تبلیغ در حوزه یک سنت منسجم و دارای ضوابط و قواعد خاصی است، باید این سنن، نظریه پردازی شده و عمق بخشی شود؛ انتظار میرود در کنار تقویت بنیههای اعتقادی که در معرض آسیبهای فراوان است، باید جوانان را از این آسیبها با علم و دانش و اخلاق و آگاهی و شناخت به مسایل و نسل جدید حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی از مسایل بسیار مهمی است که رهبری نیز نسبت به آن حساسیت فوق العاده ای دارند و جلسات متعددی را برای طرح ریزی حل این بحرانها برگزار کردهاند؛ طلاب باید راه های خاص را برای حل این بحرانهای اجتماعی را به کار ببرند؛ حوزه در قابل این آسیبها مسئولیت دارد.

آیتالله اعرافی عنوان کرد: مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی، یک گفتمان مترقی است که نسل امروز باید این تاریخ و گفتمان و مبانی و اندیشه اسلامی را به خوبی با خود مرور کنند و اگر به این مقوله نپردازیم نمیتوانیم خود را انقلابی بدانیم.

عضو جامعه مدرسین یادآورشد: معرفی حوزه و ارزشهای حوزه برای نسل امروز یک ضرورت است؛ دانش آموزان و دانشجویان قوی و مستعد باید جذب حوزه شوند؛ البته به دلیل برخی مسایل امسال در نصاب ورود به حوزه فیلترهای بیشتری در نظر گرفته شد./1324/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات