۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۹۹۶۶۲
آيت الله نمازي:

عدم شناخت ولايت خلأ فكري و سياسي جامعه است

نماينده ولي فقيه دركاشان يكي ديگر از برنامه هاي تبليغي در ماه رمضان را ولايت شناسي دانست وگفت: امروز خلأ فكري و سياسي جامعه عدم شناخت ولايت است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار مبلغان طرح هجرت و امين شهرستان كاشان، گفت: آموزش، تعليم، تربيت و تهذيب كارهاي بزرگي است كه خداوند بر عهده انبيای الهي گذاشته است.

وي افزود: تعليم، تربيت و تزكيه از كارهاي آسماني و كارهاي مباركي است كه اين جهاد فرهنگي نيازمند لوازم و مقضيات ويژه است و تحمل و صبر و حوصله زياد از ضروريات فعاليت در اين حوزه است، چرا كه اينگونه فعاليت ها بدون تحمل و صبر و مقاومت امكان پذير نيست.

آيت الله نمازي، انجام برنامه هاي تبليغي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را همراه با مشكلات زيادي خواند و اظهار داشت، تبليغ مسائل ديني امروز نيز هرچند با مشكلاتي همراه است، اما نسبت به قبل از پيروزي انقلاب شرايط متفاوتي دارد و با آماده شدن امكانات و ساخت خانه هاي عالم در روستاها، شرايط براي تبليغ نسبت به گذشته بهتر شده است.

وي با اشاره به نزديك شدن ماه رمضان و كار تبليغ در اين ماه، از بحث معرفت شناسي و فقه اكبر به عنوان يكي از برنامه هاي اولويت دار تبليغي در ماه مبارك رمضان نام برد و عنوان كرد: فقه اكبر كه همان اعتقادات و اصول خمسه توحيد، نبوت، امامت، عدل و معاد است بايد برا مردم گفته شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان بر انجام مباحث معرفت شناسي و يا فقه القلب تأكيد و بيان كرد: آنچه كه مربوطه به دل و باور است فقه القلب و يا فقه اكبر است و در اولويت اول كار تبليغ است، چرا كه منشأ سعادت و شقاوت انسانها معرفت الله است به اين معني كه اگر بشر بتواند خداي خود، علم و رحمت و بزرگي و احسان و اكرام خدا را به درستي بفهمد و بشناسد، جذب خدا و عظمت خدا خواهد شد و دنيا و جاذبه هاي دنيا برايش خيره كنند نخواهد بود و دنيا در نگاه او جاذبه نخواهد داشت.

آيت الله نمازي در ادامه با تأكيد بر اينكه انسان بر سردو راهي است، اظهار داشت: بشريت در نظام تكوين بر سر دو راهي حب الله و يا حب الدنيا است كه يا به طرف شكر كه ايمان به خدا است، يا اينكه به طرف كفر كه بي ايماني به خدا است مي رود، از اين رو خداوند انسان را موجودي خلق كرده است كه هم مُريد و هم مُختار است.

وي افزود: علت ايمان و كفر همان حب و بغض است كه اگر انسان خدا را در حد و معمول و مقدور بشناسد، دنيا برايش بي جاذبه خواهد شد و اگر انسان گرايش به دنيا داشته باشد به دليل اين است كه در باب معرفت شناسي كم دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبري، يكي از وظايف روحانيت را شارژ انسانها به سوي معرفت دانست و عنوان كرد: هر زماني كه انرژي موتور معرفت انسانها خالي مي شود، اين وظيفه روحانيت است كه با انرژي كتاب و سنت موتور معرفت انسانها را شارژ كند.

آيت الله نمازي رسالت اصلي روحانيت حوزه را حلقه وصل بين مخلوق و خالق دانست و تأكيد كرد: اين وظيفه روحانيت است تا مردم را با اولويت بحث معرفت شناسي به سوي معرفت الله هدايت كرده و مردم را با معرفي خدا شارژ كنند.

وي افزود: يكي از وظايف روحانيت و طلاب حوزه، آشنايي مردم با قرآن و لطايف و ظرايف و حقايق قرآن است، قرآن ظاهر، باطن، حقايق، دقايق، لطايف و ظرايف دارد، از اين رو يك بخشي از تبليغات ماه رمضان را بايد به معرفت شناسي اختصاص داد.

نماينده ولي فقيه در کاشان همچنين يكي ديگر از برنامه هاي تبليغي در ماه رمضان را ولايت شناسي دانست و با اشاره به اينكه خلأ فكري و سياسي امروز جامعه عدم شناخت ولايت است، افزود: ولايت داراي چهار مرتبه ولايت الله، ولايت الرسول، و لايت ائمه معصومين و ولايت امام زمان(عج) در عصر غيبت است كه مردم بايد با آن آشنا شوند.

به گفته وي، مسأله ولايت فقيه متولد شده امام معصوم است و ائمه در عصر غيبت كه بشر دسترسي به امام معصوم ندارد، برايشان جانشين تعيین كرده است كه فقيه عادل جامع الشرايط است.

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه جاي اين بحث در مدارس و دانشگاه و حتي حوزه هاي علميه خالي است، گفت: بحث ولايت فقيه از سوی كارشناسان بايد ساده سازي و مشخص شود ولايت فقيه از كجا آمده است و سند علمي آن چيست.

به گفته وي، دليل ولايت قبل از اينكه شرعي باشد عقلي است، چرا كه عقل حكم مي كند بشر بدون ولي و سرپرست نمي تواند زندگي كند از اين رو در دنيا هيچ نظام و ملت و قومي بدون ولي نيست كه آنها يا عادل و يا كاسب هستند./202/1307/ب1

ارسال نظرات