۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۴۹۹۵۹۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

اسلام دین رحمت/ قتل افراد بیگناه خشونت طلبی مدعیان حقوق بشر است

امام جمعه ارومیه گفت: خشونت‌طلب آمریکا و اسرائیل هستند که به نام حقوق بشر خون انسان‌های بیگناه را می‌ریزند ولی اسلام دین رحمت است و در برابر کسی که بی‌گناهی را به قتل برساند با قاطعیت می‌ایستد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۳۲ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا به كيفر فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند، با اين همه پس از آن بسيارى از ايشان در زمين زياده‏ روى مى‌كنند».

وی در تفسیر این آیه اجل را در لغت به معنی جنایت دانست که در این آیه به معنی علت و دلیل استفاده شده است و اظهار داشت: برای نشان دادن اهمیت کشتن فرد بی‌گناه در اسلام، خداوند کشتن یک انسان را برابر با کشتن تمام انسان‌ها خوانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه قتل در اسلام شرعا حرام و گناه کبیره است، ادامه داد: بنا به برخی روایات شرک، قتل نفس و بی‌عفتی سه گناهی بوده که از تمام گناهان بالاتر هستند هر چند در برخی روایات نیز ناامیدی از رحمت خدا بالاترین گناه خوانده شده است.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: قتل در برخی موارد استثنائاتی دارد و نه تنها اشکال ندارد بلکه واجب نیز است از جمله این موارد قصاص قاتل جانی است که فرد بی‌گناهی را به قتل رسانده، افراد مفسد‌فی‌الارض، متجاوز به عنف و ... که کشتن چنین افرادی اشکال ندارد.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت است ولی در برخی موارد که به کسی ظلم شود به شدت برخورد می‌کند، تصریح کرد: در مراسم حج که نماد عبودیت و بندگی است فرد محرم که حتی حق کشتن یک پشه را ندارد ولی در منا باید خون بریزد و قربانی بکند و این به این دلیل است که همیشه باید برای خدا آماده هر کاری بود اگر خدا می‌گوید فلان کار واجب یا فلان کار حرام است باید اطاعت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با انتقاد از کشورهای غربی که اسلام را دین خشونت می‌نامند، گفت: خشونت‌طلب آمریکا و اسرائیل هستند که به نام حقوق بشر خون انسان‌های بیگناه در تمام دنیا را به زمین می‌ریزند ولی اسلام دین رحمت است و در برابر کسی که بی‌گناهی را به قتل برساند با قاطعیت می‌ایستد.

وی افزود: نگاه اسلام به جان افراد به گونه‌ای است که جان یک فرد را با جان تمام انسا‌ن‌ها برابر می‌داند زیرا باور دارد کشتن یک نفر کشتن انسانیت و احیای یک نفر احیای انسانیت است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: طبق قرآن دو نوع احیا و اماته وجود دارد که نوع اول احیا و اماته ظاهری و فیزیکی مانند کشتن فردی با چاقو یا نجات فرد در حال غرق شدن در دریا است و نوع دوم احیا و اماته اعتقادی و دینی است به این معنا که هرکس به خدا اعتقاد نداشته باشد از نظر قرآن مرده محسوب می‌شود و کسی که به خدا ایمان داشته باشد، زنده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: اگر کسی، فردی که در مسیر غیر دین بوده به راه راست هدایت کند، فرد را در بی‌نهایت راحتی قرار داده و ثواب خود او نیز برابر است با ثوابی که پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) هنگام فرستادن ایشان به یمن گفتند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود ثواب آن برابر با تمام موجودات و اشیایی است که خورشید به آن می‌تابد.

سلسله جلسات قرآن کریم هرشب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./۹۳۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات